اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

اجرای طرح ملی توانمندسازی زنان روستایی در تولید فرآوردهای جانبی زنبور عسل

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور زنان و خانواده گفت: طرح توانمندسازی زنان روستایی در تولید فرآوردهای جانبی زنبور عسل تدوین شده و در 10 استان به صورت پایلوت در حال اجراست که در صورت موفقیت طرح با الگوگیری از استان‌های موفق، به صورت ملی در سطح کشور اجرا خواهد شد.

اجرای طرح ملی توانمندسازی زنان روستایی در تولید فرآوردهای جانبی زنبور عسل

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فروغ‌السادات بنی‌هاشم ظهر امروز در نخستین جشنواره منطقه‌ای زنبور عسل و فرآورده‌های آن در مریوان اظهار کرد: امروز زنبور عسل و عسل موضوعی است که همه ما با آن آشنا هستیم، چرا که اگر تولیدکننده نباشیم به نوعی مصرف‌کننده هستیم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه شاید یک مقدار از آن غفلت شده و یا حداقل ما در موضع سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کمتر به آن توجه کرده‌ایم فرآورده‌های زنبور عسل است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور زنان و خانواده تصریح کرد: عسل شاید ساده‌ترین فرآورده زنبور عسل است اما زنبور عسل فرآورده‌های زیادی دارد که باید ترویج آن بیشتر مدنظر قرار گیرد.

بنی‌هاشمی با بیان اینکه کشاورزی خوب موضوعی است که امروز در جهان و در وزارت کشاورزی مورد توجه است، افزود: هرکس که تولید می‌کند دنبال کسب سود و ارتقای کیفیت تولید برای کمک به سلامت جامعه است.

وی اذعان داشت: باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب به نحوی عمل کنیم که ضمن رشد کمی و کیفی تولید این محصول به طبیعت، منابع طبیعی و منابع خدادادی ضرر نرساند.

بنی‌هاشمی اظهار کرد: افزایش کمی و کیفی تولید نیازمند بهره‌گیری از دانش و فنون است، تلفیق دانش بومی با تجربیات کشاورزان می‌تواند منجر به رونق و توسعه بخش کشاورزی و حفظ منابع طبیعی شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: برای دستیابی به بهترین بهره‌وری در هر محصولی باید به تمام فرآوردهای یک محصول توجه کنیم.

وی با بیان اینکه باید از طریق آموزش و ترویج سایر فرآوردهای زنبور عسل را باید ترویج دهیم، گفت: یک برنامه برای مشارکت بیشتر زنان روستایی در تولید فرآوردهای جانبی زنبور عسل در کشور تدوین شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور خانواده افزود: مراحل اجرای این پروژه در استان کردستان شروع شده که امیدواریم منتج به خروجی‌های مثبت شود.

وی عنوان کرد: امیدواریم با بهره‌گیری از دانش‌های نوین روش‌هایی را به کار بگیریم که ضمن کاهش فشار به طبیعت افزایش درآمد و ارتقای کمی و کیفی تولید عسل و فرآوردهای جانبی آن را فراهم سازیم.

وی با بیان اینکه براساس آخرین آمار 9 میلیون کلونی زنبورعسل در سطح کشور فعال است، گفت: 85 هزار زنبوردار در سطح کشور در زمینه تولید عسل فعالیت می‌کنند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور زنان و خانواده اظهار داشت: سالانه 90 هزار تن عسل در کشور تولید که در این زمینه رتبه سوم جهان را دارا هستیم.

وی با بیان اینکه با این وجود سالانه 40 هزار دلار واردات عسل و فرآوردهای آن به کشور صورت می‌گیرد، گفت: سالانه 76 هزار دلار صادرات عسل و فرآورده‌های آن انجام می‌شود.

بنی‌هاشمی خاطرنشان کرد: براساس دیدگاه و نظر کارشناسان فن ظرفیتی که در زمینه تولید عسل و فرآوردهای آن در کشور داریم باید این امکان را به ما بدهد که وارداتی نداشته باشیم.

وی در ادامه به نقش زنان در توسعه زنبورداری هم گریزی زد و گفت: با توجه به اینکه در اغلب جاها زنبورداری به صورت خانوادگی انجام می‌شود، ظرفیت بانوان در این حوزه می‌تواند تاثیربسزایی در ارتقای کمی و کیفی تولید این محصول داشته باشد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور زنان و خانواده اظهار کرد: هرچه بتوانیم زمینه مشارکت بانوان را در این حوزه بیشتر کنیم شاهد ارتقا و افزایش تولید سایر فرآوردهای زنبور عسل خواهیم بود.

وی اضافه کرد: طرح توانمندسازی زنان روستایی در تولید فرآوردهای جانبی زنبور عسل تدوین و در 10 استان به صورت پایلوت در حال اجراست که در صورت موفقیت طرح با الگوگیری از استان‌های موفق به صورت ملی در سطح کشور اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول