اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

بسیجی نسبت به کم‌کاری‌ها حساس است/ همان‌ جایی هستیم که دیگران لنگ می‌زنند

تا چند سال قبل، تلقی مردم از بسیج و بسیجی، نیروی نظامی در دفاع مقدس و حافظ امنیت مردم در سال‌های پس از جنگ بود؛ اما با حضور چشمگیر بسیج در بزنگاه‌های مهم فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی چند سال اخیر، این پرسش مطرح می‌شود: مهم‌ترین وظیفه بسیجی امروز چیست؟

بسیجی نسبت به کم‌کاری‌ها حساس است/ همان‌ جایی هستیم که دیگران لنگ می‌زنند

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، بسیج مستضعفین با فرمان امام خمینی (ره) در ۵ آذر ۱۳۵۸ یعنی یک سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شد. در سال‌های اولیه، بسیج در محلات و به ویژه مساجد برای برقراری امینت ایجاد شد و رویکردی نظامی داشت. با آغاز جنگ تحمیلی نیز بسیج بستری برای اعزام نیروهای مردمی به جبهه‌های نبرد شد، اما با پایان جنگ و تقویت نیروهای نظامی کشور، رویکرد نظامی بسیج، جای خود را به خدمات مختلف فرهنگی، علمی، اجتماعی و ... داد؛ به‌طوری که امروز بسیاری از مردم کشور، بسیج را با فعالیت‌های سازندگی، فرهنگی و جهادی می‌شناسند.

پایگاه‌های بسیج مساجد و محلات، این روزها فعالیت‌های جهادی بسیاری را در نقاط محروم کشور ارائه می‌کنند و در ابعاد مختلف فرهنگی نیز به مردم محل در اقشار سنی مختلف، خدمات‌رسانی دارد، اما جای این سوال باقی است که بسیجی امروز چه وظیفه مهمی دارد و اولویت کاری یک فعال بسیجی چیست؟ برای پاسخ به این سوال سراغ بسیجیان پایگاه شهید لنگری مسجد جامع امام صادق (ع) در محدوده اقدسیه تهران رفتیم.

مطالبه‌گری برای احقاق حقوق مردم از مسئولین، وظیفه یک بسیجی

محمود مدینه‌نگاه، جانشین پایگاه بسیج شهید لنگری مسجد جامع امام صادق (ع) است که این روزها با راه‌اندازی یک هیأت انقلابی و جهادی با نام نورالرضا (ع)، تاثیرگذاری‌های فرهنگی بسیاری در منطقه شمال تهران و شمیرانات داشته‌اند. گروه‌ جهادی این هیأت، خدمت‌رسانی‌های بسیاری به محرومین اطراف تهران و استان کرمان داشته که همگی ناشی از روحیه بسیجی این جوانان است.

او در این باره می‌گوید: «از سال ۹۲، وارد این مسجد شدیم و اقدام به فعالیت با هدف ایجاد و ترویج سبک زندگی انقلابی و جهادی در این منطقه تهران پرداختیم.»

مدینه‌نگاه درباره مهم‌ترین وظیفه و کار امروز یک بسیجی می‌گوید: «در برهه‌ای از زمان اول انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، نیاز بود، بسیج در حوزه نظامی فعالیت داشته باشد، اما امروز نیازمند تلاش بسیج در عرصه‌های دیگر هستیم که شاهد فعالیت‌هایی مانند بسیج علمی و خدمت‌رسانی هستیم. گروه جهادی بسیج و هیأت ما توانسته‌ است، فعالیت جهادی و کمک‌رسانی را در مناطق محروم کشور داشته باشد. معتقدم بسیجی باید همواره خدمتگزار مردم و برای آنان باشد و با اخلاص و توانمندی خود با الگوگیری از شهدا، خود را خادم بداند.»

او می‌افزاید: «این خدمت‌رسانی به مردم در برهه‌های مختلف گاهی با حضور در مناطق محروم یا زمان وقوع بلایای طبیعی، جلوه پیدا می‌کند یا گاهی نیز در مباحث علمی بروز پیدا می‌کند. این خدمت به مردم گاهی نیز جلوه مطالبه‌گری دارد که امروز یک نیاز و وظیفه مهم است. مسئولین امروز در بسیاری از برهه‌ها وظیفه خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهند. وظیفه یک بسیجی آن است که از آنان مطالبه‌گری داشته باشد؛ ولو اینکه خود به آن حق، نیازمند نباشد، باید مطالبه‌گری کند تا حق مردم گرفته شود.»

ایجاد الگوی پوششی وظیفه جوان بسیجی برای هم‌نوعان

محمد حسین طاهرآبادی، متولد سال ۷۶، دانشجوی مهندسی پزشکی است که حدود ۱۵ سال سابقه عضویت در بسیج مساجد را دارد که در این فضا به قول خود، طبق نیاز روز جامعه در گروه‌های جهادی به خدمات‌رسانی به مناطق محروم تهران و کرمان و همچنین کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده روستای آق‌قلا پرداخته‌اند. او درباره وظیفه امروز یک بسیجی می‌گوید: «مقام معظم رهبری بر جهاد علمی و فرهنگی تأکید بسیار دارند؛ بنابراین تلاش فرهنگی یک بسیجی در شرایط فعلی بسیار مورد نیاز است و نسبت به فعالیت‌های گذشته بسیج که ایست بازرسی برقرار می‌کردند، اولویت بیشتری دارد؛ زیرا نیروی انتظامی امروز تلاش خوب و کاملی برای برقراری امنیت دارد. یک جوان بسیجی باید رفتار و عملکردش در محیط‌های اجتماعی الگو باشد؛ به طور مثال از وسایل و پوشاک تولید ملی استفاده و از لباس برند و گوشی همراه چندین میلیونی پرهیز کند.» 

طاهری می‌گوید: «از زمانی که در قالب پایگاه بسیج مسجد جامع امام صادق (ع) به مناطق محروم جنوب کرمان اعزام شدیم و وضعیت آن‌ افراد را مشاهده کردیم که فردی با خانواده در کپر زندگی می‌کند، حیف می‌دانم، رقم بالایی برای لباس پرداخت کنم و تلاش می‌کنم با صرفه‌جویی، کمک به آن‌ها داشته باشم.»

او اضافه می‌کند: «یک بسیجی باید با برخورداری از بصیرت لازم، فعالیت مورد نیاز کشور را انجام دهد و هرجایی کمبودی وجود دارد، وارد عمل شود. امروز پوشش جوانان چه پسر و دختر نقطه ضعف ماست. در حوزه فضای مجازی نیز که رهبری بسیار مورد تأکید قرار داده‌اند، ضعف داریم که بسیجی بابصیرت خود به عنوان یک الگو باید در این موارد وارد شود و اثرگذار باشد.»

خدمت رسانی اجتماعی و فرهنگی به مردم وظیفه امروز یک بسیجی

محمدحسین خدایی دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات جهان دانشگاه تهران که خود را بزرگ شده مسجد می‌داند و ۱۵ سال سابقه فعالیت در بسیج و فعالیت‌های فرهنگی داشته است، این حضور را تاثیرگذار در خود توصیف می‌کند. او درباره وظیفه یک بسیجی می‌گوید: «این وظیفه متناسب با هر شرایط و دوره‌ای متفاوت است. البته برای اجرای وظیفه، ابتدا باید آن را صحیح شناخت. هدف بسیجی باید این باشد تا متناسب با مقتضیات زمان، به برنامه‌ریزی بپردازد. بسیجی یک نیروی مردمی، پای کار، معتقد و پیرو ولایت است و در شرایط حاضر، خدمات‌رسانی به مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تا بتوان مشکلات مردم را کاهش دهد.»

پایگاه بسیج شهید لنگری مسجد جامع امام صادق (ع) در اقدسیه تهران واقع است که دارای یک هیأت و گروه جهادی در ذیل آن با عنوان نورالرضا (ع) است که به خدمات مختلف فرهنگی در منطقه با توجه به شرایط خاص شمال تهران و خدمات اجتماعی در مناطق محروم اطراف تهران و استان کرمان می‌پردازد.

خدایی در این باره می‌گوید: «این گروه جهادی در جنوب کرمان، سالیان سال فعال است و خدمات فرهنگی، عمرانی و اقتصادی بسیاری برای مردم محروم این منطقه داشته و الحمدلله معیشت مردم این مردم نسبت به گذشته بسیار رشد داشته است. همین ضعف و محرومیت در منطقه اقدسیه در حوزه فرهنگی وجود دارد که گروه‌های بسیاری فعال هستند اما کار باکیفیت نبوده است. یکی از مصادیق فعالیت در این عرصه، تاسیس یک هیأت با معیارهای انقلابی و جهادی بود. دیگر فعالیت ما در این منطقه، رسیدگی به امور فرهنگی بود و در مناطق محروم اطراف تهران نیز به خدمت رسانی پرداختیم. تمام این اقدامات و موفقیت‌ها در قالب کار بسیجی و تشکیلاتی محقق شده است.»

بلند کردن پرچم کارهای زمین‌مانده مهم‌ترین وظیفه بسیجی

محمد حسین خوش‌مهر، دانشجوی کارشناسی نرم‌افزار دانشگاه شهید رجایی و از بسیجیان فعال پایگاه شهید لنگری مسجد جامع امام صادق (ع) در خصوص فعالیت و وظیفه مهم یک بسیجی می‌گوید: «مردم ایران باید دارای بصیرت و پیرو ولی فقیه باشند، اما بسیجی باید یک گام از تمام مردم جلوتر باشد و کارهای بر زمین مانده در تمام عرصه‌ها را باتوجه به موقعیت و دید خود بردارد و به سرانجام برساند. ما در پایگاه شهید لنگری تلاش کردیم بخشی از برقراری عدالت و رسیدگی به مردم محروم کشور را که به نوعی بر زمین مانده بود و از توان دولت خارج بود، انجام دهیم. در این راستا به خدمت‌رسانی به مردم محروم تهران و کرمان پرداختیم. در جریان زلزله کرمانشاه یا سیل اخیر نیز زمانی که دولت امکان و توان لازم برای کمک‌رسانی به مردم را نداشت، ما بسیجی‌ها وارد عرصه شدیم و به خدمات‌رسانی پرداختیم. معتقدم مهمترین وظیفه یک بسیجی، امروز بلند کردن پرچم کارهای بر زمین‌مانده در کشور است. در همین رشته تخصصی بنده نیز در حوزه نرم‌افزاری و شبکه‌های اجتماعی، ضعف‌های بسیاری وجود دارد که بسیجیان متخصص می‌توانند گام‌های اساسی بردارند تا بسیاری از مشکلات را برطرف کنند.»

وظیفه بسیجی، هزینه دادن برای انقلاب و دستیابی به اهداف آن است

محمد مهدی غلامی، دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه شاهد است که حدود ۱۰ سال سابقه حضور در پایگاه شهید لنگری را داراست و مسئولیت در حوزه ترویج آموزه‌های قرآن و عترت این پایگاه را نیز بر عهده‌ دارد. او می‌گوید: «در کنار فعالیت‌های جهادی در عرصه سازندگی که بسیجیان در مناطق محروم حضور پیدا می‌کنند، تلاش دارد تا برنامه‌های قرآنی را نیز برای مردم آن مناطق اجرایی کند.»

غلامی درباره مهمترین کار و وظیفه یک بسیجی در شرایط امروز جامعه می‌گوید: «برای فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی اهداف جامعه نیازمند وجود الگو هستیم. بسیج ابتدا با این هدف تشکیل شد تا افرادی که حاضر به هزینه دادن برای دستیابی به اهداف انقلاب شوند، در آن گرد‌هم آیند و الگویی برای سایر مردم باشند. در شرایط امروز که مردم از لحاظ اقتصادی در مضیقه هستند، یک بسیجی باید با ساده‌زیستی الگویی از سبک زندگی صحیح را به مردم ارائه کند و بدون هیچ چشم‌داشتی به رفع مشکلات مردم بپردازد. بسیجی لزوماً برای ایجاد ایست و بازرسی نیست، بلکه هرجایی کمبود و ضعفی وجود داشت، باید برای رفع آن پای کار باشد. هفته گذشته در شهر تهران، برف بارید که با بی‌تدبیری و غافلگیری شهرداری تهران، مردم دچار مشکلات فراوانی شدند. در این زمان، بسیجی‌ها به میدان آمدند و به برف‌روبی از معابر پرداختند و برخی از افراد را که نیازمند دریافت کمک‌های اورژانسی بودند، کمک‌رسانی کردند. بسیجی باید آماده پرداخت هزینه برای رفع مشکلات انقلاب در تمام زمینه‌ها باشد.»

غلامی می‌گوید: «بسیجی با عنایت به اینکه عاشق انقلاب و اهداف آن است، اگر هزینه‌ای مالی، جانی، زمانی و ... می‌دهد، عاشقانه است و از آن لذت می‌برد و بدون هیچ چشم‌داشت آن را اجرا می‌کند و به فکر منفعت خود نیست.»

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام پناهیان شب گذشته سه‌شنبه ۵ آذرماه، در ویژه برنامه گرامیداشت هفته بسیج در هیأت میثاق با شهدا با بیان اینکه همان‌طور که یک زمان بسیج، معنای نظامی داشت، امروز باید معنای اقتصادی، علمی، تولید شغل و کارآفرینی پیدا کند، گفت: باید به گونه‌ای عمل کنیم که اگر فردی نام بسیجی را شنید، بداند یک کارآفرین است، اما امروز متأسفانه تصور مردم این است که بسیجی یک فرد نظامی است که شب پست می‌دهد. بنابراین این تصور باید با تبلیغات اصلاح شود. البته بخشی از این اصلاح نیز نیازمند مشاهده واقعی و عینی است یعنی بسیج باید در تمام امور، حتی سیاسی پیشتاز شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول