اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

توسعه ورزش سه گانه کردستان نیازمند حمایت جدی مسئولان است/استقبال حاشیه‌نیشین‌ها از ورزش‌ سه گانه‌

رییس هیأت ورزش سه‌گانه استان کردستان گفت: معرفی و توسعه ورزش سه‌گانه در کردستان نیازمند حمایت مسولان و توجه ویژه استانداری است.

توسعه ورزش سه گانه کردستان نیازمند حمایت جدی مسئولان است/استقبال حاشیه‌نیشین‌ها از ورزش‌ سه گانه‌

پرویز استیفایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار کرد: ورزش سه‌گانه یا تری‌اتلون ورزش با سابقه‌ای است که از ترکیب سه رشته ورزشی شنا دوچرخه‌سواری و دو تشکیل شده است.

وی  ورزش سه‌گانه را جز رشته‌های  سخت و طاقت فرسا و در عین حال پرهزینه دانست و گفت: ورزش سه‌گانه رشته‌ای پرهزینه و نیازمند امکانات زیاد است به این دلیل که امکانات سه رشته ورزشی را باید داشته باشد.

وی رشته شنا را نیازمند لباس مخصوص کلاه  و عینک مخصوص و رشته دوچرخه‌سواری را نیازمند دوچرخه، کلاه و کفش مخصوص دوچرخه‌سواری و  رشته دو  را نیز نیازمند کفش مخصوص دو صحرانوردی دانست.

وی اظهارکرد: امکانات محیطی برای تمرین از جمله دریا یا دریاچه برای تمرین شنا جاده کم خطر برای دوچرخه‌سواری و دو صحرانوردی مورد نیاز است.

به گفته  استیفایی، مسابقات سه‌گانه در استخر و در پیست دوچرخه سواری و دومیدانی بلکه در دریا و جاده و صحرا برگزار می شود.

 رییس هیأت ورزش سه‌گانه استان اظهارکرد: با توجه به آب و هوای استان و ارتفاعی که از سطح دریا دارد ورزشکاران استقامتی می‌توانند پیشرفت زیادی داشته باشند.

استیفایی نبود آب آزاد برای تمرین شنا را از کمبود امکانات دانست و افزود: از آنجا که شنا  از نظر قانونی شنا در سدها ممنوع بوده هیچ قانونی از دفاع نمی‌کند.

وی نبود امکان تمرین پوشش مناسب تمرین نبود محل تمرین دوچرخه‌سواری  از مشکلات ورزش بانوان عنوان کرد و گفت: دوچرخه به تعداد اقایان و بانوان در استان وجود ندارد.

ورزش سه‌گانه در بین مردم ناشناخته است

وی ناشناخته بودن ورزش سه‌گانه در میان مردم بزرگترین چالش این ورزش عنوان کرد و گفت: این رشته در سال‌های اخیر شروع به فعالیت کردهاست.

وی افزود: از آنجا که این ورزش در میان مردم  شناخته شده نیست، ورزشکار این رشته ورزشی کم است.

به گفته وی تاکنون  نزدیک به 40 ورزشکار در استان ساماندهی شده است و تعداد 10 نفر از انها در کشور می‌درخشند.

وی با اشاره به اینکه  استان کردستان با توجه به شرایط آب و هوایی می‌تواند میزبان مسابقات کشوری باشد اظهارکرد: در این راستا هیأت سه گانه استان درصدد دایرکردن چند پایگاه قهرمانی در سطح استان است.

وی با اشاره به موفقیت‌های استان کردستان در رشته سه گانه اظهارکرد: کردستان توانسته در بخش تیمی و انفرادی به مقام‌های کشوری زیادی دست یابد که فرشید صادقی نمونه‌ای از قهرمانان ورزش سه‌گانه است.

وی با اشاره به هزینه بالای ورزش سه گانه گفت: کمبود اعتبارات پاسخگوی نیاز این ورزش  نیست محل تمرین و امکانات  پاسخگوی این رشته ورزشی نیست.

نبود امکانات لازم چالش فراروی ورزش سه‌گانه در کردستان

به گفته وی، محل تمرینات آبی ورزش شنا در  استخر ملک‌نیا بوده که از اردیبهشت سال‌جاری استخر ملک‌نیا  به دلیل مشکلات قانونی تعطیل است.

استیفایی معرفی و توسعه ورزش سه‌گانه را نیازمند حمایت مسولان و توجه ویژه استانداری و مسولان ارشد استانی دانست و خواستار رفع موانع و راه‌اندازی استخر ملک‌نیا و عنایت بیشتر مسولان  به این رشته ورزشی شد.

ورزش سه‌گانه یکی از رشته‌های المپیکی است که طرفداران زیادی در جهان دارد این رشته المپیکی در مسافت‌های  یک‌هزار و500 متر شنا 40 کیلومتر دوچرخه‌سواری و 10 کیلومتردو صحرانوردی انجام می‌شود.

وی افزود: تعدادی ورزشکاران کردستانی توانسته‌اند به اردوی تیم ملی و مسابقات اسیایی راه یابند.

به گفته وی، در سال‌های گذشته کردستان در بخش تیمی به مقام‌های اول و چهارم کشوری و در بخش انفرادی به مقام اول کشوری رده نونهالان مقام سوم و در رده نوجوانان مقام دوم کشوری دست یافته و در سال‌جاری نیز مقام سوم المپیاد ایرانیان دست پیدا کرده است.

ورزش سه‌گانه یا تری‌اتلون ورزش با سابقه‌ای است که از ترکیب سه رشته ورزشی شنا دوچرخه‌سواری و دو تشکیل شده است در مسافت ها و رده های  مختلف برگزار می شود.

گفتنی است؛ تری‌اتلون در دهه 1920 تا 1930 در فرانسه به اسم سه ورزش پایه‌گذاری شد و در سال 2000 در 2 بخش مردان و زنان وارد مسابقات المپیک شده است و قدمت آن در ایران به سال  1380 بر می‌گردد.

استان کردستان در رده پنجم کشوری قرار دارد، استان البرز تهران زنجان اصفهان و کهکیلویه و بویر احمد از استان‌های موفق در این رشته ورزشی هستند.

انتهای پیام/2330/85

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول