اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

شهرک طالقانی فسا چشم انتظار توجه مسوولان

شهرکی در شمال و ورودی شهر فسا، مدت‌هاست که در انتظار نشسته تا تحولی در آن توسط مسئولین ایجادشده تا بتواند کمی از محرومیت فاصله بگیرد.

شهرک طالقانی فسا چشم انتظار توجه مسوولان

به گزارش خبرگزاری فارس از فسا، شهرک «طالقانی» منطقه‌ای کمتر توسعه‌یافته در شهر فسا بوده که عدم امکانات و توجه، وعده‌های عملی نشده و... باعث کمک به محروم ماندن آن و نارضایتی ساکنین این شهرک نسبت به مسئولین شده است.

برای تهیه ادامه گزارش شهرک «طالقانی» و به دنبال اولین گزارش منتشرشده از این شهرک، پس از گذراندن مسیری خاکی به کوچه‌ای اصلی رسیدیم؛ به مغازه‌ای که در مسیرمان قرار داشت، رفته و مشغول گفتگو با فروشنده آن شدیم.

 

جوانان درآمدی برای ازدواج ندارند

فروشنده در خصوص دغدغه‌های خود اظهار می‌کند: جوان‌ها درآمدی برای ازدواج ندارند؛ یک روز به سرکار رفته و چند روزی را بیکار هستند، چون حتی کار کارگری هم نیست.

وی ادامه می‌دهد: کمیته امداد افراد را بی‌دلیل از تحت پوشش خود بیرون می‌آورد؛ همچنین ماه پیش از سمت بهزیستی برای سرشماری آمدند اما اقدامی تاکنون از سوی این ارگان صورت نگرفته است.

 فروشنده جوان ادامه می‌دهد: هر از مدتی، مسئولی به اینجا سرزده و قول‌هایی هم می‌دهد، اما از اجرایی شدن وعده‌ها خبری نیست.

وی اضافه می‌کند: اگر بنا به زدن حرف دلم به مسئولی باشد، می‌گویم که دروغ‌گو هستید و اگر بنا به گفتن درخواستم باشد، می‌گویم که برایمان شغل ایجاد کنید.

 

عدم وجود امکانات آموزشی 

در ادامه به سراغ چند نفر که در کنار هم ایستاده بودند رفتیم و پس از معرفی خود شنونده و نویسنده صحبت‌هایشان شدیم.

مردی با اشاره به بیماری خاص خود شروع به صحبت می‌کند: سه ماه کار گیرم نیامده و خرج خانواده خود را با یارانه می‌دهم.

وی که خود را پدر سه فرزند می‌خواند، عنوان می‌کند: این شهرک دارای دو مدرسه دخترانه و پسرانه بوده که امکانات آموزشی مناسبی نیز ندارد؛ همچنین ٰکسانی که می‌خواهند بازنشسته شوند را برای تدریس، به مدارس اینجا می‌فرستند.


زنان کارگر

مدتی که گذشت، دیگر اطرافمان بیش از ۱۰ جوان، میان‌سال و کودک جمع شد و هر کس به مسئله‌ای اشاره می‌کرد.

فردی به حجم بالای پخش مواد مخدر و جوانان آلوده به آن، در این شهرک به علت عدم وجود کار اشاره‌کرده و ادعا می‌کند: بااینکه نیروی انتظامی از وضعیت مطلع است، اما پیگیری و رسیدگی صورت نمی‌گیرد.

دیگری می‌گوید: زن های اینجا از ساعت پنج یا شش صبح به بیابان‌ها و باغ‌ها برای جمع‌آوری میوه، پنبه و ... رفته و ساعت شش عصر به منزلشان برمی‌گردند و فرزندانشان بدون رسیدگی به مدرسه رفته، برمی‌گردند و در کوچه‌ها به سر می‌برند.

مردی دیگر، با اشاره به پسر نوجوانی می‌گوید: پسر ۱۶ ساله برادرم تنها توانست تا دوم راهنمایی درس بخواند و حال به همراه پدرش مشغول کارگری است.

 

کمبود معلم

کودکی هم که کلاس ششم است به کنارم آمده و با مخاطب قرار دادنم شروع به صحبت می‌کند: در مدرسه‌ ما کمبود معلم بوده و ما تا یک ماه معلم نداشتیم.

 وی با هیجانی که انگار ناراحتی نیز چاشنی هیجانش بود، به دوستش اشاره‌کرده و می‌گوید: امروز دوستم را به خاطر اینکه فرم مدرسه نداشت از مدرسه بیرون کردند.

برای شروع پیگیری‌ها از سمت مسئولین مربوطه به سراغ رئیس آموزش‌وپرورش شهرستان رفتم.

 

دریافت فرم مدرسه رایگان یا با تخفیف

امینی نژاد در خصوص اخراج دانش‌آموزی به بهانه نداشتن فرم مدرسه، می‌گوید: این مسئله غیرممکن بوده و اگر گزارش می‌شد به جد پیگیری می‌کردیم.

وی با تأکید به این مسئله که جریان باید بررسی شود، اضافه می‌کند: مدیر مدرسه به‌هیچ‌عنوان اجازه این کار را نداشته، همچنین ما به بچه‌های نیازمند آنجا رایگان و یا به‌صورت تخفیف لباس دادیم و اول مهر هیچ بچه‌ای بدون فرم، به مدرسه نرفت.

مدیر آموزش‌وپرورش در خصوص به‌کارگیری معلمین بازنشسته در مدارس شهرک طالقانی به خبرنگار فارس می‌گوید: در آموزش‌وپرورش به علت کمبود بسیار زیاد نیروی انسانی، از وزارت خانه به ما مجوز استفاده از نیروهای بازنشسته را دادند و هیچ راهی به‌جز استفاده از این نیروها نداشتیم

امینی نژاد اضافه می‌کند: این نیروهای بازنشسته نه‌تنها در شهرک طالقانی‌، بلکه در سایر روستاها و حتی شهر مشغول به فعالیت‌اند و البته توانمندی آن‌ها نیز طی فرآیندی سنجیده می‌شود.

وی همچنین در خصوص ادعای دانش‌آموزی مبنی برنداشتن یک ماه معلم، مطرح می‌کند: به علت کمبود نیرو، مدرسه به مدت یک هفته معلم نداشت و بلافاصله بعد از تأمین نیرو به آنجا معلم فرستادیم.

مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان فسا اضافه می‌کند: در ابتدای سال جاری، یک‌صد و ۵۰ نیرو در مقاطع متفاوت کم داشتیم که بسیاری از آن با به‌کارگیری نیروهای بازنشسته حل شد.

در ادامه به سراغ پلیس مبارزه با مواد مخدر رفته و قصد پیگیری موضوع اعتیاد و پخش مواد مخدر در شهرک طالقانی را از سوی مسئول مربوطه‌اش به‌صورت مستقیم داشتم، که با محدودیت‌هایی همراه بود.

 

فسا، محلی ناامن برای سوداگران مرگ

پیگیری‌های خبرنگار فارس درنهایت منجر به ارسال مطلب زیر از جانب روابط عمومی نیروی انتظامی شهرستان فسا شد.

سرهنگ فرج رستمی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۶ طرح انتظامی باهدف مبارزه با سوداگران مرگ و کاهش سطح دسترسی به مواد مخدر از قبیل طرح پاک‌سازی اطراف مراکز آموزشی و مدارس، پاک‌سازی نقاط آلوده و جرم خیز و کنترل محورهای مواصلاتی اجراشده است.

وی افزود: در راستای اجرای این طرح‌ها، مقدار شش صد و ۴۹ کیلو و شش صد و ۳۹ گرم انواع مواد مخدر کشف و ۱۹ قاچاقچی، ۲۵۹ خرده‌فروش و ۷۰ معتاد متجاهر دستگیرشده‌اند.

فرمانده انتظامی شهرستان فسا بابیان اینکه اجرای این طرح‌های انتظامی استمرار دارد، خاطرنشان کرد: با تلاش خادمان مردم در نیروی انتظامی و مشارکت مردم با گزارش هرگونه خریدوفروش مواد مخدر، شهرستان فسا محل ناامنی برای قاچاقچیان و سوداگران مرگ خواهد بود.»

در ادامه روابط عمومی نیروی انتظامی فسا با این ادعا که اجازه‌ی به‌کارگیری نام منطقه در انعکاس اخبار را نداریم، آمار و پیگیری‌های ویژه این شهرک را در اختیارم قرار نداد. .

برای ادامه پیگیری‌ها به سراغ رئیس کمیته امداد و بهزیستی شهرستان رفته و ادعای اهالی و مطالباتشان را با آن‌ها در میان گذاشتم.

 

حمایت‌ها برقرار است

محمدمهدی کیهان پور با اشاره به اینکه  ۱۷درصد خانوار شهرک طالقانی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند، اظهار می‌کند: خدماتی همچون خدمات فرهنگی، عمرانی، اشتغال، جهیزیه و وام‌هایی را در این شهرک داشته‌ایم.

 وی همچنین ادعای اهالی مبنی بر خارج کردن افراد از تحت پوشش بدون دلیل، رد کرده و بابیان اینکه حمایت کمیته برای افراد کم برخوردار برقرار است، عنوان می‌کند: کل افراد تحت پوشش در حال پالایش هستند؛ متأسفانه بعضی افراد که خود را به فقرزده‌اند، گردش مالی آن‌ها را که دولت در اختیار ما گذاشته گردش‌های میلیاردی هستند و دلیل خروج آن‌ها از حمایت‌ها  نیز همین بوده است.

 

تکمیل پرسشنامه بوده، نه سرشماری!

در ادامه رئیس اداره بهزیستی فسا نیز در خصوص صحبت اهالی مبنی در سرشماری صورت گرفته و اقدام صورت نگرفته عنوان می‌کند:‌ سرشماری نکردیم؛ آمار جمعیتی و تکمیل پرسشنامه بوده، زیرا نیاز داشتیم که بستر جمعیتی را شناخته و بدانیم که با چه گروه‌های جمعیتی مواجه هستیم.

فاطمه رضاییان اضافه می‌کند: این شناخت، کمک‌حال ما برای برنامه‌ریزی اقدامات تخصصی و اولویت‌بندی اقدامات و برنامه‌ها در پایگاه خدمات اجتماعی ما است.

 وی از اقدامات خود در این منطقه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و به استقرار پایگاه خدمات اجتماعی سلامت و روان اشاره‌کرده و ادامه می‌دهد: همچنین خانواده‌های دارای معلولیت و بخشی از خانواده‌های بی‌سرپرست از خدمات مستمر ما استفاده می‌کنند.

به گزارش فارس، شهرک طالقانی در سال ۸۱ به محدوده شهر پیوسته و حال حدود ۶۰۰ خانوار را در پوشش خود داشته که در آنجا سکونت دارند.

نیاز است که مسئولین به وعده‌هایی که به اهالی داده‌ عمل کنند، تا به قول اهالی دروغ‌گو پنداشته نشوند.

 همچنین با نگاهی خاص‌تر به این محدوده، باعث شوند این منطقه که در ورودی و شمال شهر قرار دارد نیز سریع‌تر به زیرساخت‌های شهرنشینی رسیده و نمای بهتری را در ورودی شهر به وجود آورد.

گزارش از زهرا زارع پور

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول