اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

ماموریت‌های جالب یک بسیجی؛ از مبارزه با ساواک تا ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی

این خبر یک گفت‌وگوی خواندنی با یک بسیجی است که به قول خودش فعالیتش را در بسیج از قبل از انقلاب و تاسیس بسیج آغاز کرده و هنوز هم ماموریتش تمام نشده است.

ماموریت‌های جالب یک بسیجی؛ از مبارزه با ساواک تا ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد؛ یکی از رموز ماندگاری انقلاب اسلامی ایجاد بسیج مردمی بود؛ ثمره این ابتکار حضرت امام خمینی(ره) در طول سالیان به مرور مشخص می‌شود و ما امروز میوه این درخت تنومند 40 ساله را در حوزه فرهنگی، محرومیت‌زدایی، علمی، سیاسی، امنیتی و ... می‌بینیم.

معجزه‌ای به نام بسیج!

به برکت روحیه بسیجی، امروز هر کجا نظام نیاز پیدا می‌کند، افرادی هستند که بدون اعتنا به درجه، مدرک، پست، جنسیت و ... صرفا با اتکا به روحیه بسیجی وارد میدان می‌شوند و اینجاست که سردار نظامی تا نیم‌تنه در سیلاب فرو می‌رود که مردم کمتر خسارت ببینند؛ سرهنگ نظامی خم می‌شود تا پیرزن هم وطنش پا روی کمرش بگذارد و از ارتفاع بالا رود، سروان نظامی‌اش زن و زندگی را در نجف آباد رها می‌کند و می‌رود در سوریه و برای امنیت مردمش سر می‌دهد؛ پزشکش راهی مناطق محروم می‌شود تا خالصانه مردم محروم را مداوا کند و هزاران مورد دیگر از این دست.

امروز دومین روز از هفته بسیج است و با اینکه چهل سال از تاسیس این نهاد مقدس می‌گذرد هنوز تازگی، جذابیت و کارآمدی خود را نشان می‌دهد؛ به همین مناسبت با یک بسیجی که ماموریتش از قبل از انقلاب آغاز شده و تا اکنون بدون وقفه ادامه داشته به گفت‌وگو نشستیم؛ این خواهر بسیجی روحیه بالا و عزم جدی برای دفاع از ارزش‌هایش دارد آنقدر قوی است که شهادت برادرش هم در اراده‌اش خلل وارد نمی‌کند؛ مسؤولیت‌های متعددی در بسیج داشته ولی تمایلی به ارائه احکام مسؤولیت و بیان عناوین فرماندهی‌اش در بسیج ندارد، می‌گوید من سرباز امام زمان(عج) هستم.

این خواهر بسیجی روحیه بالا و عزم جدی برای دفاع از ارزش‌هایش دارد آنقدر قوی است که شهادت برادرش هم در اراده‌اش خلل وارد نمی‌کند؛ مسؤولیت‌های متعددی در بسیج داشته ولی تمایلی به ارائه احکام مسؤولیت و بیان عناوین فرماندهی‌اش در بسیج ندارد، می‌گوید من سرباز امام زمان(عج) هستم.

قبل از انقلاب بیانیه‌های امام (ره) و کتب شهید مطهری را توزیع و با ساواک مقابله می‌کرده و بعد از انقلاب هم در سنگر مساجد و مدارس نقش‌آفرین بوده و امروز با یک ماموریت متفاوت دارد مسیر خدمت بی‌منتش را پی می‌گیرد.

علی‌رغم اکراه این خواهر بسیجی برای مصاحبه بالاخره بعد از چندبار واسطه فرستادن و تلاش کردن رضایتش را برای گفت‌وگوی خواندنی زیر گرفتیم:

فارس: خودتان را معرفی کنید و آغاز کارتان در بسیج را شرح دهید.

صمدزاده: بنده اگر خداوند قبول کند یک بسیجی هستم که در دهه پنجاه کارم را در حوزه مبارزه با حکومت پهلوی آغاز کردم؛ من معتقدم بسیجی به کارت و حکم و ... نیست، بسیجی یعنی کسی که برای ظهور امام زمانش دغدغه دارد و این دغدغه در میدان عمل بروز داده می‌شود، این فرد با این ویژگی بسیجی است.

برادرم نقش مؤثری در هدایت من ایفا می‌کرد؛ آن روزهایی که من دوران راهنمایی را طی می‌کردم برادرم معلم بود و به بهانه جلسات قرآن دانش‌آموزان و جوانان را به منزل دعوت می‌کرد و کلاس‌های قرآنی می‌گذاشت، چاشنی این کلاس‌ها نکات اخلاقی و سیاسی بود که تاثیر زیادی در خط‌دهی به من داشت؛ در واقع زیربنای تفکر انقلابی من در آن جلسات و طی همنشینی با برادر بزرگترم ایجاد شد.

یادم هست با اینکه آن روزها سن و سال زیادی نداشتم ولی با کمک برخی از دوستان و گاهی بزرگترها کارهای عجیبی می‌کردیم، کارهایی که شاید تصورش هم امروز برای برخی از نوجوانان سخت باشد؛ معتقد بودیم برادرانمان کار حسینی می‌کنند و ما خود را موظف می‌دانستیم کار زینبی بکنیم و با تفکر زینبی روزی 17 ساعت کار کردن چیزعجیب و غریبی نیست.

یادم هست با اینکه آن روزها سن و سال زیادی نداشتم ولی با کمک برخی از دوستان و گاها بزرگترها کارهای عجیبی می‌کردیم، کارهایی که شاید تصورش هم امروز برای برخی از نوجوانان سخت باشد؛ معتقد بودیم برادرانمان کار حسینی می‌کنند و ما خود را موظف می‌دانستیم کار زینبی بکنیم و با تفکر زینبی روزی 17 ساعت کار کردن چیزعجیب و غریبی نیست.

در دوران قبل از انقلاب مخفی‌گاهی در منزل زیر یکی از دیوارها ایجاد کرده بودیم و کتب شهید مطهری را آنجا نگه‌داری می‌کردیم هر وقت حساسیت ساواک روی من و برادرم کم می‌شد بلافاصله کتاب‌ها را توزیع می‌کردیم.

همزمان با توزیع کتاب و بیانیه‌های امام(ره) اولین نشریه در منطقه را هم به کمک چند نفر دیگر چاپ و توزیع کردیم؛ معراج نام داشت، تماما هم سیاسی بود؛ علیه حکومت طاغوت با شجاعت تمام می‌تازاندیم، چیزی به نام ترس در وجودمان نبود.

بعد از پیروزی انقلاب هم طبیعتا امکان حضور در جبهه را نداشتیم و در پشت جبهه از تهیه وسایل مورد نیاز رزمندگان گرفته تا فروش آش و اهدا درآمدش به جبهه‌ها تلاش می‌کردیم.

فارس: در مورد ادامه فعالیت‌تان در دفاع از انقلاب اسلامی هم توضیح دهید.

صمدزاده: بعد از جنگ تحمیلی بلافاصله وارد آموزش و پرورش شدم و انرژی خود را روی بحث‌های پرورشی متمرکز کردم و به همین دلیل هم دائما مورد هجمه‌ها و تخریب‌ها قرار گرفتم.

صرف معلمی و کارهای پرورشی در مدارس من را قانع نمی‌کرد بنابراین در کنارش با خانواده‌ها ارتباط می‌گرفتم و سعی می‌کردم در حد توانم کسانی که مشکل مالی دارند را با حمایت خیرین کمک کنم و گاهی خانواده‌هایی که مشکلات خانوادگی داشتند در حد وسعم مشاوره‌ای می‌دادم.

فارس: چطور شد به طب ایرانی اسلامی روی آوردید؟

صمدزاده: بعد از بازنشستگی به یک مشکل ریوی مبتلا شدم و بعد از کلی درمان و ... وقتی به نتیجه نرسیدم به توصیه یکی از دوستان قدیمی به طب اسلامی روی آوردم و خیلی سریع درمان شدم، این شد که آرام آرام به این حرفه علاقه‌مند شدم و با حمایت همسرم در این مسیر رشد کردم.

بعد از گذشت مدتی در خانواده و اطرافیان شناخته شده بودم و چون مطالعات نسبتا زیادی داشتم کسانی که مشکلی برایشان پیش می‌آمد از من راهنمایی می‌خواستند و من هم کمک‌شان می‌کردم.

من اعتقاد دارم فعالیتم در حوزه ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی ماموریت جدید من در بسیج است؛ خط مقدم برای من همین ترویج طب ایرانی اسلامی و سلامتی مردم است.

بعد از مدتی به توصیه یکی از تولیدکنندگان محصولات ارگانیک در کشور یک فروشگاه فروش محصولات طبیعی تاسیس کردم و تا امروز هیچ نگاه مادی به این کار نداشتم فقط و فقط هدفم توسعه این فرهنگ است.

من اعتقاد دارم فعالیتم در حوزه ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی ماموریت جدید من در بسیج است؛ خط مقدم برای من همین ترویج طب ایرانی اسلامی و سلامتی مردم است.

من اطراف خودم می‌بینم جوانانی که بسیار بی‌حوصله شدند، مردمی که از کم‌خونی رنج می‌برند، بیماری‌های متعدد گوارشی، دردهای مرموز استخوان و ... و مردمی که به دنبال درمان این درد‌ها آواره استان‌های همجوار و این درمانگاه و آن بیمارستان می‌شوند.

من باور دارم که بسیاری از بیماری‌های امروز جامعه ما از افسردگی گرفته تا بی حوصلگی و بیماری‌های گوارشی و ... به سبک زندگی ما بستگی دارد؛ سبک زندگیِ غربی هزینه‌های بسیاری را برای ما همراه داشته ولی کسی در این خصوص کار جدی انجام نداده است.

من باور دارم که بسیاری از بیماری‌های امروز جامعه ما از افسردگی گرفته تا بی حوصلگی و بیماری‌های گوارشی و ... به سبک زندگی ما بستگی دارد؛ سبک زندگیِ غربی هزینه‌های بسیاری را برای ما همراه داشته ولی کسی در این خصوص کار جدی انجام نداده است.

بسیاری از بیماری‌های فراگیر در جامعه ما معلول کم توجهی به آیات و روایات و سبک زندگی ائمه معصومین (ع) است، من امروز وظیفه خودم می‌دانم این نکات را در حد توانم در جامعه گسترش دهم.

فارس: وضعیت درآمدتان چطور است؟

صمدزاده: ما در این فروشگاه که به کمک یکی دیگر از دوستان تاسیس شده است عهد کردیم که نگاه مالی نداشته باشیم؛ برای مثال با خیریه‌های شهر صحبت کردیم و افراد تنگدستی که بیمار می‌شوند را به طور کامل درمان کنیم، در روزهای ثابتی طبیب داریم که در فروشگاه حاضر می‌شود و مشاوره و تجویز می‌کند، بیماران مستمند را رایگاه ویزیت، مشاوره و درمان می‌کنیم.

اما به جوانانی که جویای کار هستند توصیه می‌کنم هم در تولید و هم در توزیع محصولات ارگانیک و داروهای اسلامی می‌توانند پول خوبی بدست آوردند، پولی که با ارزش ریالی‌اش دنیایشان ساخته می‌شود و هم با برکتش آخرتشان آباد می‌شود.

فارس: چند مورد از مصادیق کارآمدی طب ایرانی اسلامی را بفرمائید.

صمدزاده: به نظر من قبل از یافتن درمان دردها در احادیث و روایات، باید سبک زندگی‌مان را اصلاح کنیم؛ ریشه بسیاری از بیماری‌ها در سبک غلط زندگی است، اگر سبک زندگی اصلاح شود بسیاری از بیماری‌ها به وجود نمی‌آیند که بخواهیم دنبال راه درمانشان بگردیم.

ولی در همین چندساله فعالیتم من مواردی را دیدم که پزشکان درمانشان را رد کرده بودند و اصطلاحا جوابشان کرده بودند ولی با یک دوره درمان در طب ایرانی اسلامی مداوا شدند.

توصیه من به تمام مخاطبان این است که حداقل کاری که می‌توانند بکنند یک جلد از کتاب مزاج‌شناسی در خانه داشته باشند و حداقل یکبار آن را مطالعه کنند، مطالب این کتاب و آموزه‌های آن کمک بسیاری برای سلامتی بدن می‌کند.

فارس: نکته پایانی‌تان را بفرمائید.

صمدزاده:  یک نکته اینکه من تمام موفقیت‌هایی که توانستم در عرصه‌های مختلف اجتماعی بدست آورم را مدیون همسرم هستم، همسرم بهترین یاور و همراه من برای رسیدن به اهداف و برنامه‌هایم بود، تمایل دارم از این تریبون صمیمانه از همراهی، صبوری و مردانگی‌اش تشکر کنم.

نکته دوم اینکه بسیج یک واژه مقدس است و هر کس فکرش بسیجی شد و تفکر بسیجی پیدا کرد باید خود را وقف اهداف بسیج کند؛ من از زندگی و استراحت و خانواده خودم هزینه کردم که شاید بتوانم به این افتخار بزرگ نایل شوم؛ در راه این انقلاب و برای خدمت به این مردم تمام تلاشم را می‌کنم و امیدوارم بتوانم روزی بسیجی واقعی باشم.

من در طول زندگی‌ام از 6 یا هفت سالگی برای بسیجی زیستن تلاش کردم و معتقدم بسیجی بازنشسته نخواهد شد و سن و جنسیت هم در آن تاثیری ندارد؛ ماموریت یک بسیجی تحقق ظهور است و بسیجیان باید در هر سنگری که قرار دارند در راستای تحقق این هدف بجنگند؛ ماموریت بسیجی تا آن روز تمام نخواهد شد.

انتهای پیام/3339/م/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول