اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

526 زندانی جرایم غیر عمد خراسان رضوی در انتظار آزادی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: به مناسب ولادت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) مراسم گل‌ریزانی به‌رسم ابرار که رسم اهل‌بیت (ع) هست در پیش رو داریم که امیدوارم با کمک‌های خیرین ۵۲۶ زندانی جرایم غیر عمد خراسان رضوی آزاد شوند.

526 زندانی جرایم غیر عمد خراسان رضوی در انتظار آزادی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده صبح امروز در نشست خبری "به‌رسم ابرار" با موضوع کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد که در سالن جلسات اداره کل اوقاف برگزار شد، اظهار کرد: یکی از بخش‌های مهم جامعه ما افرادی هستند که بنا به دلایلی باید مدتی را در زندان‌ها سپری کنند، در تلاشیم با کمک ستاد زندان‌ها و خیرین فعالیت‌های فرهنگی زندانیان را ارتقا دهیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزاری۱۳ محفل انس با قرآن، اعزام ۲۱ مربی قرآن، برگزاری آزمون کتبی از سال ۹۳ تا ۹۷ با هماهنگی ستاد زندان‌ها و در نظر گرفتن جوایز نقدی با اعتبار ۱۰میلیون تومان را از جمله اقدامات فرهنگی در زندان‌ها عنوان کرد.

وی افزود: از دیگر فعالیت‌های فرهنگی در زندان‌ها، آموزش صبح‌خوانی قرآن در چناران، طرح بشارت۱۴۵۲ ، توزیع ۲۱ بسته فرهنگی به مناسب هفته کرامت، اعزام سخنرانان، مداحان و توزیع ۸۰۰ جلد کتاب با داستان‌های مختلف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با تأکید بر ارتقای سطح فرهنگی و بازسازی روحیه زندانیان، گفت: اخیراً ۹ زندانی جرایم غیر عمد با مبلغ یک میلیارد ریال آزاد شده‌اند.

احمدزاده افزود: پاسخ به این سؤال که آیا ماندن زندانیان در زندان بهتر است یا خیر پاسخی مشکل است چرا که وقتی فردی وارد زندان می‌شود خودش شخص و خانواده‌اش تحت تأثیر قرار می‌گیرند و به‌نوعی آسیب‌پذیر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از زندانیان جرایم غیر نقد به خاطر مبالغ اندکی که توان پرداخت آن را ندارند روانه زندان می‌شوند، متذکر شد: کم‌ترین بدهی فردی پنج میلیون و۶۵۵ هزار تومان است، از ستاد زندان‌ها لیست افرادی که در اولویت هستند را دریافت کرده‌ایم تا با کمک ستاد دیه زمینه آزادی سازی آنان را فراهم کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه خیلی از خانواده با اعتقاد به رأفت اسلامی از حق خود می‌گذرند، بیان کرد: بعضی از خیرین با مبالغ نقدی یا آبرو و اعتبار خود در این زمینه کمک می‌کنند.

احمدزاده با تأکید بر این مطلب که کفاره گناهان انسان شاد کردن دل غم‌زده مؤمنان است، متذکر شد: افرادی که به خاطر جرایم غیر عمد به زندان‌ها افتاده‌اند حقیقتاً غم‌زده هستند و چه نیکو است تا با ثروت، قلم و اعتبار خود بتوانیم به این اشخاص و خانواده‌های غم‌زده آنان کمک کنیم.

وی آزادی سازی زندانیان و حفظ آبروی آنان را از مصادیق بارز "خیر" دانست و ابراز کرد: زندان فضایی نیست که افراد جرایم غیر عمد در کنار قاچاقچیان قرار بگیرند زیرا قطعاً دچار آسیب‌های جدی می‌شوند، امیدوارم همگی به حد توان در این کار خداپسندانه شریک شوند.

حجت‌الاسلام احمدزاده ادامه داد: به مناسب ولادت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) مراسم گل‌ریزانی به‌رسم ابرار که رسم اهل‌بیت هست داریم و امیدوارم با کمک‌های خیرین ۵۲۶ زندانی جرایم غیر نقد خراسان رضوی آزاد شوند.

خراسان رضوی رتبه  ششم تعداد زندانی‌های جرایم غیرعمد در کشور 

در ادامه این جلسه مدیرعامل ستاد دیه خراسان رضوی، گفت: در سال گذشته حدود یک هزار و۲۹۰ نفر زندانی جرایم غیر نقد در استان داشتیم که ۴۶۶ نفر از طریق طرح اعسار، ۱۰۵ نفر با رضایت شاکیان و مشاورهای مددکاران، ۵۵۷ نفر با پرداخت کل یا بخشی از بدهی و مابقی افراد به همین ترتیب آزادشده‌اند.

جواد غفاریان قدیرزاده طوسی خاطرنشان کرد: در سال جاری ۶۳۹ زندانی جرایم غیر عمد در خراسان رضوی داریم که ۱۹۷ نفر با پرداخت وجه بلاعوض یا تسهیلات، ۱۱۱ نفر با مشاوره بدون پرداخت وجه نقد و ۳۳۱ نفر دیگر توسط محاکم زمینه آزادسازی آنان فراهم شده است.

وی با بیان اینکه ما زندان را درمانگاه اجتماعی، زندانی را آسیب‌دیده اجتماعی و خودمان را درمانگر می‌دانیم، اظهار کرد: زندان جای مناسبی برای جرایم غیر عمد نیست که به خاطر سهل‌انگاری به زندان افتاده‌اند.

مدیرعامل ستاد دیه خراسان رضوی با اشاره به اینکه زندانیان جرایم غیر عمد حتی اگر یک‌شب در زندان بمانند تحت تأثیر قرار می‌گیرند، بیان کرد: نباید برای زندانیان جرایم غیر عمد، سوءسابقه در نظر گرفته شود اما جامعه این افراد را به چشم مجرم می‌ببیند و تا آخر عمر برچسب مجرم بودن را به آن‌ها و خانوادهایشان می‌زنند.

غفاریان قدیرزاده طوسی یادآور شد: ما در ستاد دیه شبانه‌روزی پاسخگو هستیم چرا که هر یک از این افراد که به زندان می‌افتند به تعبیری حیات اجتماعی از آن‌ها گرفته می‌شود و باید تلاش کنیم تا حیات اجتماعی را به آن‌ها برگردانیم و بعد از پایان مدت زندان با توانمند کردنشان آن‌ها را به آغوش جامعه و خانواده‌ها بسپاریم.

وی با بیان اینکه ستاد دیه استان هیئت‌امنایی اداره می‌شود، ابراز کرد: حقیقتاً آزادسازی زندانیان امری لذت‌بخش است و باید سعی کنیم در موقوفات به‌اندازه توانمان نقشی را ایفا کنیم.

مدیرعامل ستاد دیه خراسان رضوی اضافه کرد: ۱۳هزار و۵۰۰ زندانی جرایم غیر عمد در کشور داریم که خراسان رضوی با ۵۲۶ زندانی جرایم غیر نقد رتبه ششم کشور را در این زمینه دارد.

غفاریان قدیرزاده طوسی یادآور شد: لیست ۷۷ نفری که متغیر است در اختیار داریم که امید داریم با کمک مبلغ چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بتوانیم زمینه آزادسازی آن‌ها فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه از تسهیلات و وام‌های چهار درصدی برای آزادسازی زندانیان استفاده می‌کنیم، عنوان کرد: خیرین نیز با ضمانت کردن وثیقه‌هایشان می‌توانند در این امر به ما کمک کنند.

مدیرعامل ستاد دیه خراسان رضوی با بیان اینکه با یک کار تبلیغاتی در فضای مجازی ۳۸۰ میلیون تومان برای کمک به جرایم غیر نقدی جمع شده است، اظهار کرد: در گل‌ریزان الهیه ۱۴۰ میلیون تومان کمک جمع‌آوری شد که نسبت به فضای مجازی کمتر است، اما تبلیغات در فضای مجازی نیاز به هماهنگی با معاونت دادستانی و پلیس فتا دارد تا از سوءاستفاده در این زمینه جلوگیری شود.

فعالیت‌های فرهنگی آثار و برکات زیادی دارد

معاون فرهنگی اجتماعی اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز در ادامه جلسه گفت: در زمان صدر اسلام زندانی وجود نداشت و امام علی(ع) اولین زندان را به جهت توبه افراد خطاکار، اصلاح رفتارها و تفکر با خدای خویش بنا کرد.

حجت‌الاسلام جمال ایزدی با اشاره به اینکه ما به‌عنوان مسلمان در قبال زندانیان جرایم غیر عمد دو وظیفه‌داریم، عنوان کرد: وظیفه اول ما رسیدگی به خانواده‌های زندانیان است زیرا اغلب دچار آفات و آسیب‌های فراوانی می‌شوند.

وی با بیان اینکه دومین وظیفه ما خدمت به شخص زندانی است، ابراز کرد: باید اقدامات فرهنگی مناسبی در طول زمانی که در زندان به سر می‌برند فراهم کنیم و زمینه آزادسازی آن‌ها را فراهم کنیم زیرا اکثر آن‌ها به دلیل بی‌تدبیری به زندان افتاده‌اند.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی یاد آورد شد: به‌واسطه فعالیت‌های فرهنگی در زندان‌های خیلی از زندانیان حافظ کل و قاری قرآن شده‌اند و از زندان نجات پیداکرده و الان مدرسان قرآن هستند زیرا فعالیت‌های فرهنگی آثار و برکات زیادی دارد.

حجت‌الاسلام ایزدی با اشاره به مراسم به‌رسم ابرار یادآور شد: قریب به ۵۸ مراسم به مناسبت میلاد حضرت رسول (ص) برگزار خواهیم کرد که امیدواریم با این گل‌ریزان‌ها و جلسات اختصاصی با خیرین اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

گفتنی است؛ افراد می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره‌حسابی که نزد بانک ملی ایران به نام آزادسازی زندانیان جرایم غیر نقد است به شماره‌حساب 0113198168006 یا شماره کارت 3067997599073161 واریز کنند.

 

انتهای پیام/70068

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول