اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

تعطیلی فعلی کشور نتیجه برجام است/ دوقطبی در ایران محصول تیم هاشمی رفسنجانی است

رئیس مؤسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه تعطیلی فعلی کشور نتیجه برجام و مدل‌های غربی است، گفت: در برجام متأسفانه منافع غربی‌ها دیده شده است.

تعطیلی فعلی کشور نتیجه برجام است/ دوقطبی در ایران محصول تیم هاشمی رفسنجانی است

به گزارش خبرنگار تشکل‌‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، احمد نادری رئیس مؤسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران در نشست بررسی جامعه‌شناختی نگرش مردم نسبت به مذاکرات که ظهر امروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در تمامی اذهان دنیا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی واژه ضداستکباری و مبارزه با آمریکا شکل گرفت که البته پیش از آن به صورت عمومی وجود نداشت.

وی افزود: اگر با مدل توسعه تک خطی که غربی‌ها به آن معتقد هستند پیش برویم هیچگاه پیشرفت واقعی را نخواهیم داشت. 

رئیس مؤسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران تصریح کرد:‌ از سال 57 تا اواخر دهه شصت موج مواجهه منفعلانه با غرب در کشورمان متوقف شد این در حالی است که از دهه هفتاد این موج بسیار فعال شده و با امکانات دولتی مجدداً در دستور کار قرار گرفت.

نادری خاطرنشان کرد: تیم قوه مجریه در دهه هفتاد راه توسعه را در مذاکره با غرب می‌دید.

وی تصریح کرد: وضعیت دو قطبی فقیر و غنی که ما در شرایط فعلی آن را مشاهده می‌کنیم محصول توسعه نئولیبرالیسم توسط تیم بعد از جنگ به سرپرستی هاشمی رفسنجانی شکل گرفت. 

رئیس مؤسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران گفت:‌ تیم فعلی دولت که از سال 92 روی کار آمده در زمره تیم هاشمی رفسنجانی بوده و چیزی اضافه‌تر از آن نداشته است و حتی وزرا و افراد مختلف هم دولت هاشمی هم در دولت روحانی تکرار شده‌اند.

نادری افزود: یکی از جوک‌های عرصه‌ سیاست دنیای فعلی ما آن است که وقتی مادر امانوئل مکرون وی را پوشک می‌کرد آقای زنگنه در ایران وزیر بود و وقتی وی رئیس جمهور فرانسه شد زنگنه همچنان وزیر است. 

وی تصریح کرد:‌ متأسفانه در طول 40 سال اخیر برخی افراد در تمامی دولت‌‌ها یا وزیر بوده‌اند و یا معاون وزیر.

نادری گفت:‌ برجام و حامیان آن براساس مدل مذاکره با غرب اقدامات خود را تنظیم کرده‌اند. این در حالی است که باید قاعدتاً‌ منافع برجام دنبال می‌شد اما متأسفانه منافع غربی‌ها دیده شده است.

رئیس مؤسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران افزود: دولت تدبیر و امید به دنبال اسطوره‌سازی برجام ذیل اسطوره توسعه در کشور اقدامات خود را تنظیم کرده است و تلاش کرده تا افکار عمومی را در جامعه به سمتی ببرد و الگوی خاصی را القا کند که تنها راه رفع مشکلات مذاکره به غرب است.

وی خاطرنشان کرد: دولت آقای روحانی افکار عمومی را طوری هدایت کرده که تنها راه رفع مشکلات مذاکره با غرب است.

نادری گفت:‌ وقتی آب خوردن کشور را به برجام ربط می‌دهند باید هم همه امورات کشور قفل شود چرا که تمامی راه‌های رفع مشکلات را در سبد برجام دنبال می‌کنند.

وی افزود: جنبش‌های منطقه‌ای یکی از عناصر قدرت سخت و نرم جمهوری اسلامی است که بعد از جنگ تحمیلی در دستور کار قرار گرفته است و در همین راستا جنبش‌های کوچک و بزرگ از باب‌المندب تا مدیترانه و از مرز چین تا قفقاز و آسیای مرکزی را در بر گرفته و ماحصل آن اینگونه شده است که قرار نیست هیچ چیزی در منطقه بدون وجود نظر و نیت جمهوری اسلامی رقم بخورد.

رئیس مؤسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران گفت: حصول غنی‌سازی 20درصدی اورانیوم توانست نقش بزرگی را در معادلات منطقه برای جمهوری اسلامی بازی کند که این موضوع هم عنصر دوم قدرت سخت و نرم جمهوری اسلامی است.

نادری افزود:‌موضوع موشک‌های جمهوری اسلامی هم عنصر سوم قدرت جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که متأسفانه با پررویی تمام برخی افراد آن را در مذاکرات دنبال کرده و به تلاش می‌کنند تا این عنصر قدرت جمهوری اسلامی را تحویل غربی‌ها بدهند.

وی اظهار داشت: موشک سلاح فقرا در جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که متأسفانه اشراف به دنبال آن هستند که این سلاح بومی را براساس نیت غربی‌ها از دستان ایران خارج کنند.

رئیس مؤسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران گفت: به گفته برخی مسئولین و بعد از بومی کردن علم و تکنولوژی ساخت موشک در جمهوری اسلامی کار در شرایط فعلی به جایی رسیده است که در دقیقه اول آغاز هر جنگی علیه جمهوری اسلامی 11 هزار موشک به سوی برخی اهداف منطقه شلیک خواهد شد.

نادری گفت: هیچ بمبی توانایی تخریب فردو را ندارد و هیچکس نمی‌داند درب آن را ببندد و فقط یک ایرانی می‌توانست فردو را تعطیل کند که متأسفانه با برجام این کار را کردند. 

وی تصریح کرد: برجام آنقدر در گفتمان دولت یازدهم و دوازدهم قدیس شد که حتی حامیان آن معتقد بودند که می‌توان به امام زمان نقد کرد ولی به برجام نه.

رئیس مؤسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران افزود: دولتمردان اعلام کردند که حامیان برجام طرفداران توسعه و پیشرفت هستند و مخالفان برجام فقیر و بی‌سواد و بی‌شناسنامه.

نادری افزود: چشم‌انداز دولت آقای روحانی آن است که اگر حتی اروپا و آمریکا هم اگر از برجام خارج شدند ایران همچنان در آن باقی بماند.

وی گفت: کشور ما در حال حاضر تعطیل است و کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی هم نیمه‌ تعطیل که البته این موضوع نتیجه مذاکرات برجام به حساب می‌آید. این در حالی است که متأسفانه آقای روحانی تهدید می‌کند و می‌گوید اعلام می‌کنم که چه کسانی مسبب تعطیلی کشور هستند. در حالیکه این حرف وی پررویی محسوب می‌شود این در حالی است که مردم می‌دانند دولت مسبب تعطیلی و مشکلات فعلی کشور است.

رئیس مؤسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: طبق نظرسنجی دانشگاه مریلند 51 درصد مردم معتقدند که کشور بد اداره می‌شود ضمن اینکه 59 درصد دیگر هم معتقدند که بایستی از برجام خارج شویم. همچنین 74 درصد مردم سیاست خروج تدریجی مردم از برجام را تأیید می‌کنند.

نادری افزود:‌79درصد مردم طبق نظرسنجی دانشگاه مریلند معتقدند که حتی اگر آمریکایی‌ها قول دهند که تحریم‌های ایران را برمی‌دارند نباید غنی‌سازی در ایران متوقف شود ضمن اینکه 58 درصد مردم هم با پذیرفتن هر گونه محدودیت موشکی مخالف هستند.

وی گفت:‌ هیچ رئیس جمهوری در انتهای دوره اولش و دوره دوم به مانند وضعیت فعلی آقای روحانی نبوده است چرا که میزان محبوبیت آقای روحانی هم اکنون به 42درصد رسیده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول