اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

دولت روحانی به اشتباه از طرح هدفمندی یارانه‌ها انتقاد می‌کرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همین دولت انتقاد می‌کرد که دولت قبلی با پرداخت یارانه رفاه عمومی را کاهش داده است اما حالا با آوردن دلایلی چون اصلاح ساختار دارد همان کارها رو انجام می‌دهد. این باعث می‌شود مردم این دلایل را از دولت فعلی نپذیرند.

دولت روحانی به اشتباه از طرح هدفمندی یارانه‌ها انتقاد می‌کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، داود دانش جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق اقتصاد امروز در نشست «نقد و بررسی طرح افزایش قیمت حامل های انرژی» در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت:به طور کلی دو هدف میتوان برای طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین متصور بود. در این راستا یا هدف دولت افزایش درآمد و جبران کسری بودجه بوده و یا اصلاح برخی ساختارهای اقتصادی کشور در دستور کار قرارگرفته است.

دانش جعفری افزود: در شرایط فعلی شدت انرژی در کشور بالاست یعنی نسبت مصرف انرژی به GDP کشور نسبت به میانگین جهانی رقم قابل توجهی است در نتیجه کشور ما جز کشورهای پرمصرف محسوب می‌شود. لذا اجرای سیاست‌هایی برای کاهش مصرف و صرفه‌جویی در حامل‌های انرژی از جمله بنزین ضروری است.

وزیر اسبق اقتصاد با تاکید بر اینکه اختلاف قیمت بنزین در داخل و خارج کشور زمینه را برای قاچاق بنزین فراهم کرده که برای این موضوع نیز باید چاره‌اندیشی کرد، اظهار داشت: واقعی کردن قیمت بنزین یکی از راهکارها موجود برای حل این دو مشکل است. البته در این راستا باید ملاحظاتی را در نظر گرفت که به رفاه عمومی جامعه خدشه وارد نشود. یکی از راهکارها اعطای کمک‌های حمایتی به خانوارهای متوسط و پایین جامعه است.

وی تاکید کرد: دولت اگر مابه‌التفاوت قیمت بنزین قبل و بعد از افزایش قیمت‌ها را به مردم بدهد می‌تواند سطح رفاه عمومی را حفظ کند اما اگر این درآمد خرج بودجه دولت شود قطعا رفاه مردم کاهش می‌یابد.

دانش جعفری با اشاره به اینکه اگر افزایش قیمت بنزین آهسته انجام شود و دوره اجرای طرح طولانی شود انتظارات تورمی ایجاد می‌شود، گفت: در سال ۸۹ نیز که شواهد اجرای طرح در ذهن مردم تقویت گردید انتظارات تورمی شکل گرفت و قیمت‌ها بالا رفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: افزایش قیمت بنزین علاوه بر خانوارها بر عملکرد بنگا‌ه‌های اقتصادی هم تاثیر میگذارد. در واقع افزایش قیمت بنزین عملکرد بنگاه‌ها رو در سه پارامتر سود، نقدینگی و ارزش سهام شرکت تغییر میدهد. طبق آمارها، ۶۰ درصد هزینه تمام شده بنگاه‌ها مربوط به هزینه انرژی است در نتیجه با افزایش قیمت بنزین هزینه تمام شده بنگاه‌ها افزایش و سود آنها کاهش می‌یابد. همچنین در این فضا شرکت‌ها با کمبود نقدینگی مواجه می‌شوند و ارزش سهام آنها هم کاهش می‌یابد. با افزایش قیمت بنزین هزینه نهاده‌ها برای یک بنگاه افزایش می‌یابد و اگر بنگاه‌ها اجازه افزایش قیمت نداشته باشند ممکن است ضررده شوند و آسیب‌های جدی ببینند. اگر افزایش قیمت بنزین اقتصاد شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد اقتصاد کشور در رکود بیشتری فرو می‌رود و دولت در سیاست‌گذاری دچار تله رکودی می‌شود

دانش جعفری با تاکید بر اینکه دولت روحانی به اشتباه در اوایل کارش از طرح هدفمندی یارانه‌ها انتقاد کرد، اظهار داشت: همین دولت انتقاد میکرد که دولت قبلی با پرداخت یارانه رفاه عمومی را کاهش داده است اما حالا با آوردن دلایلی چون اصلاح ساختار دارد همان کارها رو انجام میدهد. این باعث می‌شود که مردم این دلایل را از دولت فعلی نپذیرند.

وی افزود: در دفعات قبلی که قیمت بنزین افزایش یافت و سهمیه بندی صورت گرفت اقدامات موازی نیز انجام شد و تدابیر لازم اندیشیده شد مثلا در دولت قبل جایگاه‌های CNG توسعه پیدا کردند ولی طرح فعلی حتی نظر موافقین را هم تامین نکرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول