اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

نماز جمعه خواستگاه مطالبات مردمی‌است

امام جمعه بویین‌‎زهرا با بیان اینکه نماز جمعه خواستگاه مطالبات مردمی‌بوده، گفت: نماز جمعه در طول دفاع مقدس عرصه‌ای برای بیان مطالبات، حضور و نقش مردم بوده و در فتنۀ 88، تریبون نماز جمعه باعث حضور مردم و خلق حماسۀ 9 دی بود.

نماز جمعه خواستگاه مطالبات مردمی‌است

حجت‌الاسلام اسدالله رضوانی، امام جمعه بویین‌‍زهرا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین اظهار کرد: براساس معارف الهی و قرآن کریم زمانی که دربارۀ نماز و روزه صحبت می‌شود، منظور نماز و روزه و به عبارتی عمل کامل انسان مورد توجه بوده و از دیدگاه قرآن و اهل بیت (ع) نماز جمعه در بین نمازهای ما، کامل‌ترین نماز است.

وی افزود: امام جمعه در زمان غیبت باید مأذون از امام زمان (عج) باشد و نماز جمعه ای اهمیت دارد که مشکلات، نیازهای مردم در آن با احترام کامل به مطالبه گیری مردم تبدیل شود.

امام جمعه بویین‌زهرا با بیان اینکه نماز جمعه تنها شامل بُعد عبادی آن نیست و ابعاد دیگری از جمله بُعد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را در برمی‌گیرد، گفت: عبادت کامل عبادتی است که بتواند بخشی از مشکلات مردم را حل کند؛ امروز در نظام جمهوری اسلامی‌به برکت امام راحل، شهدا و هدایت های ارزشمند ولایت فقیه، نماز جمعه به این موضوع تبدیل شده است که ائمه جمعه مردمی‌باشند و در طول هفته مشکلات آنها را پیگیر کنند و از تریبونی که در اختیار دارند مشکلات مردم را به مسولانی که در جایگاه های مختلف قرار گرفته اند، بیان کنند.

رضوانی ادامه داد: نماز جمعه خواستگاه مطالبات مردمی‌بوده و نماز جمعه در طول دفاع مقدس عرصه ای برای بیان مطالبات، حضور و نقش مردم بوده است؛ در فتنۀ 88، تریبون نماز جمعه و حضور مردم حماسۀ 9 دی را آفرید.

وی اضافه کرد: زمانی که در کشور بحران‌های مختلف از جمله سیل و زلزله به وقوع می‌پیوندد، نهاد نماز جمعه در این بین مطالبات مردم را بیان می‌کند؛ ما نیز به تبعیت از سخن آیت‌الله عابدینی نیز بیان می‌کنیم که اگر مردم زنگ در را زدند و درمان بسته بود، حق دارند که در ما را با سنگ بزنند تا با سنگ زدن در خدمت مردم قرار بگیریم.

امام جمعه بویین‌زهرا یادآور شد: نماز جمعه بهترین محل برای بیان و پیگیری مطالبات مردم است؛ هر زمان احساس کردیم که مردم در مشکل هستند خودمان را از جنس آنها می‌دانیم و خواسته هایشان را می‌شنویم و زبان مردم می‌شویم تا مطالبات آنها را به گوش مسؤولان برسانیم.

رضوانی بیان کرد: امروز موضوع نگرانی افزایش قیمت بنزین و مشکلات آن برای مردم پیش آمده است، ما نیز به تبعیت از رهبری این تصمیم سران قوا را تایید می‌کنیم؛ همانگونه که مقام معظم رهبری بیان کردند «من در این زمینه تخصص ندارم»، اما به این معنی نیست که عیب و ایرادی در این طرح وجود ندارد و عیب و ایرادی قطعا وجود دارد و صاحب نظران باید در فضای صمیمی‌و مناسب بتوانند مطالبات و نظرات خود را در بخش های مختلف از جمله بخشداران و نماز جمعه مطرح کنند.

وی خاطرنشان کرد: فلسفۀ وجودی ما به علت مطالبۀ مردم است و نقش ائمه جمعه، نقشی به غیر از بیان و پیگیری درخواست و مطالبات مردم نیست؛ نماز جمعه مناسبت ترین مکان برای بیان مطالبات به حقِ مردم از هر جنس و با هر نوع تفکری به نظام و مسؤولان در هر جایگاهی است.

امام جمعه بویین‌زهرا عنوان کرد: از دلایل تشویق مردم برای حضور در نماز جمعه این است که مردم با این حضور می‌توانند مطالبات و درخواست‌های خود را براساس قانونی در این نهاد قانونی رهبری و نظام بیان کنند.

رضوانی مطرح کرد: مردم حق مطالبه‌گری دارند و مسؤولان در هر رده‌ای که هستند باید پاسخگوی مردم باشند چراکه مقام معظم رهبری نیز پدرانه، مهربانانه و دلسوزانه به مطالبات مردم گوش می‌دهند و بیان کردند که نماز جمعه قرارگاه فرهنگی است و مردم می‌توانند از این قرارگاه مطالبه گری کنند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول