اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

هدف جامعه اسلامی رساندن مردم به کمال انسانی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: جامعه اسلامی شکل گرفته تا مردم کمال انسانی پیدا کنند و امور زندگی آنها در راستای دیانت شکل گیرد وگرنه چه ضرورتی داشت اسم دینی بر حکومت خود بگذاریم.

هدف جامعه اسلامی رساندن مردم به کمال انسانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان مرتضی قائمی ظهر امروز در نشست تخصصی «ناجا با جامعه اسلامی مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری» با اشاره به موضوع گفتمان و ارتباط آن با گام دوم انقلاب و ناجا اظهار کرد: هیچ نظام، حکومت و گروهی در دنیا تشکیل نمی‌شود جز اینکه مبانی، معرفت‌شناسی، اصول و انسان‌شناسی خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه مرز بین مکاتب معرفت‌شناسی است خاطرنشان کرد: مکاتب موجود در دنیا چه سیاسی و چه غیرسیاسی مبتنی بر معرفت‌شناسی ویژه هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با تاکید به اینکه هیچ دولت، گروه و حکومتی نمی‌تواند به شکل التقاطی به جایی برسد افزود: شاید نظام لیبرال در ظاهر به جایی برسد هرآنچه که باید به آن برسد نیست.

وی بیان کرد: در این بین نظام کمونیستی و فاشیستی ممکن است به جایی برسد اما نظام التقاطی چیزی عایدش نمی‌شود چون مبانی‌اش در تناقض باهم قرار می‌گیرند و ارزش‌هایش در مقابل هم، بنابراین نمی‌تواند مخاطب را اقناع کند چون استدلال‌هایش مقابل هم قرار می‌گیرد.

قائمی با اشاره به اینکه چند مورد از نظام‌های قرن ۲۰ و ۲۱ در دنیا بارز است که نظام‌های کمونیستی، لیبرال، فاشیستی از جمله آنهاست گفت: نظام اسلامی می‌گوید هر کدام یک مبانی دارید و این مبانی سه کلید دارد که خداشناسی، انسان‌شناسی و هستی‌شناسی است.

وی با بیان اینکه بنا به جوابی که به این سه کلید می‌دهیم مکتب ما شکل می‌گیرد افزود: مکتب خاصی که دین به این سوال جواب می‌دهد مکتب همه‌جانبه را شکل می‌دهد، این مکتب حکومتش، فرهنگش، اقتصادش و ... مشخص است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با اشاره به اینکه حکومت لیبرال دنبال سود، لذت و امنیت است و تمام تمرکزش تامین این مثلث خواهد بود ادامه داد: مثلث دیگری آن را پشتیبانی می‌کند که زر، زور و تزویر است، دلار نماینده زر، سلاح نماینده زور و رسانه نماینده تزویر در غرب و لیبرالیسم است.

وی با اشاره به اینکه لیبرال یعنی لذت‌محوری و وقتی هدف لذت‌محوری باشد اباحه‌گری لازمه آن است تأکید کرد: بهترین معادل واژه لیبرالیسم اباحه‌گری است، برخی آن را به اشتباه آزادی ترجمه می‌کنند در صورتی که آزادی کلمه مقدسی است و حد و حدود و تعریفی دارد.

قائمی با اشاره به اینکه در اسلام پنج موضوع مباح، مستحب، واجب، حرام و مکروه وجود دارد و در لیبرالیسم یک چیز آن هم مباح گفت: عده‌ای می‌گویند قواعد خاص خود را داریم که قواعد کمونیستی را مطرح می‌کنند و عده‌ای هم قواعد فاشیسم را عنوان می‌کنند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی گفته است به این سه سوال بر مبنای معرفتی دینی خود جواب می‌دهیم تاکید کرد: در پاسخی که اسلام به سوالات جواب می‌دهد هدف بشر را لذت‌جویی تعریف نمی‌کند بلکه ارتقا ، قرب الهی و کمال انسان، نزدیک شدن به خداوند و عروج انسان است و در راستای آن انجام تکالیف را پیشنهاد می‌دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه اینجا تکلیف‌محوری اهمیت ویژه‌ای می‌یابد و خط قرمزی مشخص می‌شود گفت: بعد دیگر قضیه این است که در دیدگاه معرفتی نظام مشبکی شکل می‌گیرد که تمام ابعاد زندگی ما را تحت شعاع قرار می‌دهد و ما گفتمان را شکل می‌دهیم.

وی با بیان اینکه هر گفتاری که کارکرد اجتماعی داشته باشد و به طور سیستماتیک شکل گیرد گفتمان است افزود: هیچ نظام معرفتی و نظام سیاسی بدون گفتمان نمی‌شود.

قائمی تاکید کرد: در گفتمان انقلاب اسلامی با مبانی معرفتی و دینی یک نظام و منظومه و شبکه‌ای از الزامات را می‌پذیرید که به هم مرتبط هستند و هرکدام لازمه دیگری هستند.

وی با بیان اینکه در بیانات امام(ره) و رهبری تناقض را نمی‌بینید چراکه غیر از این نظام التقاطی شکل خواهد گرفت افزود: برخی از دیدگاه‌ها غرب‌گرا و شرق‌گرا شده‌اند و در این بین هم نمازخوان هستند و هم از رهبری دفاع می‌کنند و ... که در آخر معلوم نیست چه چیزی هست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با اشاره به اینکه در نظام اسلامی همه موضوعات در سیستم دینی تعریف شده است گفت: در این نظام نمی‌توان گفت وظیفه حکومت دینی نیست و یا حکومت نمی‌تواند به مسائل عفاف و حجاب بپردازد و با اینکه ناجا چه ربطی به حجاب دارد؟!.

وی با بیان اینکه تمام این مبانی در یک نظام منسجم تعریف شده است افزود: در گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری هم به معنویت و اخلاق و هم به اقتصاد، دانش، عدالت و امنیت تاکید دارد و تمام اینها در یک سیستم تعریف می‌شود.

قائمی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند به حکومت چه ربطی دارد که به مسائل اخلاقی جامعه بپردازد و یا به مسائل عبادی گفت: مگر غیر این است که جامعه اسلامی شکل گرفته تا مردم کمال انسانی پیدا کنند و امور زندگی آنها در راستای دیانت شکل گیرد وگرنه چه ضرورتی داشت اسم دینی بر حکومت خود بگذاریم.

وی با بیان اینکه فرق حکومت‌ها نگاه توحیدی به همه چیز است گفت: فرق ناجا با سیستم‌های امنیتی جهان این است که هدفش خدمت به مردم در ارتقای معنوی و زندگی دینی آنهاست.

انتهای میام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول