اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

پروژه‌های روستایی کهگیلویه معطل انتخاب پیمانکار/ مناقصه‌هایی که متقاضی ندارد

شروع تعدادی از پروژه‌های روستایی کهگیلویه معطل انتخاب پیمانکار مانده است.

پروژه‌های روستایی کهگیلویه معطل انتخاب پیمانکار/ مناقصه‌هایی که متقاضی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، پروژه‌های عمرانی بر رفاه و آبادانی روستاها نقش مهمی دارند و اجرای پروژه‌ها زمینه توسعه روستا را فراهم می‌کند.

بیش از 360 روستا در شهرستان کهگیلویه وجود دارد که پراکندگی بیشتر این روستاها به ویژه در بخش‌های دیشموک و چاروسا خدمات‌رسانی مطلوب به مردم را مشکل کرده است.

روستاهای پراکنده و دورافتاده‌ای که شاید تجمیع آن‌ها به لحاظ اقتصادی برای دولت مقرون به صرفه‌تر از اجرای پروژه‌هایی برای ارائه خدمات باشد اما به هر دلیل در جای خود مستقر بوده و دولت موظف است در جهت رفاه حال مردم زمینه خدمات‌دهی را مهیا کند.

 بسیاری از روستاهای دورافتاده از راه ارتباطی به عنوان زیر ساخت اصلی محروم‌اند. جاده‌های خاکی و کوهستانی این مناطق در فصول بارندگی مسدود می‌شود و هر گونه عبور و مرور به سختی قابل انجام است.

بهسازی جاده‌های روستایی زمینه ارائه دیگر خدمات است با این حال به خاطر مناسب نبودن جاده‌ها ارائه سایر خدمات اساسی مختل می‌شود.

در برخی از موارد پیمانکاران اجرای پروژه را بر عهده گرفته اما با گذشت مدتی آن را رها کردند راکد بودن طولانی مدت پروژه ضرورت اعمال ماده 46 پیمان را ایجاب می‌کند اما با توجه به اینکه فسخ طرفین پیمان را متحمل هزینه‌های سنگین می‌کند برخی از کارفرمایان علاقمند به بقا در جهت تحقق پیمان هستند.

از طرفی محدود بودن عمر مدیریت و عدم ثبات مدیریتی در حوزه راه از دیگر عواملی است که اجرای پروژه‌های عمرانی در این استان را با سرعت کند همراه کرده است.

تغییر و تحولاتی که بیشتر از آنچه ضعف مدیریت و لزوم تغییر به منظور ایجاد تحولات سازنده و مؤثر باشد ناشی از سیاسی‌کاری و اعمال نفوذ سیاسیون است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: تعداد زیادی از پیمانکاران پروژه‌های عمرانی به لیست سیاه رفتند که بخش عمده‌ای احساس خطر کرده و پای کار آمدند.

پژمان نیک‌اقبال افزود: با این حال امسال 6 پیمانکار در استان خلع ید شدند که دو پیمانکار در حوزه کهگیلویه بود.

پروژه‌های روستایی مورد استقبال پیمانکاران قرار نمی‌گیرند و بسیاری از مناقصه‌های این پروژه‌ها بدون متقاضی است.

وی ادامه داد: جاده الگن به لنده و نیز پروژه دارگنجی تاکنون سه بار به مناقصه رفته اما هیچ پیمانکاری استقبال نکرده است.

نیک‌اقبال تصریح کرد: 6 پروژه روستایی برای شروع در انتظار تعیین پیمانکار است با وجود برگزاری مناقصه اما پذیرش از سوی پیمانکاران ضعیف است.

به گفته نیک‌اقبال پیمانکاران با توان مالی بالا پروژه روستایی نمی‌گیرند و از سوی دیگر پیمانکاران با بنیه مالی ضعیف به اعتبارات اوراق اسناد خزانه اطمینان ندارند و به صرفه نمی‌دانند.

علیرضا اتابک نیز می‌گوید که پروژه‌های عمرانی بخش دیشموک اعتبار دارند اما پیمانکار ندارند.

فرماندار کهگیلویه اظهار داشت: تعدادی از پروژه‌های عمرانی این بخش در کمیته برنامه‌ریزی اعتبار گرفته‌اند پیمانکاران برای اجرای پروژه استقبال نمی‌کنند.

انتهای پیام/82016/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول