اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

کرایه تاکسی در گلستان افزایش پیدا نمی‌کند/ سرویس‌مدارس به سامانه »سهند« مراجعه کنند

معاون عمرانی استاندار گلستان گفت: فعلا بر روی افزایش قیمت نرخ تاکسی دولت هیچ تصمیمی نگرفته است و در حال حاضر کرایه تاکسی در گلستان افزایش پیدا نمی‌کند.

کرایه تاکسی در گلستان افزایش پیدا نمی‌کند/  سرویس‌مدارس به سامانه »سهند« مراجعه کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با وجود سهمیه‌بندی بنزین قرار شد سوخت مورد نیاز وسایل نقلیه عمومی تامین شود و رانندگان این وسایل نقلیه در این زمینه دغدغه‌ای نداشته باشند.

در خصوص موضوع تمهیدات لازم برای تامین سوخت وسایل نقلیه عمومی استان گلستان گفت و گویی صمیمی با میرمحمد غراوی « معاون عمرانی استاندار گلستان» صورت گرفت.

* قیمت بنزین از یک‌هزار تومان به یک‌هزار و 500 تومان افزایش یافت

*فارس: چه تمهیداتی برای سوخت‌رسانی وسایل‌نقلیه در استان گلستان در نظر گرفتید؟ آیا سامانه‌ای برای تاکسی‌ها وجود دارد که عملکرد آنها را مشخص کند و براساس آن سوخت موردنیاز تعیین شود؟

غراوی: موضوع سهمیه‌بندی بنزین برای خودروهای شخصی‌، سواری و عمومی ابلاغ شد و بر اساس آن قیمت بنزین از یک‌هزار تومان به یک‌هزار و 500 تومان افزایش یافت و برای مازاد سهمیه بنزین نرخ 3 هزار تومان تعیین شد.

موضوع حمل و نقل مسافر و خدماتی که خودروهای سواری، تاکسی‌ها و یا سواری‌های شخصی برای فعالیت‌های حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری انجام می‌دهند به ویژه آژانس‌های تاکسی تلفنی که بخشی از جابه‌جایی مسافران درون‌شهری بر عهده آنهاست و همچنین سرویس‌های مدارس رسیدگی می‌شود.

دستورالعمل‌هایی که در زمینه سهمیه‌بندی بنزین ابلاغ شده پیش‌بینی‌های لازم و خوبی را برای این قشر در نظر گرفته است خوشبختانه این تدابیر موثری است و براساس مصوبه‌ای که به دست ما رسید براساس تشخیصی که در وزارت کشور داده شد مقرر شد برای آن بخش از رانندگان که در حمل و نقل عمومی فعالیت می‌کنند اگر چه سهمیه بنزین برای تاکسی‌های بنزینی 400 لیتر سوخت بنزین و برای تاکسی‌های دوگانه‌سوز 200 لیتر سوخت بنزین در نظر گرفته شده است.

* سامانه پایش حمل و نقل ناوگان عمومی در گلستان راه‌اندازی می‌شود

برای سایر مشاغل تاکسی به ویژه تاکسی‌های اینترنتی و سرویس‌های مدارس نیز مصوبه‌ای تعیین شده است و سهمیه بنزین این قشر از رانندگان را افزایش دادند.

سامانه‌ای را به زودی راه‌اندازی خواهیم کرد که میزان پیمایش و عملکرد تاکسی‌ها را در سطح استان گلستان مشخص شود و براساس آن سوخت موردنیاز را تعیین می‌کنیم.

در دو ماه نخست اجرای این طرح به این صورت است که وزارت کشور ماوالتفاوت هزینه سوختی که قرار است به این خودروها تعلق بگیرد را به حساب مالکان خودرو واریز می‌کند و دو ماه به این افراد فرصت داده شد تا تمامی خودروهای استان را شناسایی کنیم و در سامانه پایش این خودروها را ثبت‌نام کنیم.

* در حال حاضر 62 واحد سی‌ان‌جی در گلستان فعال است

*فارس: در خصوص کرایه تاکسی‌های درون‌شهری و برون‌شهری چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است؟

غراوی: میانگین متوسط تردد تاکسی‌های درون‌شهری روزانه 350 کیلومتر است و اگر در هر 100 کیلومتر 10 لیتر بنزین برای این افراد در نظر بگیریم تقریبا می‌توان گفت که تاکسی‌داران ماهانه 910 لیتر بنزین نیاز دارند که فعالیت کنند.

سهمیه‌ای که به تاکسی‌داران اختصاص دادند فعلا 400 لیتر بنزین است و حدود 510 لیتر بنزین کسری دارند و ما این کسری سهمیه بنزین تاکسی‌داران را از طریق شورای هماهنگی ترافیک استان بررسی می‌کنیم و بعد از تصویب به مراجع بالاتر انعکاس می‌دهیم تا بتوانیم سهمیه بنزین را برای این افراد افزایش دهیم.

برخی از تاکسی‌ها سوخت دوگانه دارند که می‌توانند از گاز سی‌ان‌جی استفاده کنند و در حال حاضر 62 واحد سی‌ان‌جی در سطح استان گلستان داریم که خودروها هیچ مشکلی برای دریافت گاز ندارند.

*فارس: مردم در صورت مشاهده تخلفات از جمله افزایش نرخ تاکسی در سطح استان گلستان به چه نحوی می‌توانند اطلاع‌رسانی کنند؟

غراوی: نرخ بنزین افزایش پیدا کرده است یعنی هر یک لیتر بنزین که یک‌هزار تومان بود به لیتری یک‌هزار و 500 تومان ارتقا یافته است و به تبع آن اقشاری که در ناوگان حمل و نقل عمومی فعالیت می‌کنند و انتظار دارند متناسب با افزایش این نرخ تقاضامند افزایش نرخ کرایه نیز هستند اگرچه که دولت در این زمینه (تامین سوخت بنزین) کمک می‌کند.

پروسه افزایش نرخ خدمات مستلزم یک پروسه خاص خودش است به عنوان مثال برای تاکسی‌های درون‌شهری و تاکسی تلفنی‌ها باید مراحل آن طی شود و مرجع نرخ‌گذاری که تاکسیرانی است و زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنند لایحه دهد و اگر نیاز باشد افزایش نرخ تاکسی صورت گیرد مراجع قانونی در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنند.

* دولت فعلا بر روی موضوع افزایش قیمت نرخ تاکسی هیچ تصمیمی نگرفته است

غراوی: البته ما نیز تاحدودی به این نتیجه رسیدیم که با توجه به افزایش نرخ بنزین به حق است که نرخ خدمات تاکسی‌ها نیز تغییر یابد اما در حال حاضر باید ارزیابی صورت گیرد تا این میزان افزایش به چه مبلغی می‌رسد و باید یک پایشی صورت گیرد و در این زمینه یک سامانه پایش ناوگان حمل و نقل عمومی در حال راه‌اندازی است البته بخشی از این اطلاعات را داریم زیرا در «سامانه سپند» که در گذشته راه‌اندازی شده بود تمامی خودروهایی که قرارداد دانش‌آموزی دارند و به عنوان سرویس مدارس فعالیت می‌کنند در این سامانه ثبت شده بودند ولی باید میزان پیمایش خودروها را ثبت کنیم.

فعلا بر روی افزایش قیمت نرخ تاکسی دولت هیچ تصمیمی نگرفته است و به تبع آن نیز در استان گلستان برای افزایش خدمات تاکسی هیچ کاری نخواهیم کرد تا زمانی که از طریق سامانه پایش بتوانیم ارزیابی دقیقی نسبت به نرخی که قرار است افزایش پیدا کند، داشته باشیم.

انتهای پیام/83019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول