اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

مولوی‌ اسحاق‌مدنی: اهل سنت، دوست‌دار اهل بیت(ع) هستند/ وحدت، لازمه عزت مجدد اسلام است

مولوی‌ اسحاق‌مدنی گفت: اگر بزرگان در صدر اسلام همانند امروز با هم مبارزه می‌کردند اسلام در نطفه خفه می‌شد اما با وحدت، دست به دست هم دادند تا اسلام به پیش برود. امروز نیز ما با تمام امکانات می‌توانیم عزت اسلام را مجدداً برگردانیم

مولوی‌ اسحاق‌مدنی: اهل سنت، دوست‌دار اهل بیت(ع) هستند/ وحدت، لازمه عزت مجدد اسلام است

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و فعالیت‌های دینی، مولوی اسحاق مدنی نایب رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی امروز جمعه ۲۴ آبان‌ماه به مناسبت هفته وحدت و با موضوع سی و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته پایتخت بود.

براساس این گزارش، مولوی اسحاق مدنی نایب رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنرانی خود اظهار داشت:‌ پیامبر (ص) زمانی که مبعوث شد، در ایام حج برای تبلیغ اسلام به منا می‌رفتند. در آن زمان با وجود اینکه حج فریضه نبود اما اعراب از زمان حضرت ابراهیم (ع)، حج را به جا می‌آوردند، البته در مناسک آن، تحریفات بسیاری انجام داده بودند. پیامبر(ص) در حج حضور پیدا می‌کردند و پنهانی با مردم، به ویژه افرادی که احساس می‌کردند اصلاح‌پذیرند، به صحبت می‌پرداختند.

یهودیان با ایجاد اختلاف در مدینه حاکم بودند

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) با مردم مدینه نیز در ایام حج به گفت‌وگو پرداختند،‌تصریح کرد: در آن زمان یهودیان مدینه، میان ساکنین این شهر اختلاف ایجاد کرده بودند تا بتوانند خود حکومت کنند. بر این اساس، یهودیان جنگ خونینی بین اوس و خزرج به راه انداخته بودند و هر چه مصلحین این دو طایفه، تلاش می‌کردند، جنگ تمام شود، موفق نبودند. لذا این افراد باهوش بالای خود فهمیدند که اگر پیامبر (ص) به مدینه بیاید، این فتنه تمام می‌شود.

مولوی اسحاق مدنی با بیان اینکه این افراد بعد از دو سال رفت و آمد با پیامبر(ص) طی معاهده‌ای ایشان را به مدینه دعوت کردند، گفت: پیامبر (ص) در اولین اقدام خود بعد از حضور در مدینه به اتحاد میان اوس و خزرج پرداختند که بعدها در آیات قرآن نیز برای جلوگیری از فتنه‌های بعدی میان آنها، آیه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا ...» نازل شد.

اولین کار اسلام، ایجاد اتحاد میان مردم و وحدت است

نایب رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه اولین کار اسلام، ایجاد اتحاد میان مردم و وحدت است، تصریح کرد:‌ بدون وحدت، هیچ کشوری آباد نمی‌شود و مردم آن به سرافرازی نمی‌رسند و روی آسایش و آرامش را نخواهند دید. مشکلات امروز دنیای اسلام، به دلیل کنار گذاشتن این وحدت از سوی مسلمانان است.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر مشاهده کردیم افراد به ظاهر مسلمان که لااله‌الاالله می‌گفتند و نماز می‌خواندند، با اره سر یک مسلمان دیگر را می‌بریدند، یعنی در این حد از هم جدا شده بودیم. در صورتی که پیامبر (ص) می‌فرماید: اگر بنا دارید گوسفندی را ذبح کنید، کارد تیز داشته باشید تا حیوان عذاب نکشد. حال این افراد سر برادر مسلمان خود را با اره ذبح می‌کردند و این در اثر دوری، انحراف  و نفهمیدن صحیح اسلام است.

مولوی اسحاق‌مدنی گفت: بسیاری فکر می‌کنند وحدت میان مسلمانان با وجود اختلافات بسیار امکانپذیر نیست در صورتی که اگر مسائل مختلف میان شیعه و سنی که دو گروه بزرگ اسلامی هستند را بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم، اختلاف چندانی وجود ندارد.

اختلاف چندانی میان شیعه و سنی وجود ندارد

نایب رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در مسائل فقهی به جز سه یا چهار مسأله، میان شیعه و سنی اختلاف وجود ندارد و حتی ممکن است در یک مسأله شیعیان با حنفی‌ها مخالف اما با شافعی‌ها موافق باشند یا در مسأله‌ای دیگر موافق حنفی‌ها و با حنبلی‌ها مخالفت داشته باشند. یعنی فقه تشیع مخالف ۴ فرقه اهل تسنن نیست و اختلافی به صورت کلی وجود ندارد.

قرآن شیعیان مانند قرآن اهل سنت است و یک کلمه اضافه و یا کم ندارد

وی با اشاره به اینکه میان اهل سنت، دشمنان شایعه کرده‌اند که قرآن تشیع متفاوت با قرآن ماست، تصریح کرد: به برادران اهل سنت خود می‌گویم که در مساجد، مدارس، مکتب‌خانه‌ها و همچنین تفاسیر قرآن شیعیان مانند تفسیر المیزان علامه طباطبایی که حقیقتاً یک گنجینه بزرگ است، بررسی کنند تا بینند، قرآن شیعیان همان قرآن اهل سنت است و یک کلمه اضافه و یا کم ندارد.

اهل سنت، دوست‌دار اهل بیت(ع) هستند

مولوی اسحاق‌مدنی تصریح کرد: دشمنان همچنین میان شیعیان شایعه کرده‌اند که اهل سنت، نسبت به اهل بیت (ع) توجه ندارند و یا اسائه ادب می‌کنند که به برادران شیعی خود توصیه می‌کنم کتاب صحیح بخاری و یا کتاب صحیح مسلم را بررسی کنند تا مشاهده کنند، همان حدیثی که علمای تشیع یعنی «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌمِنِّى؛ فاطمه پاره تن پیامبر(ص) است» مطرح می‌کنند در این کتب نیز با همین کلمات، وجود دارد و یا در این کتاب‌ها روایت شده است که در روز خیبر، پیامبر (ص) فرمودند: فردا پرچم اسلام را به دست کسی می‌دهم که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسول نیز او را دوست دارند. روز بعد تمامی صحابه امیدوار بودند ایشان پرچم را به دست آن‌ها دهد، اما حضرت فرمودند: علی کجاست؟ و زمانی که متوجه شدند ایشان به دلیل کسالت حضور ندارند، فرمودند: ایشان را صدا کنید و سپس پیامبر(ص) پرچم را به دست حضرت علی (ع) دادند و قلعه خیبر نیز به دست ایشان فتح شد.

نایب رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در روایت اهل سنت وجود دارد که خداوند به پیامبر (ص) دستور داد تا به حضرت علی (ع) در دنیا بشارت دهد که او اهل بهشت است.

وی اضافه کرد: در مساجد اهل سنت در کردستان، بلوچستان و خراسان حاضر شوید تا مشاهده کنید امام در خطبه‌ها می‌گوید: «الحَسَنُ و الحُسَیْنُ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ؛ حسن و حسین، سرور جوانان اهل بهشت هستند» و این حدیث را امام، در خطبه‌های روز جمعه نیز علنی می‌خواند.

کسی که پیامبر(ص) را دوست دارد، پاره‌تن او را نیز دوست دارد

وی گفت: در ایام روضه‌خوانی برای امام حسین (ع)‌ حتما شنیده‌اید، زمانی که سر مبارک امام حسین (ع) پیش یزید ملعون آورده شد، او از بس خوشحال بود که دیگر رقیب ندارد، با چوب با لبان حضرت بازی می‌کرد که یکی از افراد نزدیک یزید که در مراسم حاضر بود، تاب نیاورد و گفت: ای یزید، این چوب را بردار! خودم با چشمانم دیدم که پیامبر (ص) بر روی این لب‌ها بوسه می‌زد و این عقیده اهل سنت است. مگر می‌شود فردی پیامبر را دوست داشته باشد و پاره تن ایشان را دوست نداشته باشد این دروغ‌هایی است که دشمنان به راه انداخته‌اند تا اختلاف ایجاد کنند و متأسفانه بسیاری از روی نادانی یا دشمنی باور کرده‌اند.

مولوی‌ اسحاق‌مدنی با بیان اینکه مجمع تقریب مذاهب اسلامی هر ساله از علمای اهل تسنن و تشیع دعوت می‌کند تا از کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی در کنفرانس بین‌المللی وحدت حضور پیدا کنند و پیرامون این مسأله به بحث بنشینند تصریح کرد: مجمع کتاب‌هایی پیرامون احادیث مشترک و فقهی تألیف کرده است که اگر افراد درست مطالعه کنند خواهند دید فاصله‌ای میان شیعه و سنی وجود ندارد و وحدت امکانپذیر است.

وحدت لازمه عزت مجدد اسلام است

وی در پایان با بیان اینکه باید بررسی کنیم بزرگان در صدر اسلام در خصوص مسائل اختلافی چه می‌کردند خاطرنشان کرد: اگر بزرگان در صدر اسلام همانند امروز با هم مبارزه می‌کردند اسلام در نطفه خفه می‌شد اما به دلیل وحدت، دست به دست هم دادند تا اسلام به پیش برود. امروز نیز ما با تمام امکانات می‌توانیم عزت اسلام را مجدداً برگردانیم و یک امت واحده شویم. البته الحمدلله امروز در ایران به برکت نظریات امام خمینی (ره) و دلسوزی‌های مقام معظم رهبری به وحدت دست یافته‌ایم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول