اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

آموزش مدیریت پروژه‌های اشتغال روستایی و کاهش فقر با حضور 15 کشور در تهران برگزار می شود

دوره آموزش بین‌المللی مدیریت پروژه‌های اشتغال روستایی و کاهش فقر در تهران با حضور 15 کشور برگزار می‌شود.

آموزش مدیریت پروژه‌های اشتغال روستایی و کاهش فقر با حضور 15 کشور در تهران برگزار می شود

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی کیانی‌راد رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی امروز در نشست خبری گفت: کشورهای عضو سیرداپ 28 آبان ماه به کشور ما می‌آیند تا «دوره آموزشی بین‌المللی مدیریت پروژه‌های اشتغال روستایی و کاهش فقر» را با حضور آنها در هتل انقلاب پارسیان تهران برگزار کنیم. این دوره‌های آموزشی تا 7 آذر ادامه خواهد یافت.

کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان، هندوستان، نپال، مالزی، اندونزی، لائوس، بنگلادش، تایلند، فیلیپین، سریلانکا، میانمار و ویتنام عضو سیرداپ (مرکز توسعه روستایی یکپارچه برای آسیا و اقیانوسیه) هستند. این مرکز تلاش می‌کند تا دانش و تجارب کشورهای عضو را در ارتباط با توسعه روستایی انتقال دهد. 

به گفته کیانی‌راد، این دوره آموزشی که در تهران برگزار می‌شود با همکاری سیرداپ، مؤسسه ملی روستایی و پانچایاتی راج هندوستان، مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و با حمایت صندوق کارآفرینی امید برگزار می‌شود. 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، که آیا برگزاری این دوره آموزشی در تهران دلیل خاصی داشته و یا به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود، گفت: کشورهایی که می‌خواهند چنین دوره‌های آموزشی را برگزار کنند درخواست‌های خود را به سیرداپ تحویل می‌دهند و آنها پس از بررسی، نظر خود را اعلام می‌کنند و این دوره‌های آموزشی معمولاً دو سالانه در کشورهای عضو برگزار می‌شود.

رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی،گفت: در این دوره آموزشی 17 شرکت‌کننده از 15 عضو سیرداپ در سطح مدیرکل به بالا حضور خواهند داشت. 2 نفر هم از مدیران کل مرکز سیرداپ، 3 نفر از مؤسسه ملی توسعه روستایی پاناچایاتی هند، 3 نفر از اساتید بین‌الملل و 10 نفر از شرکت‌کنندگان داخل کشور خواهند بود و برنامه‌ریزی شده است که سفر 3 روزه‌ای برای بازدید از پروژه‌های اشتغالزایی ایران در روستاها داشته باشند. 

به گفته کیانی‌راد، افتتاحیه 28 آبان با حضور سخنگوی دولت و معاونین وزیرکشاورزی انجام خواهد شد. 

وی گفت: تمام کشورها توانسته‌اند از طریق این آموزش‌ها و انتقال تجربیات پیشرفت‌های خوبی در روستاها داشته باشند. 

رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی درباره اینکه چرا صندوق کارآفرینی امید برای حمایت از این برنامه انتخاب شده است،‌گفت: صندوق کارآفرینی امید به جای دادن پول تلاش می‌کند تا مهارت‌های لازم را به کشاورزان و روستاییان آموزش دهد و ضمن اینکه در برنامه صندوق کارآفرینی امید همه زنجیره‌های ارزش دیده شده است.

کیانی‌راد بیان داشت: مرکز توسعه روستایی یکپارچه برای آسیا و اقیانوسیه (سیرداپ) یک نهاد بین‌دولتی است که با سازمان خواروبار کشاورزی هم در ارتباط است و در سال 1979 تأسیس شده، 15 کشور از جمله ایران عضو آن هستند، مقر آن در بنگلادش است و ایران هم در سال 83 عضو این مرکز شده است.

به گفته وی، از وظایف سیرداپ به غیر از انجام دوره‌های آموزشی تأمین اعتبار روی پروژه‌های تحقیقاتی و همچنین همکاری برای انجام پروژه‌های پایلوت در کشورهای عضو است. 

رئیس مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی تأکید کرد: برگزاری این دوره آموزشی با حضور کشورها در شرایطی که برخی از کشورها تلاش می‌کنند ایران را منزوی بخوانند بسیار حائز اهمیت است. 

در ادامه این نشست، اصغر نوراللهی مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید هم گفت: هدف صندوق تأمین مالی از برنامه‌ها و پروژه‌ها در مناطق کم برخوردار و شهرهای دور است تا اینکه سیاست‌های اشتغال و فقرزدایی در کلان کشور محقق شود. 

وی تأکید کرد: برگزاری چنین دوره‌های آموزشی در انتقال دانش ایران نیز بسیار مفید است و همچنین می‌توانیم از تجربه‌های کشورهای دیگر استفاده کنیم و آنها را پیاده‌سازی کنیم ضمن اینکه نقاط قوت و ضعف خودمان را هم پیدا می‌کنیم. 

*3 پروژه ملی که ایران به سیرداپ معرفی می کند

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که اگر شما بخواهید چند پروژه موفق‌تان را برای میهمانان خارجی معرفی کنید کدام پروژه‌ها خواهد بود،‌گفت: 2 هزار صندوق خرد محلی که اعتبارات برای روستاییان به ویژه بانوان انجام می‌دهد تجربه بسیار خوبی در کشور ما بوده است. دوم اینکه طرح «هر روستا یک محصول» در صد روستا اجرا شده و آن را به کشورهای عضو معرفی خواهیم کرد. در این طرح هر روستایی که درباره محصول خاصی مزیت رقابتی دارد حمایت می‌کنیم. مثلاً در استان‌های شمالی در سه روستا 60 واحد گلخانه‌ای در حیاط روستاییان ایجاد کرده‌ایم یعنی آنها می‌توانند در کنار کار کشاورزی که انجام می‌دهند در حیاط خانه‌شان گل پرورش دهند یا در استان خراسان جنوبی حمایت کردیم تا آنها روی پرورش زرشک، زعفران کار کنند. شرایط بسته‌بندی محصولات آنها را فراهم کردیم، سایه‌بان‌هایی هم ایجاد کرده‌ایم و معتقدیم که اگر هر منطقه درباره محصولاتی که در آن مزیت دارد کار کنند نتیجه بهتری خواهد گرفت.

طرح سومی که قرار است به عضو سیرداپ معرفی کنیم، «طرح روستای بدون بیکار» در این طرح که در روستای گیلان انجام شده است روی موضوعات بوم‌گردی، صنایع دستی آن روستا، اسکله‌ها، قایق و وسایل تفریحی سرمایه‌گذاری کردیم تا آنها از هر فرصتی که در روستا دارند برای اشتغال  خودشان استفاده کنند.

نوراللهی گفت: در 70 روستای کشور «طرح روستای بدون بیکار» اجرا می‌شود. 

*شرایط ویژه تسهیلات برای «طرح روستای بدون بیکار»

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که این تسهیلات به چه میزان است و شرایط بازپرداخت آن چگونه است،‌گفت: سقف تسهیلات تا 4 میلیارد بستگی به طرحی که ارائه می‌کنند خواهد بود که کارمزد آنها 6 درصد است و طی 7 الی 8 سال بازپرداخت می‌شود. یک سال دوره مشارکت و یک سال دوره تنفس بازپرداخت این وام‌ها است. 

به گفته این مسؤول، برای گلخانه‌هایی که در حیاط روستاییان احداث می‌شود 250 میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، که این طرح‌ها تا چه زمانی قابلیت اجرایی شدن در سطح ملی را دارد،‌گفت: برنامه‌ریزی ما 10 ساله است و تلاش می‌کنیم طی این مدت این طرح‌ها را در سطح کشور اجرا کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول