اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

از برگزاری مراسم اختتامیه هفته مازندران تا اهدای نشان هنری به خوشرو

مراسم سالروز تولد نیما یوشیج شاعر بلندآوازه مازندرانی و پدر شعر نو امشب همزمان با مراسم اختتامیه هفته مازندران، با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و اقشار مختلف هنرمندان و مردم استان در ساری برگزار ‌شد.

از برگزاری مراسم اختتامیه هفته مازندران تا اهدای نشان هنری به خوشرو

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مراسم سالروز تولد نیما یوشیج شاعر بلندآوازه مازندرانی و پدر شعر نو همزمان با مراسم اختتامیه هفته مازندران، با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و اقشار مختلف هنرمندان و مردم استان در ساری برگزار ‌شد.

 

 

هفته مازندران که امسال به ابتکار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و ستاد بزرگداشت این هفته با برنامه‌های فرهنگی مختلف از ۱۳ آبان در سراسر استان آغاز شد،  با برگزاری چند برنامه با محوریت نیما در مراسمی از ساعت ۱۷ تا ۲۰ شب  گذشته به عنوان اختتامیه هفته مازندران در سالن آمفی‌تئاتر هلال احمر ساری و اهدای نشان درجه یک هنری به استاد ابوالحسن خوشرو انجام شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان این که ویژه برنامه‌های هفته مازندران امسال به صورت گسترده در تمام شهرستان‌ها طی یک هفته برنامه‌ریزی و اجرا شد، گفت: در نامگذاری روزهای هفته مازندران، ۲۰ آبان به نام «نیما و زبان تبری» تعیین شده است و  تمام برنامه‌های فرهنگی با محوریت نیما و گرامیداشت استاد ابوالحسن خوشرو هنرمند برجسته و پیشکسوت استانمان برگزار شدند.

عباس زارع افزود: در مراسم اختتامیه هفته مازندران دو تن از پژوهشگران برجسته ادبیات که از اعضای هیأت علمی دانشگاه مازندران نیز هستند در مورد نیما و جایگاه این شاعر بلندآوازه مازندرانی در ادبیات معاصر و همچنین نیما و زبان تبری سخنرانی کردند.

 

وی اظهار کرد: در این مراسم علاوه بر اجرای موسیقی و شعرخوانی و برنامه‌های آیینی، نمایشگاه آثار هنری و صنایع دستی نیز برگزار شد که با استقبال ویژه ای از سوی مردم و هنرمندان مواجه شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران درباره اهدای نشان درجه یک هنری به استاد ابوالحسن خوشرو نیز گفت: به پاس بیش از نیم قرن فعالیت هنری استاد خوشرو و زحماتی که این چهره نامدار موسیقی بومی در حفظ و ترویج موسیقی مازندرانی کشید، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشان درجه یک هنری به استاد خوشرو اهدا شد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این مراسم اظهار کرد: در کارگروه ترویج فرهنگ بومی مازندران، هفته مازندران را از تیرماه سیزده شو تا تولد نیما یوشیج برنامه‌ریزی کردیم که مجموعا در این هفته بیش از ۵۰۰ برنامه فرهنگی برگزار شد.

 

وی با اشاره به نگاه ویژه به مدارس در برگزاری هفته مازندران، افزود: در مدارس برنامه‌های متنوعی به مناسبت روز مازندران برگزار شد و آموزش و پرورش استان همکاری خوبی در این زمینه داشت.

این مسؤول تصریح کرد: تجلیل از مشاهیر و مفاخر استان از دیگر اولویت‌های ما است، بهمن ماه امسال نخستین کنگره تجلیل از مشاهیر استان را برگزار می‌کنیم.

یک نیماپژوه در آیین اختتامیه هفته مازندران گفت: در یکصدمین سالی که نیما شعر منتشر کرده هنوز نیما را به رسمیت نمی‌شناسیم.

 احمدرضا بهرام‌پور عمران در برنامه اختتامیه هفته مازندران در ساری درباره اهمیت بومی‌گرایی و نگرش محلی نیما، شاعر مازندرانی، اظهار کرد: دهه‌هاست که نیما را به عنوان شاعری که در مدرسه سن‌لویی تهران درس خواند و زبان فرانسه می‌دانست سخن گفته شده اما امروز زمان آن رسیده درباره اهمیتی که نیما به سرزمین پدری و زبان مادری‌اش قائل است سخن بگوییم.

این نیماپژوه با بیان اینکه نیما هم‌زمان که به شعر جهانی و ملی نظر داشت به زبان و فرهنگ مازندرانی توجه ویژه می‌کرد، افزود: سفرهای پی در پی نیما به یوش و سفر به نقاط مختلف مازندران، موجب شده بود نیما با فرهنگ‌ مازندرانی ارتباط عمیق داشته باشد.

بهرام‌پور ادامه داد: برای همین واژه‌هایی که در شعر نیما شکل نمادگونه پیدا کردند مثل داروگ و ری‌را، حکایت از این تعلق خاطر دارد.

وی خاطرنشان کرد: نیما همزمان که از فروید، هگل و مارکس سخن می‌گوید از ترانه‌ها و تصنیف‌های بومی مانند طالبا و امیری هم یاد می‌کند.

بهرام‌پور یادآور شد: ترکیب نگاه جهانی، ایرانی و بومی نیما است که از نیما، نیما می‌سازد.

وی تصریح کرد: ویژگی  شعر نیما که قابل عرضه به جهان است، شعر ایرانی و قابل فهم می‌کند عناصری است از فرهنگ مازندران که به خوبی می‌توان در شعر نیما دید.

وی با اشاره به حذف اشعار نیما از کتاب‌های درسی، گفت: سال بعد صدمین سالی است که نیما شعر منتشر کرد و ما هنوز نیما را به رسمیت نشناختیم.

شایان ذکر است در این آیین تبری، عده ای از شاعران و سخنوران عرصه ادب و هنر استان به شعرخوانی و هنرنمایی پرداختند.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول