اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

روز سوم نافرمانی مدنی در عراق؛ بازگشت آرامش به بندر «ام قصر» بصره

نافرمانی مدنی در استانهای القادسیه و ذی قار، امروز به تعطیلی اغلب ادارات دولتی منجر شد و با تشدید تدابیر امنیتی در بصره، سرانجام آرامش در بندر «ام قصر» برقرار شد.

روز سوم نافرمانی مدنی در عراق؛  بازگشت آرامش به بندر «ام قصر» بصره

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه تظاهرات‌های مردمی در عراق، نافرمانی مدنی در «الدیوانیه» مرکز استان «القادسیه» و استان «ذی قار» برای سومین روز متوالی با شدت بیشتر ادامه دارد و بسیاری از ساختمان‌های دولتی در این استانها در کنترل معترضان قرار گرفته است.

امروز، همچنین با تشدید تدابیر امنیتی در بصره، سرانجام  آرامش به بندر «ام قصر» بازگشت.

همزمان با این تظاهرات، نخست‌وزیر عراق در نشستی با سران کشور حاضر شد و از سوی دیگر، رئیس‌جمهور با مقامات منطقه کردستان برای بررسی آخرین تحولات مربوط به تظاهرات مردمی دیدار کرد.

فرستاده سازمان ملل به عراق نیز خواستار گفت‌وگوی ملی شد و سفارت انگلیس بر ضرورت حمایت از جان معترضان تاکید کرد.

سازمان ملل: زمان گفت‌وگوی ملی در عراق فرا رسیده است

«جینین هنیس پلاسخارت » نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق، درباره تداوم تظاهرات‌ها و خشونت‌های جاری در این کشور، ابراز نگرانی کرد و طی پستی در توئیتر نوشت: تداوم خونریزی در عراق ما را می‌ترساند. ناامیدی شدید میان مردم نباید دست‌کم گرفته یا به اشتباه برداشت شود.

وی افزود: خشونت تنها خشونت می‌آورد و باید از جان مردم حاضر در تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز حمایت شود. دیگر زمان گفت‌وگوی ملی فرا رسیده است.

 

العبادی، استعفای نخست‌وزیر را خواستار شد

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر سابق عراق در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر در پاسخ به خواست مردم باید استعفاء کند.

وی ابراز امیدواری کرد که نخست‌وزیر، به خواست توده مردم گوش دهد و هر چه سریعتر اقدامی کند زیرا ممکن است فرصتها را از دست دهد.

نشست سران عراق برای بررسی وضعیت کشور

نخست وزیر عراق برای بررسی وضعیت این کشور در سایه تظاهرات مردمی، با شماری از سران کشور از جمله رئیس شورای عالی قضایی، رئیس پارلمان و وزرای دفاع و کشور جلسه مشترکی برگزار کرد.

دفتر نخست‌وزیری عراق امروز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در این نشست «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و وزرای دفاع و کشور و شماری از فرماندهان امنیتی عراق حضور داشتند.

در این نشست، بر حمایت قوه‌های مقننه و قضائیه از تلاش‌های دولت و سرویس‌های امنیتی برای برقراری امنیت و ثبات در سراسر عراق، حمایت از تظاهرات‌کنندگان و حفظ اموال عمومی و شخصی، مراکز اقتصادی و حفظ عبور و مرور تأکید شد.

در راستای پاسخگویی به مطالبات مردم عراق، «احمد صفار» مخبر کمیسیون مالی مجلس نمایندگان عراق،‌ خبر داد که پیش‌نویس بودجه این کشور آماده است؛ پیش‌نویسی که درخواست کردها را نیز شامل می‌شود و در انتظار توافق نهایی بغداد و اربیل است.(جزئیات بیشتر)

واکنش سفارت انگلیس در بغداد به اعتراضهای مردمی

سفارت بریتانیا در بغداد، طی بیانیه‌ای درباره تظاهرات‌ مردمی در عراق واکنش نشان داد.

 

در بیانیه این سفارت آمده است: تظاهرات مسالمت‌آمیز حق مردم عراق است و خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان غیرقابل قبول است. دولت عراق نیز باید از تمامی نیروهای امنیتی بخواهد که از معترضان حمایت کنند و رفتار مناسبی با آنها داشته باشند.

جدیدترین اخبار از تظاهرات مردمی در مناطق مختلف عراق

* تظاهرات‌کنندگان ساختمان استانداری «الدیوانیه»، اداره بازنشستگی و شماری از ساختمان‌های دولتی را بستند.

* معترضان یک پالایشگاه نفتی در الدیوانیه را بستند

* به دنبال ورود نیروهای امنیتی به بندر ام قصر در بصره و تلاش آنها برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان، برخی از معترضان به سوی مقر نیروهای امنیتی در این بندر حمله کردند تا افراد بازداشت شده را آزاد کنند و این امر به درگیری میان دو طرف منجر شد. برخی منابع رسانه‌ای از کشته شدن دو نفر از معترضان در ام قصر خبر می‌دهند.

به گزارش برخی منابع رسانه‌ای، امروز بالاخره، آرامش بار دیگر در بندر ام قصر حکمفرما شد و نیروهای امنیتی موفق شدند، خودروها و تجهیزاتی که به دست معترضان افتاده بود، بازپس گیرند. 

برخی پایگاه‌های خبری، امروز تصاویری از معترضان در بصره را منتشر کرده بودند که خودروهای نظامی را به غنیمت گرفته بودند.

* اغلب ادارات در «ذی قار» تعطیل شدند و نافرمانی مدنی برای سومین روز در این شهر، موجب فلج شدن آن شده است.

* آغاز تظاهرات در مناطق الغزالیة و السیدیة بغداد

* استقرار شمار زیادی از نیروها امنیتی در منطقه «العلاوی» در مرکز بغداد

* تظاهرات‌کنندگان در کربلای معلی، با حمل طولانی ترین پرچم عراق، بار دیگر بر ضرورت تحقق مطالباتشان پافشاری کردند. طول این پرچم به بیش از 100 متر و عرض آن به 5 متر می‌رسد

تشدید تدابیر امنیتی در میادین نفتی و بنادر بصره عراق

از صبح امروز، شمار زیادی از نیروهای نظامی عراق در بنادر و میدان‌های نفتی استان بصره مستقر شدند تا از این زیرساخت‌ها در مقابل هرگونه تعدی احتمالی تظاهرات‌کنندگان، حفاظت کنند.

گفته می‌شود دستور حفاظت از زیرساخت‌های نفتی و بنادر در بصره، را شخص «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر و فرماندهی کلی نیروهای مسلح عراق صادر کرده است.

پایگاه خبری «موازین نیوز» نوشت: لشکر نهم ارتش عراق، دوشنبه (دیروز) وارد شهر ام قصر شده تا مسئولیت امنیت بندر این شهر را به طور کامل از نیروی دریایی این شهر تحویل گیرد. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که اغلب افسران و سربازان نیروی دریایی از تلاش برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان و پایان دادن به اعتراضات در این شهر، خودداری کردند.(جزئیات بیشتر)

نشست «برهم صالح» با مقامات منطقه کردستان عراق

 

برخی منابع رسانه‌ای از آغاز  نشست امروز «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق با مقامات قوای سه‌گانه در منطقه کردستان و نمایندگان احزاب در داخل این منطقه برای بررسی مسئله تظاهرات، اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات زودهنگام خبر دادند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول