اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

سیل‌های خانه‌برانداز غارت طبیعت یا طبیعت غارت‌گر!

لایروبی کردن رودخانه‌ها و جلوگیری از تجاوز به حریم رودخانه‌ها از عوامل مهم پیشگیری از وقوع سیل در مازندران است؛به راستی آیا رفتار نادرست برخی از ما با طبیعت و غارت و چپاول منابع طبیعی و دست‌درازی در طبیعت، موجب بروز چنین سیل‌های خانه‌برانداز می‌شود و یا اینکه طبیعت سر غارت با ما دارد و غارتگر شده است؟

سیل‌های خانه‌برانداز غارت طبیعت یا طبیعت غارت‌گر!

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق مازندران، همه ما بارها و بارها، ضرب‌المثل "علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد" را شنیده‌ایم و مفصل در مورد آن خوانده و مطالعه کرده‌ایم؛ اما به راستی تا چه میزان در عمل به این ضرب‌المثل توجه کرده و به آن عمل کردیم.

سیل گلوگاه و ویرانی‌های متعددی که در روزهای اخیر برجای گذاشته است؛ مثال عینی برای این مسأله است؛ حادثه طبیعی که در یک منظر به دلیل رعایت نکردن برخی از موارد پیشگیرانه همچون لایروبی رودخانه‌ها، انهار و همچنین تجاوز به حریم رودخانه در برخی از نقاط، تبدیل به بحران، بی‌خانمانی و ضرر و زیان فراوان شده است.

 در پی بارندگی‌های شدید روزهای گذشته و در 12 آبان ماه امسال، اگرچه برخی از شهرستان‌های مازندران و از جمله شرق این استان درگیر سیل و آب‌گرفتگی شده‌اند؛ اما در این بین در شهرستان گلوگاه به عنوان شرقی‌ترین شهر مازندران، دچار خسارت جدی در سیل شد و تاکنون یک مفقودی در سیل دارد.

شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها و ارائه راهکارهای پیشگیرانه می‌تواند گام مهمی برای مهر سیل و حوادث طبیعی در مازندران باشد و این مهم یعنی پیشگیری در حوادث طبیعی نیازمند فرهنگ سازی است.


11 روستای گلوگاه در سیل 12 آبان ماه امسال دچار خسارت شد و در این بین ضمن مفقود شدن یک بانوی میانسال اهل روستای لمراسک گلوگاه که تاکنون ردی از وی پیدا نشده است، جاده‌ها دچار آبگرفتگی و مسدود شد، آب آشامیدنی برخی از روستاها قطع و یا گل‌آلود شد، دو واحد مسکونی به طور کامل تخریب و دست کم 30 واحد مسکونی بیش از 50 درصد خسارت دیدند.

اگرچه سیل در مازندران و شرق این استان، بی‌سابقه نیست؛ اما وقوع این سیل در گلوگاه به راستی مردم را غافلگیر کرد و خسارت در نقاطی اتفاق افتاد که شاید پیش‌بینی این حوادث در این نقاط و روستاها نبود.

 

به‌کارگیری 300 بسیجی برای برون‌رفت از سیل گلوگاه

در سیل اخیر در شهرستان گلوگاه نیروهای امدادی، هلال احمر، بسیجیان و گروه‌های مختلف مردمی جانانه میدان‌داری کرده و برای پاک‌سازی منازل آسیب دیده در سیل وارد میدان شدند و از همان ساعات اولیه سیل برای کمک به آسیب‌دیدگان با قوت و تمام تلاش وارد شدند و در این بین تاکنون 300 نیروی بسیجی برای برون رفت از این مشکلات در روستاهای لمراسک و ولمازو به کارگیری شدند.

فرمانده سپاه ناحیه گلوگاه با اعلام اینکه بسیجیان گلوگاهی از گردان‌ها و پایگاه‌های مختلف از همان ساعات اولیه وارد کار شدند؛ گفت: به دلیل وجود گل و لای فراوان در روستاهای مختلف تاکنون حدود 300 نیروی بسیجی برای پاک‌سازی منازل به کارگیری شدند.


سیدحسین یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تلاش برای خدمات‌رسانی بهتر به مردم و آسیب‌دیدگان در این سیل همگان با سایر مسؤولان ادامه دارد.

وی افزود: در شرایط کنونی مردم از نظر روحی و روانی در شرایط مناسبی نیستند و باید همراهی با آنان انجام شود و ما نیروهای سپاه و بسیج تا پایان رفع مشکلات در کنار مردم خواهیم ماند.

 

بهره‌مندی بیش از 360 خانوار سیل‌زده از کمک‌های اولیه هلال احمر

در این بین تحویل به موقع نیازهای اولیه همچون موادغذایی، وسایل گرمایشی، موکت، پتو و لوازم ضروری زندگی در دستور کار هلال احمر قرار گرفت و آنطور که غلامعلی فخاری، معاون هلال احمر مازندران می‌گوید بیش از 360 نفر از کمک‌های اولیه بهره‌مند شدند.

با گذشت دو روز از وقوع سیل در گلوگاه، همچنان از سرنوشت بانوی سالمند گلوگاهی هیچ اطلاعی در دست نیست و تیم جستجو در حال جستجوی مکان‌های مختلف برای پیدا کردن ردی از این بانوی سالمند است.

 

پرداخت کمک‌های بلاعوض دولت به سیل‌زدگان در 2 روز آینده

فرماندار گلوگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق مازندران، در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در رابطه با سیل اخیر، گفت: بعد از وقوع سیل اولین و اولویت‌دارترین اقدامات ما حفظ جان و مال مردم بوده است دو سپس امدادرسانی و خدمات‌رسانی با قوت اجرایی شد و سپس کمک‌های مختلف به سیل‌زدگان ارائه می‌شود.


فریدون کلبادی‌نژاد با اشاره به گذشت دو روز از سیل گلوگاه و نامشخص بودن خسارت اظهار کرد: وضعیت در روستاها بسیار نگران‌کننده بود و با توجه به آبگرفتگی منازل روستایی و برخی از نقاط شهری مهم‌ترین تلاش ما ایجاد آرامش در منطقه، خدمات و امدادرسانی و سپس جمع‌بندی خسارت بود که گزارش کاملی در این رابطه  در دست تهیه است.

وی افزود: با تلاش‌های انجام شده با فوریت برای خدمات‌رسانی وارد میدان شدیم و با همکاری گروه‌های مختلف هلال احمر و بسیجیان ضمن پاک‌سازی منازل از گل‌ولای، خدمات‌رسانی و برطرف کردن نیازهای اولیه با فوریت اجرایی شد.

فرماندار گلوگاه با اشاره به حضور استاندار مازندران در روستاهای سیل‌زده و برخی از نقاط شهری گلوگاه که دچار آسیب شدند؛ گفت: بررسی میدانی از سیل توسط استاندار مازندران و مدیران کل و کارشناسان انجام و مشکلات مردم از نزدیک بررسی شد و با دستور استاندار مقرر شد تا طی دو روز آینده پرداخت کمک‌های بلاعوض دولت به سیل‌زدگان در گلوگاه انجام شود.

 

قول مساعد استاندار مازندران برای کمک‌های بلاعوض به سیل‌زدگان

استاندار مازندران هم در بازدید از مناطق سیل‌زده گلوگاه در جمع خبرنگاران افزود: 50 میلیون ریال کمک بلاعوض برای منازل تخریبی و تا 50 میلیون ریال کمک معیشتی به سیل‌زدگان گلوگاه در دو روز آینده پرداخت می‌شود.

مجید حسین‌زادگان گفت: وام کم بهره 150 میلیون ریالی برای خرید لوازم زندگی و تعمیرات در اختیار سیل‌زدگان قرار خواهد گرفت.

به گزارش فارس، بارها و بارها شنیده‌ایم که " پیشگیری بهتر از درمان است" و اما به راستی در این بین چقدر به این شعارعمل کرده‌ایم؟ آیا اگر به راستی و درستی به این شعار عمل می‌شد؛ بازهم اینچنین شاهد خسارت‌های خرد و کلان در سیل بودیم.

به راستی آیا رفتار نادرست برخی از ما با طبیعت و غارت و چپاول منابع طبیعی و دست‌درازی در طبیعت، موجب بروز چنین سیل‌های خانه‌برانداز می‌شود و یا اینکه طبیعت سر غارت با ما دارد و غارتگر شده است؟ همه این چرایی‌ها و چراهای دیگر در گرو تلاش برای نهادینه کردن شعار " پیشگیری بهتر از درمان و علاج واقعه است".

در این بین مردم اما همچنان نگران از دست دادن اموال و مایحتاج زندگی، دام و محصولات باغی و کشاورزی خود هستند.

 لایروبی کردن رودخانه‌ها و جلوگیری از تجاوز به حریم رودخانه‌ها از عوامل مهم پیشگیری از وقوع سیل در مازندران است؛ کاری که در سال‌های نه چندان دور در شهرستان بهشهر اجرایی شد و اکنون این شهرستان با وجود دارا بودن رودخانه‌های متعددی که روان‌ریزهای آن از داخل شهر می‌گذرد، ایمن است و تا حدود بسیار زیادی مشکلات برطرف شده است.

انتهای پیام/86002/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول