اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

۷ ماه از وعده ۴۰ ماهه وزیر راه گذشت/ آیا سوت قطار در خراسان‌جنوبی به صدا در‌ می‌آید؟

در حالی که 7 ماه از وعده 40 ماهه وزیر راه و شهرسازی برای بهر‌ه‌برداری این پروژه می‌گذرد، آیا شنیدن سوت قطار در خراسان‌جنوبی بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک‌تر شده و یا باز هم در پیچ و خم وعده‌ها خواهد ماند؟!

۷ ماه از وعده ۴۰ ماهه وزیر راه گذشت/ آیا سوت قطار در خراسان‌جنوبی به صدا در‌ می‌آید؟

خبرگزاری فارس-بیرجند؛ امروزه اهمیت و نقش بسیار مهم شبکه حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های حیاتی هر کشور کاملا شناخته شده است، به‌طور حتم یکی از مهم‌ترین معیارهای توسعه اقتصادی و اجتماعی یک جامعه داشتن یک سیستم حمل‌ونقل مناسب و ایمن بوده و همواره فقدان یک شبکه حمل‌ونقل فراگیر و کارا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل پس‌ماندگی جوامع مطرح بوده است.

در این میان یکی از ایمن‌ترین نوع حمل‌ونقل، راه‌آهن و حمل‌ونقل ریلی است که درصد بالایی از شبکه ترانزیت را در کشورهای توسعه‌یافته به‌خود اختصاص داده، حمل‌ونقل ریلی با توجه به موقعیت جغرافیایی کشورمان می‌تواند جایگاه ویژه‌ای را در تجارت و مبادلات بین‌المللی داشته باشد که این امر مستلزم سرمایه‌گذاری کلان در این بخش خواهد بود.

یکی از مطالبات اصلی مردم خراسان‌جنوبی به عنوان یکی از معدود استان‌هایی که در زمینه‌ راه‌های مواصلاتی و حمل و نقل در بن‌بست قرار دارد از دیرباز تاکنون احداث راه‌آهن شرق در مسیر بیرجند-قاین-گناباد بوده است که با رفت و آمد دولت‌ها و وعده‌های گوناگون مسؤولین وقت سال‌ها نادیده گرفته شد، موضوعی که در 

ماجرا از سال ۱۳۸۰ شروع شد! 

برای اولین بار خواسته راه‌آهن شرق کشور سال ۸۰ توسط مجمع نمایندگان خراسان بزرگ و سیستان‌وبلوچستان در مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهوری وقت ارائه و پس از آن تقاضا به وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارجاع شد.

آنچه اکنون به عنوان راه‌آهن شرق کشور شناخته می‌شود شامل سه قطعه است، قطعه اول به طول ۴۷ کیلومتر از ایستگاه یونسی به سمت بیدخت گناباد است که در حوزه خراسان‌رضوی واقع است.

مسیر قطعه دوم نیز شبکه ریلی به طول حدود ۲۰۰ کیلومتر است که از بیرجند، قاین، خضری و گناباد می‌گذرد، قطعه سوم نیز از بیرجند به سمت زاهدان کشیده شده و از شهر‌های نهبندان مود و سربیشه خواهد گذشت.

بن‌بست ۱۸ ساله 

پیگیری احداث راه‌آهن شرق کشور با چنان تب و تابی از سوی مسؤولان وقت استان و کشور آغاز شد که انتظار می‌رفت این پروژه در مدت زمان کمتر از چهار سال به بهره‌برداری برسد اما این پروژه در هیاهوی بازار داغ وعده‌ها به عملا به بن‌بست رسید.

نخستین پیگیری‌ها ۹ سال بعد نتیجه داد و آبان‌ماه ۸۹ یکی از نمایندگان وقت مردم استان در مجلس شورای اسلامی خبر تصویب راه‌آهن شرق کشور از مسیر بیرجند-قاین-گناباد را اعلام کرد، پروژه خط آهن چابهار- زاهدان-سرخس یک هزار و ۳۴۰ کیلومتر طول دارد و شامل دو قطعه است که قطعه چابهار تا زاهدان به طول ۵۸۰ کیلومتر از سال ۸۹ در قانون بودجه مصوب شد.

داستان وعده‌ها به مردم به همینجا ختم نشد، آذرماه ۹۳ وجه‌الله خدمتگزار استاندار وقت خراسان‌جنوبی ضمن اعلام تخصیص ردیف بودجه برای این طرح در بودجه سال ۹۴ و تخصیص ۱۰ میلیارد تومان بودجه، مدت تکمیل پروژه را پنج سال پیش‌بینی کرد و گفت: راه‌آهن خراسان‌جنوبی تا سال ۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید! (بیشتر بخوانید)

ایستگاه به ایستگاه با قطار وعده‌ها! 

وعده کلنگ‌زنی بار‌ها داده شده که آخرین مورد آن شهریور ۹۷ بود، مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی مرداد ۹۷ از کلنگ زنی قطعه دوم راه‌آهن از بیرجند خبر داد و گفت: این قطعه شهریور ماه سال جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی کلنگ زنی و اجرایی می‌شود، وعده‌ای که باز هم عملیاتی نشد.

قطعه زاهدان تا بیرجند-گناباد و ایستگاه یونسی نیز به طول ۷۶۰ کیلومتر در سال ۹۳ تصویب شد اما این دو قطعه به‌دلیل اعتبارات اندک پیشرفت کندی داشته است.

در سال ۸۹ هم عملیات اجرایی قطعه اول حدفاصل چابهار-زاهدان شروع و از سمت خراسان‌رضوی نیز دی‌ماه ۹۶ قطعه نخست این پروژه در ایستگاه یونسی کلنگ‌زنی شد.

سفر «اسلامی» گره کار را باز کرد 

اما پس از استعفای آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی و کارشکنی‌های فراوان در مسیر احداث راه‌آهن شرق در حالی که در سایه‌ وعده‌های 18 ساله مسؤولان شنیدن سوت قطار در خراسان‌جنوبی به یک رؤیا تبدیل شده بود، ابتدای امسال محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به استان سفر کرد(بیشتر بخوانید) سفری که انتظار می‌رفت هدف اصلی آن کلنگ‌زنی راه‌آهن بیرجند پس از سال‌ها انتظار باشد، اما باز هم این اتفاق نیفتاد، اما وی در این سفر وعده داد تا سه ماه آینده این پروژه وارد مرحله اجرایی و در بازه زمانی 40 ماهه به بهره‌برداری برسد.

با درج آگهی مناقصه 32 کیلومتر از مسیر بیرجند به‌سمت قاین وعده وزیر راه و شهرسازی و پیگیری‌های او در حال محقق شدن بود! مناقصه‌ای که به گفته حجت‌الاسلام عبادی نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی یکی از شرکت‌های معتبر راه و شهرسازی برنده آن بود.

مردادماه امسال بود که استاندار خراسان‌جنوبی در نشست خبری با اشاره به دستاوردهای سفر وزیر راه و شهرسازی به خراسان‌جنوبی، گفت: آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن شرق دیروز به تصویب هیأت دولت رسید و قطعه اول این مسیر به طول 32 کیلومتر در هفته آینده با اعتبار 90 میلیارد تومان از محل منابع دولتی به پیمانکار واگذار و ظرف چند هفته آینده شاهد عملیات اجرایی این مسیر خواهیم بود.

راه‌آهنی که هندی‌‌ها هم به آن چشم دوخته‌اند! 

گزارش‌های رسانه‌ای می‌گوید هندی‌ها برای ارسال کالا‌های خود به آسیای میانه و حتی اروپا به این خط آهن چشم دوخته‌اند، زیرا تخلیه و بارگیری از بندر چابهار برای آن‌ها بسیار مقرون‌به صرفه‌تر از بندرعباس است، چون مسافت کوتاه تری را تا اروپا و آسیای میانه طی می‌کنند.

بالاخره نوبت به کلنگ‌زنی رسید...

اما در نهایت نوبت به کلنگ‌زنی راه‌آهنی رسید که مردم 18 سال آن را تنها در کلام مسؤولین دیده بودند و نه در عمل، 15 مهرماه امسال استان خراسان‌جنوبی میزبان همایش ملی عشایر و روستا بود که این همایش با حضور معاون اول رئیس جمهور در مرکز استان خراسان‌جنوبی شهر بیرجند برگزار و عملیات اجرایی یکی از پروژه‌های مهم استان (راه‌آهن) در این سفر آغاز شد!

عملیات احداث پروژه راه‌آهن بیرجند- یونسی با حضور وزیر ورزش و جوانان، معاون وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسؤولان کشوری و استانی در 15 مهرماه آغاز شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در این مورد اظهار داشت: عملیات اجرایی قطعه ۱۶ این پروژه به طول ۳۲ کیلومتر و اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود سال اول بهره‌برداری پروژه ۱۴۰۴ باشد.

مهدی جعفری با بیان اینکه قطعه اجرایی شماره چهار در بخش زاهدان- زابل (منطقه تاسوکی) به طول ۶۷ کیلومتر و با مبلغ پیمان هزار و ۲۰ میلیارد ریال در مرحله شروع عملیات اجرایی و تجهیز کارگاه می باشد، ادامه داد: همچنین قطعه اجرایی شماره ۱۶ در بخش بیرجند-یونسی به طول ۳۲ کیلومتر و با مبلغ پیمان ۸۹۲ میلیارد ریال در مرحله تجهیز کارگاه است.

خبر خوش عبادی؛ 700 میلیون یورو برای راه‌آهن

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان نیز با بیان اینکه دولت با اختصاص ۷۰۰ میلیون یورو برای احداث راه‌آهن بیرجند - زاهدان موافقت کرد، گفت: هیأت دولت مصوب کرده وام خارجی از روسیه برای احداث راه‌آهن استان دریافت شود البته مبلغ توافقات و وام مورد نظر بیشتر و برای پروژه‌های متعددی است.

حجت‌الاسلام‌ سیدمحمدباقر عبادی مسیر مورد نظر برای احداث راه‌آهن را از زاهدان-بیرجند و بیرجند- یونسی- گناباد اعلام کرد و افزود: ۵۰ کیلومتر از مسیر یونسی به گناباد و بیرجند - قاین شروع شده و در استان هم ۲۵ میلیارد تومان برای اجرای پروژه اختصاص یافته و احداث را ه‌آهن از طرف زاهدان نیز آغاز شده است.

آیا سوت قطار در استان به صدا در‌ می‌آید؟

در حالی که استان خراسان‌جنوبی ظرفیت‌های بالایی در بخش کشاورزی، گردشگری و معدن دارد می‌تواند با راه‌اندازی راه حمل و نقل ریلی گام بزرگی در توسعه صادرات این محصولات از طریق راه‌آهن برداشت.

رسیدن قطار به شهر بیرجند با کوتاهی و کم‌کاری‌های زیادی همراه بوده و افراد بسیاری در این مسیر سنگ‌اندازی کردند در حالی که احداث راه‌آهن مهم‌ترین مطالبه مردم استان از مردم کوچه و بازار تا صاحبنظران و دلسوزان بوده و هست، اما سؤال اینجاست در حالی که 7 ماه از وعده 40 ماهه وزیر راه و شهرسازی برای بهر‌ه‌برداری این پروژه می‌گذرد، این بار شنیدن سوت قطار در خراسان‌جنوبی بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک‌تر شده و یا باز هم در پیچ و خم وعده‌ها خواهد ماند؟! 

انتهای پیام/69039/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول