اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  سفر

سفر به حیرت‌انگیزترین شهر زیرزمینی جهان با قطار گردشگری کاشان+فیلم

نخستین «قطار گردشگری کاشان» بیش از 200 گردشگر از تهران و سایر استان‌های کشور را به این شهرستان رساند تا در سفری یک روزه از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی کاشان هم‌چون شهر زیرزمینی نوش‌آباد، باغ فین، کاروانسرای شاه عباسی و کویر ابوزید دیدن کنند.

سفر به حیرت‌انگیزترین شهر زیرزمینی جهان با قطار گردشگری کاشان+فیلم

گروه تفریح و نشاط - سعیده اسدیان: خیلی‌ها کاشان را با گلاب آن می‌شناسند و در ذهنشان این شهر، پایتخت گل و گلاب ایران است اما باید بدانید که کاشان در سال 96 به‌ عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد.

شهری که به عنوان یکی از توریستی‌ترین مقاصد گردشگری هرساله افراد زیادی را از داخل و خارج از کشور به سوی خود می‌کشاند و به دلیل کوچکی‌اش به راحتی می‌توانید در یک روز از بیشتر جاذبه‌های آن دیدن کنید.

 

سوت نخستین قطار گردشگری کاشان به صدا درآمد

در همین راستا، نخستین «قطار گردشگری کاشان» با همکاری راه آهن جمهوری اسلامی حدود 280 گردشگر را از تهران و سایر استان‌های کشور به این شهرستان رساند تا در سفری یک روزه از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی کاشان همچون شهر زیرزمینی نوش آباد، باغ فین، کاروانسرای شاه عباسی و کویر ابوزید دیدن کنند.

بنابراین اگر قصد شرکت در این گردش هیجان‌انگیز را دارید می‌توانید از طریق راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت حمل و نقل ریلی رجا و یا آژانس‌های مسافرتی و یا تماس با شماره 1539 بلیت خود را با قیمت 258 هزار تومان و برای بچه‌ها با قیمت 220 هزار تومان به همراه صبحانه، ناهار، شام و خدمات پذیرایی تهیه کنید.

این قطار گردشگری به مدت یکسال پنج‌شنبه هر هفته به سمت کاشان حرکت و در هر تور، بیش از 200 مسافر را با خود همراه می‌کند.

 

حفاظت از محیط زیست، شعار قطار گردشگری کاشان

این قطار با شعار حفاظت از محیط زیست کار خود را آغاز کرده و در همین راستا یکی از اقدامات خوبی که داشته استفاده از ظروف گیاهی برای سرو غذا و نوشیدنی و تفکیک زباله‌های تولید شده است.
اگر فرد مسن یا کودک به همراه دارید خیالتان راحت باشد چون تمام امکانات لازم برای این دو گروه در این قطار گردشگری فراهم است.

این قطار به صورت سالنی در اختیار مسافران قرار دارد و خبری از صندلی در کوپه‌های 4 تا 6 نفره نیست، بنابراین باید بدانید که تا مقصد امکان استراحت روی تخت را ندارید و باید با صندلی‌های سالنی سر کنید، البته که تا کاشان تنها 2 ساعت فاصله دارید و برای چنین مسیری، قطار سالنی انتخاب مناسبی است.

جزییات حرکت

حرکت قطار گردشگری به سمت کاشان ساعت 6:20 دقیقه صبح و ساعت بازگشت آن به تهران 11 شب است. شما باید حداقل نیم ساعت قبل از حرکت در راه‌آهن حاضر یاشید، البته باید احتمال تأخیر در رفت و آمد را هم لحاظ کنید.

 

مقصد اول به سمت شهر زیرزمینی نوش‌آباد و خانه‌های تاریخی

به محض رسیدن به راه آهن کاشان یک گروه موسیقی محلی به استقبال شما می‌آیند و همانجا با شیرینی و شربت به شما خوش آمد می‌گویند.

در آغاز گشت یک روزه مسافران به دو گروه تقسیم می‌شوند، گروه اول از شهر زیرزمینی نوش‌آباد، مناره سلجوقی، مسجد جامع و گروه دوم خانه‌ تاریخی بروجردی، سرای عامری و باغ فین بازدید می‌کنند.

بنابراین انتخاب با شماست که در کدام گروه قرار بگیرید، در نهایت هم هر دو گروه حدود ساعت 16 به همراه راهنمای گردشگری به سمت کویر ابوزید حرکت می‌کنند.

هیجان تماشای یادگار انوشیروان

برای ورود به این شهر باید از پله‌هایی سخت با شیب زیاد به سمت پایین حرکت کنید، پایین پله‌ها شما را به آب‌انباری می‌رساند که در آن آب نگهداری می‌شده و در سمت چپ هم ورودی شهر زیرزمینی قرار گرفته، جایی که شما را از یک راهروی باریک با سقف کوتاه و دیوارهای گلی به دنیای جدیدی می‌رساند.

این شهر زیرزمینی در سال 85، به صورت کاملا‍ً اتفاقی توسط فردی که در منزل خود در حال حفر چاه بوده، کشف شده، عمق این شهر بین 4 تا 16 متر و وسعت آن 4 کیلومتر تخمین زده شده و در همان سال با شماره 15816 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

با توجه به اینکه این منطقه در مسیر جاده ابریشم بوده و از لحاظ موقعیت تجاری و جغرافیایی وضعیت خوبی داشته، حملات زیادی را تجربه می‌کرده، به همین جهت هم انوشیروان دستور ساخت آن را داده تا از تلفات جنگ‌ها کم شود و خانواده‌ها بتوانند در آن حداکثر یک هفته اسکان داشته باشند.

ورود بدون راهنما ممنوع!

تماشای این شهر که یادگار انوشیروان ساسانی است هیجان زیادی دارد اما باید بدانید که ورود به آن بدون حضور راهنما ممنوع است و خطر گم شدن و آسیب را به دنبال دارد، بنابراین به هیچ عنوان قبل از راهنما وارد این شهر نشوید.

در این بازدید شما با شهری که یکی از حیرت انگیزترین شهرهای زیرزمینی جهان است و در سال‌های خیلی دور از آن به عنوان پناهگاه استفاده می‌شده و دارای سرویس بهداشتی L مانند و اتاقک‌هایی برای اسکان موقت خانواده‌ها بوده مواجه می‌شوید و حفره‌هایی را روی جداره دیوارها می‌بینید که جای چراغ پیه‌سوز بوده است.

شاید از 100 درصد تنها 10 درصد از کاوش این شهرزیرزمینی انجام شده و طی این کاوش‌ها، سفالینه‌ها و ظروف پیه‌سوزی به دست آمده که بخشی از آن‌ها در موزه باغ فین کاشان در معرض نمایش است.

 

کویر ابوزیدآباد

کویر ابوزید آباد پایتخت گویش‌های کهن ایران محسوب می‌شود، از لحاظ موقعیتی در حدود 30 کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار گرفته و در ارتفاع 950 متری از سطح دریا قرار دارد.

جاذبه‌های دیدنی منطقه کویری ابوزیدآباد این منطقه بیشتر در شمال آن و در امتداد جاده خاکی به طول 25 کیلومتر واقع شده و در فاصله‌ حدود 8 کیلومتری شهر، تپه شن‌های روان را خواهید دید.

برای حضور در کویر حتماً وسایلی مانند کفش سبک کوه پیمایی، کاپشن بادگیر، پول نقد و دوربین را به همراه داشته باشید، چرا که شب‌های کویر سرد است و راه رفتن روی شن سخت، البته اگر می‌خواهید انرژی‌های منفی را دفع کنید می‌توانید با پای برهنه روی شن‌های کویر قدم بزنید.

بدون شک قطار گردشگری کاشان می‌تواند یک روز جذاب خانوادگی را برایتان رقم بزند و خاطره‌ای خوش را برایتان ماندگار کند.

در ادامه ویدیویی کوتاه از این قطار گردشگری را می‌بینید:

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول