اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

امضای 11 سند همکاری رهاورد سفر «رحمان» به فرانسه

در چارچوب سفر رئیس جمهور تاجیکستان به فرانسه در مجموع بین 2 طرف 11 سند همکاری به امضا رسید.

امضای 11 سند همکاری رهاورد سفر «رحمان» به فرانسه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان که در قالب سفر رسمی وارد فرانسه شده با «امانوئل مکرون» رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

در این دیدار تاکید شد که اقدام‌های سازنده فرانسه در مسائل تغییر اقلیم، مبارزه با خطر و تهدیدهای امنیتی از قبیل تروریسم بین المللی و افراط‌گرایی با منافع تاجیکستان یکسان می‌باشند.

طرفین در این دیدار در مورد همکاری موثر مشاوره‌های سیاسی بین نهادی، توسعه همکاری بیشتر در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی، سرمایه گذاری، بشردوستانه و فرهنگی بحث و گفت‌وگو کردند.

تقویت همکاری در زمینه انرژی، حمل و نقل، مخابرات، کشاورزی، گردشگری، بهداشتی و فعالیت‌های مهندسی و مشورتی از زمینه‌های امیدوارکننده روابط 2 کشور عنوان شد.

2 طرف در این دیدار گسترش همکاری‌های 2 کشور در بخش‌های صنایع نور و غذا، معادن، شیمی، فلزات آهنی و غیر آهنی، از جمله تولید آلومینیوم را مهم ارزیابی کردند.

در بخش دیگری بر سهم شرکت‌های فرانسوی در توسعه اقتصاد تاجیکستان و اجرای پروژه‌های زیرساختی و انرژی، صنعتی، کشاورزی، ارائه خدمات و سایر بخش‌های مختلف اجتماعی و خصوصی از جمله بهداشتی تاکید شد.

همکاری‌های 2 کشور در چارچوب سازمان‌های بانفوذ از جمله اتحادیه اروپا از دیگر مسائلی بود که ضمن این دیدار مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت.

در این دیدار تاکید شد که 2 کشور را منافع مشترک بین المللی، یعنی تامین رشد پایدار، تقویت صلح و ثبات، مبارزه با تهدیدات امنیتی و توسعه ابتکارات سازنده جهانی به هم پیوند می‌دهد.

2 طرف از حمایت از یکدیگر در مجامع بین‌المللی ابراز رضایت کرده و قطعنامه سازمان ملل در مورد «آب برای رشد پایدار در سال‌های 2018-2028» را نمونه این اقدامات عنوان کردند.

طرفین در مورد مبارزه با خطر و تهدیدات جهانی از جمله تروریسم، افراط‌گرایی، جرایم سازمان یافته، از جمله قاچاق مواد مخدر، اسلحه و انسان بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدار تاکید شد که تاجیکستان با جانبداری از ابتکارات سازنده جامعه جهانی جهت استقرار صلح و ثبات در افغانستان خواستار تقویت همکاری با همه طرف‌های ذینفع در این مسیر است زیرا تامین امنیت افغانستان عامل ثبات در منطقه می‌باشد.

رئیس جمهور فرانسه در بخشی از این دیدار خواستار ایجاد بستری برای گفت‌وگوی فرانسه و کشورهای آسیای مرکزی در سطح وزرای امور خارجه این کشورها، شد.

در پایان این ملاقات رئیس جمهور تاجیکستان از همتای فرانسوی خود برای سفر به «دوشنبه» در فرصت مناسب دعوت کرد.

پس از دیدار رؤسای جمهور تاجیکستان و فرانسه 5 سند جدید همکاری از جمله توافقنامه بین دولت‌های تاجیکستان و فرانسه در مورد ارتباط هوایی، بیانیه همکاری گردشگری بین کمیته توسعه گردشگری تاجیکستان و وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه، اعلامیه همکاری بین وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه و وزارت امور خارجه تاجیکستان برای سال‌های 2019-2023، اعلامیه همکاری بین آکادمی علوم تاجیکستان و وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه در زمینه همکاری با آکادمی علوم تاجیکستان و موسسه فرانسوی تحقیقات آسیای مرکزی، تفاهم نامه همکاری تحصیلاتی بین دانشگاه ملی تاجیکستان و دانشگاه پاریس یا «پانتئون-سوربن» به امضا رسید.

در مجموع در سفر رئیس جمهور تاجیکستان به فرانسه 11 سند جدید همکاری به امضا رسیده که توافقنامه همکاری میان شرکت آلومینیوم تاجیکستان (تالکا) و شرکت «فیوز» (Fives) فرانسه به ارزش 200 میلیون یورو از آن جمله است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول