اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

نقد یک اقتصاددان بر توئیت اخیر استاندار یزد؛ خطا در تحلیل‌های اقتصادی توقعات را بالا می‌برد

عضو انجمن اقتصاددانان ایران در انتقاد به توئیت اخیر استاندار گفت: رشد جواز تأسیس به معنای رشد سرمایه‌گذاری نیست و این خطا در تحلیل‌ها توقعات جامعه استانی را افزایش داده و مسؤولین را در مدت‌زمان کوتاه پاسخگو می‌کند.

نقد یک اقتصاددان بر توئیت اخیر استاندار یزد؛ خطا در تحلیل‌های اقتصادی توقعات را بالا می‌برد

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، در پی توئیت اخیر محمدعلی طالبی استاندار یزد پیرامون آمار ارائه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با وضعیت صدور جواز تأسیس در استان یزد، یکی از اعضای انجمن اقتصاددانان ایران، نقدی بر این تویت وارد کرد.

متن توئیت استاندار بدین شرح است: بر اساس آمار منتشر شده وزارت صمت، استان یزد در پنج‌ماهه ابتدای امسال با صدور 1083 جواز تأسیس رتبه اول کشور را کسب کرده و جالب اینکه این رقم معادل 10 درصد کل جواز تأسیس صادر شده کشور است. مقایسه آماری با مدت مشابه سال قبل حاکی از رشد 73 درصدی در تعداد و 107 درصدی در سرمایه‌گذاری می‌باشد.

در همین راستا عباس علوی راد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، از ابرکوه اظهار کرد: در این توئیت دو آمار ارائه شده است که اگر با هدف اطلاع‌رسانی باشد که این حق همه مردم است که از آن مطلع باشند؛ اما اگر مبنایی باشد برای انتظارات بعدی به‌ویژه از منظر ایجاد اشتغال که استان یزد بسیار با آن درگیر است و همچنین نشان دادن رشد سرمایه‌گذاری بالا در استان، نقدهایی بر آن وارد است.

آشنایی با چند مفهوم اقتصادی

علوی راد افزود: نظریات مختلفی در رابطه با کارکرد سرمایه‌گذاری در اقتصاد مطرح شده است که برای توضیح نقد وارده بر مطلب فوق نیاز است که با سه مفهوم مهم موجودی سرمایه، سرمایه‌گذاری و استهلاک موجودی سرمایه، آشنایی داشته باشیم.

این دانشیار اقتصاد یادآور شد: موجودی سرمایه، ظرفیت‌های فعلی یک کشور به لحاظ ماشین‌آلات، ساختمان، تجهیزات و... است که در مفهوم عام شامل همه ظرفیت‌هایی می‌شود که بخش تولیدی و خدماتی کشور را پشتیبانی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: متغیر موجودی سرمایه در هرلحظه از زمان مقدار معینی دارد که با تغییر سایر عوامل می‌تواند دگرگون شود. یکی از این عوامل میزان سرمایه‌گذاری (ظرفیت‌های جدیدِ خلق شده) است که اگر این تزریق جدید به موجودی سرمایه، فرآیندی مثبت باشد، موجودی سرمایه را افزایش می‌دهد.

رئیس سابق دانشگاه آزاد ابرکوه در توضیح استهلاک موجودی سرمایه‌های فعلی، گفت: تمام موجودی سرمایه کشور به لحاظ استهلاک دچار کاهش می‌شوند و در جریان زمان کارکردهای خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین هر وقت می‌خواهیم در رابطه با مباحث سرمایه‌گذاری صحبت کنیم باید این سه مفهوم فوق را توأمان مدنظر قرار دهیم.

رشد سرمایه‌گذاری؛ پر انتقادترین بخش تویت استاندار یزد

علوی راد ادامه داد: اساساً صدور جواز تأسیس یک واحد صنعتی در بدو امر به‌هیچ‌عنوان وارد سه مفهوم موجودی سرمایه، سرمایه‌گذاری و استهلاک موجودی سرمایه نشده است. بدین معنی که به واسطه صدور یک جواز صنعتی هیچ‌کدام از موارد سه‌گانه نامبرده، تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

این استاد دانشگاه از عبارت «رشد سرمایه‌گذاری» درج شده در تویت استاندار به‌عنوان پر انتقادترین بخش آن یاد کرد و تأکید کرد: به‌هیچ‌عنوان صدور جواز تأسیس یک واحد صنعتی نمی‌تواند به معنای رشد سرمایه‌گذاری باشد. طرح موضوع سرمایه‌گذاری جدید توسط یک شخصیت حقیقی یا حقوقی که طی آن وعده سرمایه‌گذاری به فلان میزان داده شده، در شرایط فعلی ملاکی برای محاسبه رشد سرمایه‌گذاری نیست.

دهه 90 یکی از تاریک‌ترین دوران اقتصاد ایران به لحاظ سرمایه‌گذاری

وی دهه 90 را یکی از تاریک‌ترین دوران اقتصاد ایران به لحاظ سرمایه‌گذاری معرفی کرد و افزود: بر طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از سال 90 متناوباً رشد منفی سرمایه‌گذاری را شاهد بودیم؛ اما این پایان ماجرا نیست و آنچه در این سال‌ها سرمایه‌گذاری شده است به میزان مستهلک شدن بخشی از ظرفیت‌های فعلی کشور هم نبوده است.

این دانشیار اقتصاد اضافه کرد: در شرایطی که همه اقتصاددانان و حتی دولتی‌ها هم پذیرفته‌اند که در رابطه با سرمایه‌گذاری در این چند سال بحرانی رخ داده است، اینکه بخواهیم رشد تعداد جواز تأسیس و سرمایه‌گذاری‌های وعده داده شده را به‌عنوان رشد سرمایه‌گذاری تلقی کنیم علاوه بر بالا بردن انتظارات، مسؤولین را در فاصله زمانی کوتاه پاسخگو می‌کند.

عدم هماهنگی رشد سرمایه‌گذاری در یزد با نرخ بیکاری

عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اگر به استناد تویت مذکور سرمایه‌گذاری در استان یزد رشد داشته است، چطور می‌شود که آخرین نرخ بیکاری استان 15 و یک‌دهم درصد بوده و بعد از سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ بیکاری را دارد؟

علوی راد تصریح کرد: آمارهای ارائه شده نشان از خطا در تحلیل داشته و ما باید در استفاده از مفاهیم اقتصادی و به کار بردن آن‌ها نهایت دقت را داشته باشیم. تیم اقتصادی استاندار باید بیشتر مراقب باشند و اطلاعات و گزارشات آنان به‌گونه‌ای نباشد که بیش‌ازحد توقعات جامعه استانی را نسبت به فعل‌وانفعالات اقتصادی افزایش دهد.

انتهای پیام/90027

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول