اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بر طبل اختلاف کوبیدن به بهانه قومیت و مذهب، خیانت به اسلام است

رئیس دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت خراسان با تأکید بر لزوم وحدت در جامعه اسلامی گفت: امروز بر طبل اختلاف کوبیدن و ایجاد گسست به بهانه قومیت یا مذهب، خیانت به اسلام و قرآن است.

بر طبل اختلاف کوبیدن به بهانه قومیت و مذهب، خیانت به اسلام است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام اکبر فرجام صبح امروز در همایش پیامبر رحمت محور تمدن نوین اسلامی اظهار کرد: نشست‌هایی که به مناسبت هفته وحدت در کشور و خراسان برگزار می‌شود بسیار مغتنم و ارزشمند است از آن جهت که تاریخ اسلام شاهد برادری همه اقوام و در مواقعی نیز شاهد اصطکاک میان افراد بوده است.

رئیس دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت خراسان ادامه داد: این گذشته ما است و اگر به امروز نگاه کنیم متوجه می‌شویم جهان اسلام امروز اوضاع خوبی ندارد و با جمعیتی بیش از یک میلیارد مسلمان، وضع خوبی برای مسلمانان نمی‌بینم.

وی افزود: تنش، جنگ و خونریزی، ائتلاف کشورهای خاص با استکبار جهانی و مقابله با برخی از هم کیشان خود و تنش سخت در یمن، لیبی و اخیراً ناامنی‌های داخل عراق و افغانستان که سال‌ها درگیر این جنگ است، دلیلی برای نابسامانی شرایط مسلمانان جهان است.

فرجام تأکید کرد: امروز بر طبل اختلاف کوبیدن و ایجاد گسست به بهانه قومیت یا مذهب، خیانت به اسلام و قرآن است.

رئیس دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت خراسان اظهار کرد: کسانی که بر طبل اختلاف می‌کوبند و این فضا را تشدید می‌کنند، این اقدامشان ناشی از عدم درک و فهم زمان است که نتیجه آن آوارگی 70 ساله فلسطینیان است.

وی تأکید کرد: آمریکا و استکبار جهانی خیر جامعه اسلامی را نمی‌خواهند، کسانی که اختلاف‌افکنی می‌کنند نگرش درستی به جامعه اسلامی ندارند، حتی آموزه‌های قرآنی ما هم راهی غیر از اختلاف‌افکنی را به ما می‌آموزد این اختلاف ممکن است از تفکرات افراط‌گرایان باشد که عده بسیاری با اندیشه‌های خود افراد را تکفیر می‌کنند و برآیند آن داعش و طالبان است.

فرجام خاطرنشان کرد: در کنار همه این‌ها عدم درک موقعیت زمانی و حساسیت‌ها و تأثیرپذیری از تفکرات افراطی، مداخلات استکبار جهانی باعث این نابسامانی‌های موجود شده است.

رئیس دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت خراسان، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) به اهمیت وحدت تأکید کرد.

وی گفت: تجزیه سرزمین و کشورهای اسلامی هم از دیگر پیامدهای اختلاف‌افکنی در جامعه است و گاهی جای خودی و بیگانه گم می‌شود، در این شرایط حساس انتظار می‌رود در گفتارها بیشتر حساسیت به خرج بدهیم گرچه می‌دانیم چند ماهی به انتخابات مانده و فضای صحبت‌ها بوی انتخابات می‌دهد اما نباید این امر باعث اختلاف در امت اسلامی ما در ایران شود.

فرجام فرقه‌گرایی را نیز دیگر پیامد اختلاف‌افکنی در جوامع برشمرد و گفت: جمع‌کردن فرقه‌گرایی کار دشواری است.

رئیس دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت خراسان با اشاره به مشترکات وحدت‌آفرین میان اهل سنت و تشیع، خاطرنشان کرد: برهان ما پیامبر ما قرآن ما همه یکسان است و همگی معتقدیم قرآن از زمان پیامبر بدون تغییر باقی‌مانده است علاوه بر این باورمان به خدا و معاد نیز یکسان است.

وی افزود: همه ما زیر چتر اسلام و امت واحد هستیم و اگر این مسئله را به‌عنوان یک فرهنگ بنیادین و استوار راه بیندازیم دیگر سه میلیون صهیونیست نمی‌توانند، جامعه اسلامی را آزرده کنند یا در دیگر کشورها دخالت کنند.

فرجام افزود: کشور ایران امن‌ترین کشور جهان است که امیدواریم با وحدت خود آن را حفظ کنیم و به سرمنزل مقصود برسانیم.

هفته وحدت هفته تحمیل عقاید نیست

در ادامه این مراسم مولوی و امام‌جمعه مشهد ریزه تایباد گفت: میلاد پیامبر تولدی برای بشریت بود که درخشنده‌ترین روز عالم را رقم زد مولودی که تابنده‌تر از خورشید درخشید و جهل و جهالت را از دل انسان‌ها زدود و خدای متعال در وصف پیامبر فرمود ای پیامبر ما تو رحمت محبت و عطوفت برای جهانیان هستی.

مولوی عبدالکریم علی بایی اظهار کرد: سرمایه واقعی ما دین اسلام وجود پیامبر و هدیه و کلام خدا است که اگر انسان به رهنمودهای اسلام عامل باشد و پیامبر را برای خودش اسوه و نمونه قرار بدهد این انسان به‌عنوان الگو در جامعه معرفی خواهد شد.

وی افزود: چنانچه در صدر اسلام این‌گونه بود اما امروز به دلیل فاصله گرفتن از دستورات اسلام و سیره پیامبر شاهد این هستیم که در جامعه اسلامی ما اختلافات به وجود آمده است و برای آن‌ها طرح و نقشه می‌دهند اخوت و برابری و برادری جوامع یکی از راه‌های وحدت است

مولوی و امام‌جمعه مشهد ریزه تایباد خاطرنشان کرد: همه آیات و احادیث و سیره پیامبر ما را به وحدت کلمه ترغیب می‌کند همان وحدتی که در صدر اسلام محور آن حبل‌الله بود و همه اصحاب را مانند پروانه دور شمع وجود پیامبر جمع کرد از همان زمان، دشمنان اسلام و پیامبر، به دنبال این بودند که اختلاف‌افکنی کنند و دشمنان اسلام همیشه به دنبال ضربه زدن به دین هستند و قصد دارند با ایجاد تنش و برجسته کردن اختلافات آن‌ها را زمین بزنند.

علی بایی گفت: افتراق، جدایی و تشتت از عوامل خطر در جامعه اسلامی است که امروزه در برخی جوامع به وجود آمده و باید این را معالجه کنند و مبانی اسلامی را نشر دهند و به همین دلیل امام خمینی این ایام را به‌عنوان هفته وحدت نام‌گذاری کردند تا جایی باشد که ما یادآوری کنیم امت واحده هستیم و به دشمن بگوییم از شما باکی نداریم و باید گفتار و نوشتار علمای جامعه اسلامی بر اساس وحدت باشد چرا که کوشش در جامعه اسلامی مورد تأیید و تأکید پیامبر است.

وی یادآور شد: امروز که کشور ما در شرایط سختی قرارگرفته و از هر طرف تحریم‌های ظالمانه تحمیل می‌شود، نیاز به همدلی احساس می‌شود و باید به حفظ ارزش‌ها توجه کرد که برگزاری جلسات، گفت‌وگو، نقد و بررسی، احترام به مقدسات و ارزش‌ها می‌تواند باعث وحدت در جوامع شود.

مولوی و امام‌جمعه مشهد ریزه تایباد تأکید کرد: هفته وحدت هفته تحمیل عقاید نیست و قرار نیست عقاید خود را کنار بگذاریم بلکه باید زمینه بحث و گفت‌وگوی بدون تنش را برای هم در نظر بگیریم و این هفته باید ما را به‌جایی برساند که به‌عنوان مسلمان آرمان‌های پیامبر را جامعه عمل بپوشانیم و از همه امکانات برای پیشرفت بشریت استفاده کنیم.

در ادامه این مراسم مولوی انور الحق حقایقی امام‌جمعه کویته ایالت سیستان و بلوچستان پاکستان به ایراد سخنانی پرداخت.

شعرخوانی هاشم رسولی زاده از تربت‌جام دیگر بخش این همایش بود.

گفتنی است؛ در پایان با حضور آیت‌الله علم الهدی، سردار مرتضوی فرمانده قرارگاه ثامن‌الائمه نیروی زمینی سپاه، مولوی انور الحق حقایقی امام‌جمعه کویته ایالت سیستان و بلوچستان پاکستان، از خانواده شهید مجتبی رخشانی شهید مدافع حرم اهل سنت تقدیر شد.

انتهای پیام/ 70061

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول