اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

توضیحات مدیر خانه کتاب درباره چگونگی ثبت عنوان کتاب‌ها

مدیرعامل خانه کتاب درباره «انتقاد از ثبت اشتباه کتاب‌ها در خانه کتاب» توضیحاتی داد و گفت: ثبت اطلاعات بر اساس قانون کتابخانه ملی و رده بندی دیویی انجام می‌شود.

توضیحات مدیر خانه کتاب درباره چگونگی ثبت عنوان کتاب‌ها

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره «انتقاد از ثبت اشتباه کتاب‌ها در خانه کتاب» توضیحاتی داد. 

حسینی پور با اشاره به ثبت کتاب‌ها در سامانه موسسه خانه کتاب و گلایه‌های دبیر جایزه شهید غنی پور (اینجا بخوانید) گفت: ثبت کتاب‌ها تابع استاندارد است؛ بخشی استاندارد بین‌المللی که بر اساس رده بندی دیویی و بخشی بر اساس معیارهای بومی کتابخانه ملی است. معمولا رده بندی دیویی بر اساس تقسیم‌بندی‌های اعلام شده از سوی کنگره آمریکاست، اما رمان ذیل داستان و استاندارد موجود طبقه‌بندی می‌شود.

وی با اشاره به گلایه‌ها توضیح داد: اشکالی که دوستان می‌گیرند اینکه رمان به شکل مجزا مشخص نشده، اما دلیل این است که این مسئله طبق استاندارد کتابخانه ملی ثبت شده. در این قانون داستان بلند یا کوتاه درج می‌شود، اما عنوان «رمان» خیر. یا اطلاعاتی از کتاب ثبت می‌شود که نشان می‌دهد متعلق به چه قرنی است، بر اساس همان استاندارد ما کار را پیش می‌بریم. بنابراین، ما بر اساس یک جشنواره فهرست نویسی را تغییر نمی‌دهیم.

مدیرعامل خانه کتاب درباره امکان پالایش اطلاعات ثبت شده در سامانه هم عنوان کرد: ما مرتب در حال پالایش سامانه به لحاظ نرم‌افزاری هستیم، اما پیشنهاد دادیم آیا نیاز است کتاب‌های تجدید چاپی را جزو آمار حساب کنیم یا نه؟ یا تنها باید تنها چاپ اول محاسبه شود؟ این موارد در دستور کار قرار دارد تا آماری که ارائه می‌شود نزدیک واقعیت باشد.

وی درباره سامانه «پنجره واحد» ابراز داشت: سامانه مشترکی بین کتابخانه ملی،‌ خانه کتاب و اداره کتاب با عنوان «پنجره واحد» شکل گرفته و از ماه‌ها قبل به واسطه جلسه مشترک سه سازمان در حضور وزیر ارشاد طرح موضوع شد. قرار است کار کارشناسی انجام شود تا ناشر وارد درگاه شود و هر سازمان هر اطلاعاتی نیاز داشت، دریافت کند. ابتدا قرار بود از هفته کتاب اجرای آن کلید زده شود، اما زیرساخت‌های فنی آماده نشد. پس از این مرحله قرار شد یک ماه روند را به صورت آزمایشی پیش ببریم تا اشکالات برطرف شود و فکر می‌کنم این موضوع تا پایان آذر عملیاتی شود.

وی درباره برطرف شدن مشکلات بواسطه درگاه واحد گفت: اینکه ناشران و نویسندگان ما بخواهند برای هر مجوز وارد درگاه جداگانه بشوند، حذف می‌شود و تماما در یک درگاه واحد صورت می‌گیرد تا در زمان صرفه جویی شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول