اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

توضیحات کتابخانه ملی درباره امحای اوراق و ورود آب به سازمان اسناد+فیلم

رئیس کتابخانه ملی در خصوص حمل اسناد آسیب دیده به واسطه ورود آب به سازمان اسناد و سندهایی که در این ماجرا آسیب دیده‌اند، همچنین جابجایی آنها توسط 16 کامیون توضیحاتی داد و این اسناد را اوراقی دانست که قابل امحا هستند.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، هفته گذشته خبری در فضای مجازی مبنی بر آب گرفتگی ساختمان کتابخانه ملی و از بین رفتن اسناد نخست وزیری و قضایی در طبقه منفی پنج این ساختمان منتشر شد، اما بلافاصله از سوی روابط عمومی کتابخانه ملی ایران این مسئله شایعه اعلام و تکذیب شد.

بر اساس این گزارش، این موارد در حالی مطرح می‌شود که شاهدان از خروج ۱۶ کامیون تا چهارشنبه شب هفته گذشته از این ساختمان با اسناد آب گرفته خبر داده‌اند که این اسناد برای امحا انتقال داده شده است.

همچنین گفته می‌شود که شرکتی موسوم به «لطیف» وظیفه امحاء اسناد نخست وزیری دهه ۶۰ است. در حالی که در تکذیبیه سازمان اسناد و کتابخانه ملی آمده است: «برای اولین بار ساختمان آرشیو مجهز به سیستم اطفای حریق خودکار طبق آخرین فناوری‌های روز دنیا شده است»، نکته اینجاست که این مخازن در زمان ریاست سیدرضا صالحی امیری، رئیس وقت کتابخانه با رقم ۱۰ میلیارد تومان که از سازمان برنامه و بودجه اخذ شد به بالاترین سیستم‌های هوشمند آتش‌نشانی تجهیز شده بود.

* در طبقه منفی پنج چه خبر است؟

نفیسه اسماعیلی، خبرنگار فارس، این مسئله را امروز در نشست خبری از اشرف بروجردی، رئیس کتابخانه ملی جویا شد. وی در پاسخ به خبرنگار فارس و نماینده یکی دیگر از رسانه‌ها که پیگیر این موضوع بود، گفت: در زمان احداث ساختمان آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی که در ضلع شمالی اتوبان حقانی واقع شده، دقت کافی نشده است. این ساختمان در جایی بنا شده که مردم به اصطلاح به آن می‌گفتند «چاله هرز». از طرفی نیز در کنار رودخانه قرار دارد. زمانی هم که تونل خط یک مترو حفر شد، یک‌بار آب گرفت و شروع به تخلیه آن کردند. آن زمان جهت‌گیری کانال‌های آب تغییر پیدا کرد.

رئیس کتابخانه ملی با بیان این‌که زیر شهر تهران منبع وسیع آب قرار دارد، گفت: ساختمان آرشیو ۱۶ طبقه دارد که پنج طبقه آن زیر زمین و ۱۱ طبقه آن بالاست. احتمال نفوذ آب در این ساختمان بسیار زیاد است و در ادوار گذشته نیز این مخاطره وجود داشته است. همین موضوع باعث شده ما نسبت به بحث اسناد حساس باشیم و اجازه ندهیم اسناد آرشیوی در جایی که احتمال نفوذ آب وجود دارد، باشند.

بروجردی با بیان اینکه طبقه منفی پنج نزدیک به زمین است و امکان دارد که در آن‌جا آب نفوذ کند، اما ما هیچ سند معتبر و قابل استفاده ملی را در آن‌جا نگهداری نمی‌کنیم، توضیح داد: طبقه منفی پنج کاملاً ریل‌گذاری نشده است و بخشی از اسناد را از ساختمان آرشیو به طبقه منفی سه منتقل کردیم. این انتقال نیز با دقت بسیار انجام شد. سطح آب در زمان بارندگی مقداری بالا آمده بود و نهایتا تا مچ پای یک انسان زیر آب می‌رفت، اما سندی در آن‌جا وجود نداشت که قابلیت نگهداری داشته باشد. سند از دستگاه‌های مختلف در کتابخانه ملی جمع‌آوری و کار غربالگری انجام می‌شود. اسناد قابل حفاظت تکلیفش مشخص می‌شود و به طبقات بالا می‌رود، اما اسناد امحایی به طبقه منفی پنج می‌رود و تا زمانی که به کارخانه‌های خمیرسازی منتقل شود، آن‌جا می‌ماند.

بروجردی در ادامه به واکنش ها اشاره کرد و افزود: با انتشار این اخبار همه دستگاه‌های مختلف از سازمان بازرسی کشور و نهادهای دیگر نسبت به این موضوع حساس شده‌اند. ما گفته‌ایم که همه می‌توانند از این اسناد بازدید کنند. باید تاکید کنیم اسنادی که قابلیت نگهداری داشته به هیچ وجه از دست نرفته و آسیب ندیده‌اند. آسیبی که ما در نظر داریم به معنای رطوبت بالایی است که به آن‌ها منتقل می‌شود. در واقع حد عادی رطوبت برای نگهداری اسناد به هم می‌خورد. ما اقدامات اولیه را انجام داده‌ایم و فن‌ها در آن‌جا روشن هستند تا رطوبت را کامل از بین ببریم.

مظفر پاسدار، معاون منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در پاسخ به فارس در همین ارتباط و حمل اسناد توسط ۱۶ کامیون و امحا توسط یکی از شرکت‌های بخش خصوصی تصریح کرد: این شرکت که نام بردید با ما قرارداد ندارد. مناقصه‌ها هر ۶ ماه یک بار برگزار می‌شود و بسیار شفاف است. الان هم شرکت مقوای مطلق موسوی طرف قرارداد ماست.

وی گفت: نکته دوم هم اینکه برخی از آمارهایی که اعلام کردید، صحیح است. بله اسناد را از ساختمان آرشیو به ساختمان آرشیو کتابخانه منتقل کرده‌اند، اما بخشی دیگر اوراق امحایی است که خارج شده. آن‌ها توسط یکسری کامیون‌های دیگر بوده است. این امکان وجود دارد از اسنادی که به طبقه منفی سه منتقل شده بازدید کنید.

معاون منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، درباره این موضوع و اولویت‌بندی‌ها توضیح داد: اولویت اول ما برای ریل‌گذاری در ساختمان اسناد طبقه منفی دو و منفی چهار است که قفسه‌ها در آن‌جا ثابت هستند. به دلیل کمبود جا خانم بروجردی در نظر داشتند بایگانی راکد ملی را ایجاد کنند، اما به خاطر این‌که بودجه نداشتیم و امکان ایجاد ردیف بودجه‌ جدید وجود نداشت، فعلا ریل‌گذاری ساختمان اسناد را انجام داده‌ایم که با این موضوع ظرفیت مخازن ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. این موضوع بازه زمانی چهار پنج‌ساله‌ای را برای ما ایجاد می‌کند تا بتوانیم ساختمان بایگانی راکد ملی را داشته باشیم.

علی زرافشان، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در سخنانی گفت: بعد از این‌که این اتفاق افتاد، ابتدا آب را به بیرون هدایت کردیم و بعد سعی کردیم رطوبت را کنترل کنیم. برای کنترل رطوبت نیز مجبور شدیم دما را افزایش دهیم که این موضوع باعث شد رطوبت به حد استاندارد برسد. الان دما بالاست و زمانی که به این اطمینان برسیم که رطوبت آن‌جا تحت کنترل شده است، دما را نیز کاهش می‌دهیم.

ویدیوی تهیه شده خبرنگار فارس از بازدید نمایندگان رسانه‌ها از نحوه انتقال اسناد و همچنین توضیحات علی زرافشان، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی را ببینید:

 

* اقامت یکی از مدیران کل کتابخانه ملی در کانادا؛ مهاجرت یا پناهندگی؟

بروجردی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار فارس درباره احتمال پناهندگی «سیدعلیرضا آقاعمو» (مدیرکل حقوقی، مجلس و امور استان‌ها) به کانادا هم که در دوران خدمت یکی از بالاترین حقوق‌های این سازمان دریافت می‌کرده، توضیح داد و آن را تکذیب کرد؛ فردی که در فیش حقوقی وی یک میلیون و صد هزار تومان فقط برای هزینه ایاب و ذهاب در نظر گرفته شده است. بروجردی در توضیحی کوتاه گفت: این فرد مهاجرت کرده و پناهنده نشده است. ضمن این‌که چنین حقوقی دریافت نکرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول