اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

مصائب «مغان»؛ از عروسی‌های مختلط تالارها تا سگ‌های ولگرد

مردم روستای «مغان» در استان سمنان با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ از عروسی‌های مختلط تالارها تا وجود گله‌های سگ‌های ولگرد که کسی مسؤولیت آنها را قبول نمی‌کند.

مصائب «مغان»؛ از عروسی‌های مختلط تالارها تا سگ‌های ولگرد

خبرگزاری فارس سمنان- شهربانو خسروی: با آنکه روستای «مغان» در استان سمنان همه‌ساله تعدادی از اهالی خود را به‌واسطه مهاجرت از دست می‌دهد؛ اما در سال‌های اخیر، به‌واسطه نزدیکی با شهرستان شاهرود با مهاجرت معکوس از شهر به روستا همراه شده است.

ماهانه افراد زیادی با استفاده از موقعیت نزدیکی با شهر، به این روستا روی آورده و به شغل‌های مختلف می‌پردازند.

خبرنگار فارس در بررسی مشکلات روستای مغان، گفت‌وگویی با برخی مسؤولان و رئیس شورای اسلامی روستای مغان انجام داده است که در صحبت‌های خود علاوه بر مطرح کردن مشکلات دیگر، به وجود سگ‌های ولگرد به‌عنوان اصلی‌ترین معضل روستا اشاره کرده‌اند.

اهالی روستای مغان؛ درگیر انواع مشکلات

ابوالقاسم ابراهیمی، رئیس شورای اسلامی مغان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به وجود کارگاه‌های ضایعاتی در جاده روستا اظهار کرد: در این کارگاه‌ها هنگام شب، سیم‌ها را برای جدا کردن مس می‌سوزانند که این کار باعث خدشه‌دار شدن چهره روستا می‌شود و گاهی دیده شده که در این کارگاه‌ها خلاف‌هایی هم صورت می‌گیرد.

تالارهای این جاده باعث شده است که بعد از عروسی، افراد زیادی در روستا تجمع کنند

ابراهیمی با اشاره به مواردی مانند فروشندگان مواد مخدر در مغان، به وجود چند تالار در جاده این روستا اشاره کرد و افزود: وجود تالارها در این جاده باعث شده است که بعد از عروسی و آخر شب‌ها، افراد زیادی اعم از زن و مرد در روستا تجمع کنند.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های متعدد شورا در پیگیری مشکلات روستای مغان تاکنون راه به‌جایی نبرده است، گفت: در حال حاضر، وجود سگ‌های ولگرد به یکی از مشکلات اساسی همه مردم روستا تبدیل شده که با وجود مطرح شدن در جلسات هم‌اندیشی، تاکنون هیچ نهادی پیگیر این موضوع نشده است.

شهرداری؛ مسؤول جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های ولگرد

با توجه به حساسیت و اساسی بودن مشکل وجود سگ‌های ولگرد در روستای مغان، خبرنگار فارس این موضوع را از مسؤولان جویا شد.

امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، با بیان اینکه سگ در هیچ جای دنیا بدون صاحب وجود ندارد، گفت: سگی که بدون صاحب باشد، شهرداری موظف است آن را جمع‌آوری و عقیم‌سازی کرده و تا آخر عمر نگه دارد یا از بین ببرد.

شهرداری موظف به جمع‌آوری و تصمیم‌گیری در مورد آینده و زندگی سگ‌های ولگرد است

وی با بیان اینکه نهادهای حامی محیط‌زیست، سگ را به‌عنوان گونه وحشی نمی‌شناسند و حمایتی هم از آن نمی‌کنند، بیان کرد: سگ گونه اهلی‌شده گرگ است و در حال حاضر، گرگ هم به‌عنوان یک گونه مهاجم و مزاحم که رشد جمعیتی زیادی دارد، در کل دنیا مطرح است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: شهرداری موظف به جمع‌آوری و تصمیم‌گیری در مورد آینده و زندگی سگ‌های ولگرد است.

جمع‌آوری سگ‌های ولگرد؛ منوط به طی فرآیندهای علمی

احمد خرم، سرپرست فرمانداری شهرستان شاهرود هم به فارس گفت: در خصوص سگ‌های ولگرد دستورالعملی وجود دارد که باید زنده‌گیری شوند یا طی یک فرآیند علمی، آن‌هایی که بیماری دارند یا ناقل بیماری هستند، به شکل مرگ با ترحم و روش‌هایی مطابق با استاندارد جهانی درباره‌شان تصمیم گرفته شود.

وی با بیان اینکه از بین بردن سگ‌ها طبق روش‌های قدیمی و به‌وسیله اسلحه هزینه‌بر است، ادامه داد: در شهرهایی که دارای شهرداری هستند و شهرداری می‌تواند این امکانات را فراهم کند، با پیمانکاران قرارداد می‌بندند و خودشان هم نظارت می‌کنند؛ ما هم در حوزه اجتماعی فرمانداری شاهرود، نوع جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را بر اساس دستورالعمل در کارگروه سلامت با حضور نمایندگان علوم پزشکی، محیط‌زیست، دامپزشکی و سایر نهادهای مرتبط ابلاغ می‌کنیم.

دهیاری روستای مغان در خصوص موضوع سگ‌های ولگرد می‌تواند با شهرداری شاهرود همکاری داشته باشد

سرپرست فرمانداری شهرستان شاهرود با اشاره به محدود بودن اعتبار روستاها گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های شهرستانی، تلاش شده است تا دهیاران روستاهایی که نزدیک به شهر هستند، برای استفاده تعاملی از یک‌سری امکانات و زیرساخت‌های شهرداری‌ها، با آنها ارتباط داده شوند و بخشی از کار را هم خودشان به عهده بگیرند.

خرم با بیان اینکه دهیاری روستای مغان در خصوص موضوع سگ‌های ولگرد می‌تواند با شهرداری شاهرود همکاری داشته باشد و پیمانکار شهرداری آنجا را هم پوشش دهد، افزود: مشکلی از این بابت وجود ندارد و این مسأله به‌زودی از طریق دهیاری مغان پیگیری و رفع خواهد شد.

انتهای پیام/۷۴۰۳۵/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول