اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

تضعیف جایگاه شوراها در هر بار اصلاح قوانین

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه در هر اصلاح قوانین، جایگاه شوراها تضعیف شده است، گفت: این روند تا جایی پیش رفت که می‌خواستند انتخاب شهردار را نیز از اختیارات شورا حذف کنند که خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.

تضعیف جایگاه شوراها در هر بار اصلاح قوانین

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، جلسه شورای اسلامی استان با حضور نمایندگان به منظور بررسی مشکلات شهرهای بزرگ و کوچک برگزار شد.

از جمله مشکلات مطرح شده در این جلسه درآمد پایین شهرهای کوچک و عدم توجه به ظرفیت آنها بود.

از دیگر مشکلاتی که برخی نمایندگان شورای استان مطرح کردند، مربوط به ظرفیت بالای استان در حوزه کشاورزی و عدم استفاده از آن برای درآمدزایی و اشتغالزایی بود.

توزیع نامتوازن عوارض اخذ شده در بین شهرداری‌های مختلف نیز از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود که نمایندگان شورای استان خواستار رفع و اصلاح آن شدند.

رئیس شورای شهر زنجان هم در این نشست گفت: نمایندگان مجلس در دو بخش ملی و محلی فعالیت می‌کنند و یکی از وظایف آنها تبیین جایگاه شوراها با تدوین قوانین است که در این حوزه اقدامات خوبی انجام شده است، ولی مشکل، قوانین پشتیبان در حوزه اجرایی قوانین است.

حمیدرضا حمیدی با بیان اینکه متاسفانه در هر بار اصلاح قوانین شوراها، جایگاه‌ شوراها نضعیف شده است، افزود: این روند تا جایی پیش رفت که می‌خواستند انتخاب شهردار را نیز از اختیارات شورا حذف کنند که خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.

این عضو شورای شهر زنجان با اشاره به ضعف‌های اعضای شوراها ادامه داد: به وظایف شورا واقف نیستیم و با شهرداری و شهردار مسامحه کرده و از تخلفات چشم‌‌پوشی می‌شود.، چرا که مکانیزم مشخصی برای نظارت بر شهرداری‌ها نداریم و هیچ نتیجه‌ای از انتقال مشکلات ما در شوراهای عالی، گرفته نمی‌شود.

وی تصریح کرد: هیچ مکانیزم مشخصی برای ارزیابی یک مسؤول در بخش‌های مختلف وجود ندارد و به تبلیغ رو می‌آوریم. 

حمیدی در بخش دیگری افزود: به شدت با مقایسه با شهرهای دیگر مخالفم و همیشه هم منفی‌بافی می‌کنیم و  این یک معنی دارد که اعتماد به نفس عمومی در کشور پایین آمده است که باید در این رویه تغییر ایجاد کنیم.

رویکرد شوراهای استان باید علمی باشد

علی وقفچی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امروز در کشور همه به دنبال سلب مسؤولیت از خود بوده و آن را به دیگران نسبت می‌دهند‌، اظهار کرد: این درحالی است که هر کس باید به نوبت خود از ظرفیت‌های موجود استفاده کند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۸۰ سال پیش دانشمندان جوان به این نتیجه رسیدند که زندگی در کره خاکی باید بدون سوخت فسیلی ادامه یابد افزود: در همان زمان به این نتیجه رسیدند که استفاده از سوخت فسیلی باید به حداقل برسد.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش استفاده از سوخت فسیلی باید جایگزین آن پیدا شود، تصریح کرد: البته باید با صداقت به مردم بگویی که از لحاظ بودجه نیز کم آورده‌ایم چون بیشترین حجم بودجه برای حقوق کارمندان صرف می‌شود.

وقفچی در ادامه به تصمیم گرفته شده برای اصلاح سهمیه سوخت اشاره کرد و گفت: تصمیمی است که گرفته شده اما مهمتر از آن باید قدر امنیت را بدانیم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رویکرد شوراهای استان باید علمی باشد، تصریح کرد: اگر در دولت بیش از ۹۵ درصد درآمد بودجه به سمت کارمندی می‌رود باید فکری به آن اندیشیده شود.

لزوم استفاده از ظرفیت شهرستان‌ها

قدرت الله کاظمی از شورای شهر هیدج هم در این نشست با اشاره به اینکه ما ثروت عظیمی در استان داریم که باید قدردان آن باشیم، تصریح کرد: استان زنجان می‌تواند در بسیاری از حوزه‌ها برای کشور پایلوت باشد.

وی با اشاره به اینکه هر یک از شهرهای استان به فراخور ظرفیتشان می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند، بیان کرد: برای مثال شهرستان‌های استان دارای ظرفیت مناسبی در بخش،کشاورزی هستند که باید از آن استفاده شود.

کاظمی با اشاره به اینکه زنجان دارای ۴۶۰ هزار نفر جمعیت است که باید با استفاده از ظرفیت‌های آن نسبت به اشتغالزایی برای افراد اقدام کرد، گفت: در حوزه مشاغل خانگی و کشاورزی نیز باید تلاش بیشتری انجام شود.

همچنین صابر سهرابی از اعضای شورای اسلامی  زرین آباد در این نشست با اشاره به اینکه مقایسه قیمت بنزین در ایران با ترکیه درست نیست چون ما نه درآمد ترکیه را داریم و نه ماشین ترکیه را سوار می‌شویم، گفت: مقایسه ایران با ترکیه مقایسه غلطی است.

وی با اشاره به اینکه امروز ما به جای مدیریت منابع، مدیریت بحران می‌کنیم، ادامه داد: امروز ما وضعیت بسیاری بدی در زرین آباد داریم که از جمله آن عدم تخصیص منابع دولتی به شهرهای زیر ۵ هزار نفر است، مشکل دیگر نیز تعیین تکلیف زمین‌هایی است که توسط بنیاد مسکن و منابع طبیعی به مشکل برخورده‌اند.

سهرابی با اشاره به اینکه در شهرستان ایجرود نیز پتروشیمی ۱۲ سال است که هکتارها زمین مردم را غصب کرده است، گفت: بنده به یاد دارم که زمان درویش امیری گفتند که تجهیزات همین روزها به کشور می‌آید اما نمی‌دانم این کشتی در کجا به گل نشسته که هنوز هم نرسیده است.

این عضو شورای اسلامی زرین آباد با اشاره به اینکه یکی از پیشنهادهای ما تشکیل کمیته مالکیت است، تصریح کرد: درباره تفکیک اراضی داخل شهر نیز درخواست داریم که اقدامات لازم و مربوط به آن انجام شود.

شهرداری فقط به فکر پرداخت حقوق کارکنان است

وی با اشاره به اینکه ما در شهرداری به جای درآمدزایی فقط به فکر این هستیم که حقوق عقب افتاده کارکنان را پرداخت کنیم، بیان کرد: متاسفانه هیچ راهکاری برای افزایش درآمد شهرهای کوچک پیش‌بینی نشده است.

سهرابی با تاکید بر پیش‌بینی یک ضریب به شهر زرین‌آباد گفت: اسما جمعیت شهر ۲ هزار نفر است اما جمعیت شناور ما ۱۰ هزار نفر است و در واقع ما به این جمعیت خدمات می‌دهیم.

سید نجیب‌الله حسینی از اعضای شورای اسلامی ابهر نیز در این نشست با اشاره به اینکه هر منطقه دارای ظرفیت‌هایی است که آن را از سایر مناطق متمایز کرده است،گفت: امروز ساماندهی مناطق جغرافیایی موجب ارائه خدمات بهتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در طرح جدیدی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرهای خلاق کلید خورده است، گفت: برخی از شهرها دارای باغ‌های زیبا و همچنین بناهای تاریخی هستند که باید از آنها استفاده کرد.

حسینی از عدم وجود اماکن اقامتی مناسب در شهرهای کوچک و وجود مراکزی برای معرفی چشم‌اندازهای طبیعی گلایه کرد و گفت: ترمیم و بازسازی راه‌های ارتباطی و تاسیس و بازسازی اماکن اقامتی نیز دیگر مشکلات شهرهای کوچک است.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول