اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

پرداخت 841 میلیارد تومان در قالب قانون تبصره18 به 146 واحد/ وجود 182 هزار قانون، شرایط را برای تولید مشکل کرده است

معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: برای تزریق قانون تبصره18، یک هزار و 420 طرح را در کارگروه استانی بررسی و تصویب کردیم که از این تعداد برای 146 طرح حدود 841 میلیارد تومان پرداخت شده است.

پرداخت 841 میلیارد تومان در قالب قانون تبصره18 به 146 واحد/ وجود 182 هزار قانون، شرایط را برای تولید مشکل کرده است

به‌گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سعیدی زرندی ظهر امروز در اجلاسیه خانه صنعت، معدن و تجارت که درسالن همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اولین جهت گیری وزارت صمت را نگاه به‌ ساخت داخل دانست و گفت: سال 97، سال بسیار سنگین برای اقتصاد کشور و به ویژه برای صنعت، معدن و تجارت و شرایط برای تأمین مواد اولیه و ارز ویژه بود.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با بیان این نکته که در حوزه تحریم دست تسلیم بالا نبردیم، تصریح کرد: تمرکز صادرات را بر کشورهای همسایه گذاشتیم که توفیقات خوبی هم داشته‌ایم.

وی به‌نگاه به حوزه فناوری اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعاتی که مهم است بهبود فضای کسب و کار است، در مجموعه وزارتخانه بالغ بر 89 مجوز داشتیم که با اقدامات انجام شده به 47 مجوز رسیده است و کوشیدیم که این مجوزها را هم سامان دهیم.

زرندی با بیان این موضوع که برنامه‌های مفصلی در حوزه تأمین مالی داشتیم، تصریح کرد: در هفته آینده دفتر تأمین مالی در وزارتخانه راه‌اندازی  می‌کنیم.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت عنوان کرد: در قانون 97، قانون تبصره 18 به‌تصویب رسید، که برای این قانون تنها 900 میلیارد تومان به ما دادند، در کارگروه‌های استانی از حدود 5 هزار طرح، یک هزار و 420 طرح را در کارگروه استانی بررسی و تصویب کردیم.

وی اضافه کرد: از این تعداد 717 طرح به بانک‌ها ارجاع دادیم که از این تعداد تا امروز برای 146 طرح حدود 841 میلیارد تومان پرداخت شده، 2 هزار میلیارد تومان بودجه جدید به ما دادند که در آینده به بیش از 4 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

زرندی تاکید کرد: چنانچه تفویض اختیار می‌خواهید باید به موازات این اختیارات خود را تقویت کنید و باید در استان‌ها تیم‌های موفق داشته باشیم، متأسفانه در برخی از استان‌ها شرایط مهیا نیست و چنانچه در این شرایط اختیارات تفویض شود مشکل از دوش دولت برداشته و به دوش بخش خصوصی گذاشته می‌شود.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت به جای خالی حضور انجمن‌های ملی در انجمن های استانی اشاره کرد و گفت: واگذاری فرایند صدور جواز تأسیس، برگزاری مراسم روز صنعت و معدن، حضور در شورای عالی معادن و حضور در هیأت مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وجود 182 هزار قانون، شرایط را برای تولید مشکل کرده است

دبیر ستاد تسهیل کشور با اشاره به‌اینکه 400 دادستان ضمانت تولید را به‌عهده دارند، گفت: 182 هزار قانون در کشور وجود دارد که شرایط سختی را برای تولید ایجاد می‌کند، بنابراین به طور مصداقی قانون مزاحم را همراه با پیشنهاد به‌ما ارائه کنند.

زالی ادامه داد: شاید در سال جاری با ظرفیت سران قوا بتوانیم از این مصداق‌هایی که اعلام می‌شود عبور و تصمیمات فراقانونی اخذ کنیم.

وی به‌نبود اشراف به مقررات در واحدهای تولیدی اشاره و بیان کرد: باید بتوانیم قوانین زیرخاکی را از درون خاک خارج کنیم و به‌واحدهای تولیدی ارجاع دهیم.

دبیرستاد تسهیل کشور تاکید کرد: دفاع از تولید تعارف بردار نیست؛ تحقق نهضت سخت داخلی نیاز به فرهنگ سازی و تغییر رویکرد دارد که خانه صنعت می‌تواند به صورت جدی مسیر را هدایت کند.

زالی عنوان کرد: همکاران حقوقی خانه صنعت، معدن و تجارت تخلف را در سیستم بانکی و دستگاه‌های اداری بررسی کنند تا ببینیم آیا می‌توان این تخلفات را جرم انگاری کرد.

تکیه بر بازار 80 میلیونی، رقابت‌پذیری را از ما می‌گیرد

در ادامه عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تولید در کشور ما با سختی‌های بسیاری همراه است و ما باید به تولید به عنوان امری حیاتی برخورد کنیم.

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی تاکید کرد: تلاش باید این باشد تا زمانی که محصولی در کشور تولید می‌شود با ارتقاء تکنولوژی و مالیات به‌ آن کمک و برای واردات و قاچاق تمهیداتی اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: وقتی می‌خواهیم رقابت پذیری اقتصاد را افزایش دهیم نمی‌توانیم با تکیه بر یک بازار 80 میلیون نفری آن را محقق کنیم؛ باید برای یک بازار حداقل 300 میلیون نفری برنامه داشته باشیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: کشورهایی که سرعت رشد اقتصادیشان افزایش یافته تنها به بازار داخلی تکیه نکردند، بلکه بازارهای هدف را هم نشانه رفته‌اند.

قاضی‌زاده‌هاشمی اظهار کرد: متأسفانه آن طور که باید به این فضا وارد نشدیم که بخشی از دلایل آن سیاسی و بخشی دیگر هم غیرسیاسی است که لازم است هم رویکرد بخش خصوصی در بازاریابی تغییر کند و هم منطق اقتصادی دولت با این هدفگذاری انجام گیرد.

وی طراحی یک بازار بزرگ تبلیغاتی برای کالای ایرانی را عاملی در جهت حذف بخشی از مشکلات خواند و نیاز به رشد را یکی از راه‌حل‌های تولید دانست و گفت: متأسفانه تکنولوژی ما ماحصل دو دهه قبل است و به روز رسانی نشده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در دولت باید دیده‌بانی در حوزه فناوری‌های پیش‌رو انجام شود؛ در حال حاضر جای این دبده بانی هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی خالی است.

قاضی‌زاده‌هاشمی یادآور شد: البته اقداماتی در بخش دولتی در حوزه شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌شود که بسیار کوچک است؛ آنچه که مسلم است این است که شرکت‌های دانش‌بنیان بین صنعت و دانشگاه مانده‌اند و این در حالی است که باید در بطن صنعت ایجاد شوند.

تاکنون چه میزان از بخش هدفمندی یارانه‌ها به‌ تولید اختصاص یافته؟

در ادامه رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کشور با اشاره به این نکته که اکثر تولیدکنندگان به دلیل مشکلات بانکی فکر توسعه نیستند، گفت: در هر جامعه‌ای که نزول رخنه کند آن کشور نابود است.

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی با تاکید بر این موضوع که از بانک‌ها توقع کمک داریم، تصریح کرد: بانک‌ها کاری با ما کردند که در بازار اعتبار نداریم، البته قوه قضائیه در چند سال گذشته با ما همکاری کرده که اتفاق مبارکی است.

وی خطاب به نمایندگان تاکید کرد: امروز می‌خواهیم در حوزه صادرات فعالیت کنیم، اما به دلیل وجود سیاست‌هایی که شما در مجلس و دولت به کار می‌برید، متوقف می‌شویم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کشور اضافه کرد: اکثر تولیدکنندگان صادرات دارند، اما با این تغییر ارز با کدام کشور می‌توان بیش از یک سال فعالیت کرد؟

سهل‌آبادی تاکید کرد: قول دادید درصدی از مبلغ هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید اختصاص یابد، تاکنون چه میزان از این مبلغ اختصاص یافته است؟

وی افزود: چنانچه تولیدکننده به کوچکترین وظیفه خود عمل نکند مورد اتهام قرار می‌گیرد و در پیچ و خم دادگستری گیر می‌کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کشور گفت: به نمایندگان می‌گوییم بسیاری از نیازهای خود را خود حل می‌کنیم همین شرکت‌های دانش بنیان بسیار کمک می‌کنند.

اقتصاد را جدی نگرفته‌ایم

در ادامه این نشست رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: مسئله را جدی نگرفته‌ایم؛ هم مجلس و هم دولت و هم دستگاه قضایی ما اهل تعارف است.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر ادامه داد: وقتی یک کالا به راحتی به صورت قاچاق وارد می‌شود و آن گاه تولید کننده ما با سختی همان محصول را تولید می‌کند چطور انتظار داریم که این افسر جنگ اقتصادی به خط بزند؟

وی یادآور شد: امروز در همین مشهد مجموعه‌ای با 550 کارگر داشتیم که متأسفانه تعطیل شد که در نهایت با دو جلسه در تهران این واحد فعال شد، تا زمانی که اختیاراتِ متمرکز در تهران تفویض نشود، مشکل ادامه دارد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این اختیارات متمرکز سبب شده امروز 37 واحد تولیدی ما در تهران دفتر بزنند چراکه تسهیلات ویژه‌ای را در تهران می‌توانند اخذ کنند.

حجت الاسلام پژمانفر به تاییدیه‌های بیش از حد در کشور اشاره و بیان کرد: البته کوتاهی مجلس در حوزه قانون گذاری را می‌پذیرم؛ دولت و دستگاه قضا هم آن را ندیده است.

واحدهای صنعتی استان برای 200 هزار نفر اشتغال‌زایی کردند

در ادامه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ضمن بیان این موضوع که به‌شرایط ویژه استان در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: حدود 6 هزار واحد صنعتی در خراسان رضوی فعالیت دارند که این میزان برای  200 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

محمدرضا مس‌فروش اضافه کرد: میانگین تحقق جوازهای تأسیس از میانگین ملی بالاتر و به‌طوری که میانگین ملی حدود 11.5  و در خراسان رضوی 19.5 درصد است.

وی با بیان این نکته که باید در حوزه سوغات برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود، افزود: رقم مبادلات ریالی سوغات در سال برابر با 5 هزار میلیارد تومان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه سخنان خود به‌موانع ناشی از ضوابط و مقررات اشاره و تصریح کرد: 480 هزار میلیارد تومان که طرح تصوب شده از اعتبارات محل تبصره 18 دارم که تنها 603 میلیارد تومان پرداختی وجود دارد!

مس‌فروش خاطرنشان کرد: چناچنه حدود دو درصد آب به‌حوزه صنعت اضافه شود شرایط متفاوت خواهد بود.

چرا قوانین مزاحم شناسایی و حذف نمی‌شوند؟

در ادامه این اجلاسیه رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: افرادی که فسادهای بزرگ در دستگاه‌های مختلف انجام داده‌اند امروز دستگیر و در حال مجازات هستند؛ می‌توان آنها را تشبیه کرد به‌افراد بیماری که در حال حذف از صحنه هستند.

حسن حسینی به‌ شناسایی میکروب و مقابله با رشد آنان اشاره و تصریح کرد: یکی از مسائلی که می‌تواند این فسادها را ایجاد کند، دیوان سالاری در دستگاه‌های اداری و اختیارات دولتی است که حاضر نیستند به‌دستگاه‌های مختلف و بخش خصوصی تفویض کنند.

وی با بیان این نکته که این اختیارات زمانی که در اختیار یک نهاد و یا کل دولت باشد فساد ایجاد می‌کند، ابراز کرد: تقاضامند هستیم در جهت کاهش این فسادها، کار مردم را به‌خودشان واگذار و از این همه تصدی‌گری دولت جلوگیری کنید.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: زمانی که به‌ مدیران مراجعه می‌کنیم عنوان می‌کنند که به‌موجب قانون نمی‌توانیم تفویض اختیارات کنیم، در صورتی که در اقتصاد مقاومتی رهبری می‌فرمایند که باید قوانین مزاحم شناسایی و حذف شوند.

حسینی با طرح این پرسش که در این سال‌ها چه میزان از قوانین مزاحم شناسایی و حذف شدند؟ خاطرنشان کرد: امید است در مدتی که از این دوره مجلس باقی مانده است دو قانون مناسب در این خصوص وضع شود.

وی به‌مالیات بر ارزش افزوده اشاره و ابراز کرد: مسؤولان مربوطه کاری کنند که این مشکل هم در بخش صنعت و تولید مرتفع شود.

سیاست‌های پول محور بانک‌ها، تبدیل به‌سیاست‌های اعتبار محور شود

در ادامه دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به‌ شرایط استثنایی کشور اشاره کرد و گفت: چنانچه در گذشته یک ناو آمریکایی به‌سمت هر کشوری حرکت می‌کرد اقتصاد آن کشور از حرکت می‌ایستاد، اما امروز ایران در مقابل مستکبران ایستاده است.

مرتضوی بیان کرد: امروز ارز مصرفی کشور از راه فروش صنایع بومی و دستی کشور تأمین می شود که این امری بی‌سابقه در تاریخ کشور است.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: ما در دستگاه‌ها حقوق می‌گیریم تا مشکلات کشور را مرتفع کنیم، نباید مشکلی به‌مشکلات واحدهای صنعتی اضافه کنیم؛ سیاست‌های پول محور بانک‌ها باید تبدیل به‌سیاست‌های اعتبار محور شود.

مرتضوی ادامه داد: ما توانایی بهره‌های سنگین بانکی را نداریم باید بانک‌ها هم مانند دیگر دستگاه‌های کشور از منافع زودگذر خود بگذرند و به‌کشور کمک کنند تا از این مسیر عبور کنیم.

وی توسعه زیرساخت‌ها را وظیفه دولت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز کارگران مالیات می‌دهند، اما پزشکان کشور با درآمدهای میلیاردی مالیات گریز هستند، عدالت مالیاتی تنها راه حل مشکلات کشوراست.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به جای فشار به سفره محدود کشور باید به سمت ثبت فرارهای مالیاتی برویم 40 سال است که تذکر می‌دهیم که وجود دولت‌های بزرگ و کم اقر نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند آنگاه ما ستانده‌های محدود را خرج دستگاه‌های بزرگ دولتی می‌کنیم و این در حالی است که تولیدی‌ها به این‌ها نیاز دارند.

مرتضوی با بیان این که مسیر استقلال کشور باید از مسیر تولید بگذرد، گفت: تنها راه عبور از بحران و مبارزه با بیکاری و فساد، ایجاد اشتغال و حرکت به سمت توسعه و تولید پایدار است.

گفتنی است؛ در اجلاس رؤسا و دبیران خانه‌های صنعت و معدن کشور، تفاهم‌نامه واگذاری تعدادی از وظایف وزارت صمت به خانه‌های صنعت و معدن امضا شد.

انتهای پیام/ 70071

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول