اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عراق در سایه اعتراضات؛ از نامه نخست‌وزیر به مرجعیت تا نشست مهم پارلمان

در سایه تداوم تظاهرات‌های مردمی در عراق ، نخست‌وزیر این کشور از پاسخگویی دولتش به مطالبات مردمی در سطح توان خبر داد .

عراق در سایه اعتراضات؛ از نامه نخست‌وزیر به مرجعیت تا نشست مهم پارلمان

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با آماده شده پارلمان عراق برای برگزاری نشست به منظور پاسخگویی به مطالبات تظاهرات‌کنندگان این کشور، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر، طی نامه‌ای سرگشاده به مرجعیت، اطمینان خاطر داد که دولتش در حد توان برای رفع مطالبات تظاهرات‌کنندگان تلاش خواهد کرد و چند گام اصلاحی مهم آماده کرده است.

پارلمان عراق، نیز امروز (شنبه 9 نوامبر) به دعوت «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر برای بررسی بحران اعتراضات جاری در کشور و اتخاذ تصمیمات لازم برای آرام‌کردن تظاهرات‌کنندگان، تشکیل جلسه داد.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که نیروهای امنیتی عراق، همچنان تلاش دارند تا کنترل بغداد و سایر استان‌های جنوبی معترض را در دست گیرند و مانع انحراف تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز و سوء استفاده افراد نفوذی مسلح حاضر در صفوف معترضان شوند.

نشست پارلمان عراق

پارلمان عراق هم‌اکنون (هم‌زمان با انتشار این خبر) برای بررسی مجموعه تصمیماتی برای پاسخگویی به مطالبات تظاهرات‌کنندگان تشکیل جلسه داده است.

 

به گفته خبرنگار الجزیره، نمایندگان پارلمانی، قانون لغو امتیازهای مسئولان از مدیران کل کشور تا بالاترین سطوح حاکمیت و حتی روسای قوای سه‌گانه به منظور تامین مالی کشور برای کاستن میزان بیکاری و نیز تحقق عدالت اجتماعی را بررسی خواهند کرد. 

 بر اساس این گزارش، در نشست امروز اصلاحیه قانون بازنشستگی که سن بازنشتگی را پایین می آورد، بازخوانی خواهد شد و به گفته دولت در این قانون اصلاح شده، می‌بایست بندی برای ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر ایجاد شود و برخی گروه‌های سیاسی نیز از این امر حمایت می‌کنند.

به نوشته رسانه‌های عراقی، نمایندگان ائتلاف «سائرون» و ائتلاف کردستان اعلام کرده‌اند که در نشست امروز پارلمان حضور خواهند یافت.

گفته می‌شود که یکشنبه (فردا) نیز قرار است، نشست پارلمان برگزار شود و در این روز، بسته اصلاحات جدید دولت، بررسی خواهد شد.

 تداوم تظاهرات‌های مردمی

در حالی که معترضان عراقی در بغداد و شماری از استان‌های جنوبی عراق، برای شانزدهمین روز متوالی در حال تظاهرات هستند، منابع آگاه از افزایش شمار جان‌باختگان این اعتراض‌ها خبر می‌دهند.

کمیساریای عالی حقوق بشر عراق امروز اعلام کرد که شمار کسانی که در اعتراضات خیابانی مدت اخیر جان خود را از دست داده‌اند، از دویست و هشتاد نفر عبور کرد.

برخی منابع رسانه‌ای از افزایش شمار حاضران در میدان «التحریر» بغداد و برخی میدان‌های تحصن در استان‌های بصره، ذی‌قار و کربلا از شب گذشته خبر می‌دهند.

لبیک نخست‌وزیر عراق به مرجعیت

نخست‌وزیر عراق در نامه‌ای سرگشاده به مرجعیت، با بیان اینکه قصد تغییر مهمی در کابینه و اصلاح قانون انتخابات را دارد، تأکید کرد که اعتراضات کمک کرد که سیاسیون عراق، تغییر را بپذیرند.

 

وی با اشاره به اینکه بسته‌های پیشنهادی اصلاحی متعددی برای پاسخگویی به مطالبات تظاهرات‌کنندگان در دست دارد، در این نامه نوشت: افزون بر بسته‌های اصلاحی که هیئت دولت و پارلمان اعلام کرده، بسته‌های جدید دیگری وجود دارد از جمله: تدوین جدولی برای کاهش حقوق مسئولان بلندپایه تا نصف، اصلاح جدول حقوق اقشار کم‌درآمد، تحقق بیشترین حد عدالت اجرایی، اجرای سیستم بیمه اجتماعی، حقوق کار، بازنشستگی، تداوم مبارزه با فساد و پیگیری انباشت ثروت مسئولان و بازداشت مفسدان به دادگاه عالی مبارزه با فساد، حل معضل بیکاری، توزیع زمین و بهبود خدمات.

نخست‌وزیر عراق اطمینان داد که دولتش در حد توان، برای رفع مطالبات تظاهرات‌کنندگان تلاش خواهد کرد ضمن اینکه این تظاهرات را از مهمترین ابزارهای فشار و نظارت برای تحقق اصلاحات مطلوب می‌داند.

  1. عبدالمهدی همچنین از اصلاح کابینه و تعدیل برخی وزرا به درخواست تظاهرات‌کنندگان خبر داد و گفت: مطالبات مردمی درباره تغییرات فراگیر و جزئی در سطح وزرا وجود دارد تا از نظام سهمیه‌بندی خارج شویم و ارگان‌ها، جوان‌تر، کارآمدتر و شفاف‌تر باشند. ما تأکید کردیم که تغییر مهمی در سطح وزرا خواهیم داشت.(جزئیات بیشتر)

اعلام پایبندی الحشد الشعبی به توصیه‌های مرجعیت

سازمان الحشد الشعبی عراق نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که به همه توصیه های مرجعیت عالی دینی پایبند است و از خواسته های تظاهرات کنندگان حمایت می کند.

«عبدالمهدی الکربلائی» نماینده آیت الله «سید علی السیستانی» مرجعیت عالی شیعیان عراق، در خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته کربلا ضمن ضرورت حفظ مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات مردمی،  اعتراضات اخیر عراق را فرصت خوبی برای سیاسیون حاکم بر این کشور دانست تا بتوانند مطالبات شهروندان را پاسخ دهند.(جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول