اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

چاووش اغلو: به کسی قول نداده‌ایم «اس-۴۰۰» را عملیاتی نکنیم

وزیر خارجه ترکیه روز سه‌شنبه بار دیگر تأکید کرد که این کشور از سامانه پدافندی «اس-۴۰۰» استفاده خواهد کرد و به کسی هم قول نداده است که این سامانه را فعال نکند.

چاووش اغلو: به کسی قول نداده‌ایم «اس-۴۰۰» را عملیاتی نکنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش اغلو» وزیرخارجه ترکیه روز سه‌شنبه بار دیگر بر تصمیم آنکارا بر استفاده از سامانه پدافندی «اس-۴۰۰» تأکید کرد. 

این سامانه روسی که اخیرا به ترکیه تحویل داده شده، در ماه‌های اخیر یکی از محورهای تنش میان آنکارا و واشنگتن بوده است. آمریکا با این ادعا که فعال شدن این سامانه، شبکه پدافندی و همچنین جنگنده‌های کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در معرض خطر قرار می‌دهد، ترکیه را برای عدم فعال کردن این سامانه تحت فشار قرار داده است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، چاووش اغلو که در حاشیه نشست حزب «عدالت و توسعه» در آنکاخرا صحبت می‌کرد، در پاسخ به سؤالی در مورد آغاز آزمایش سامانه اس-۴۰۰، گفت: «ما هیچ تعهدی برای عدم نصب با استفاده از اس-۴۰۰ نداده‌ایم. ما این سامانه را دریافت کردیم، چون به یک سامانه دفاع هوایی نیاز داشتیم.»

او با بیان اینکه در سال‌های اخیر اعضای اروپایی ناتو به تدریج سامانه‌های پدافندی «پاتریوت» خود را از ترکیه خارج کرده‌اند، گفت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پیش از این هم به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرده بود که «ما تعهدی [به عدم استفاده از اس-۴۰۰] نمی‌دهیم. چنین تعهدی وجود ندارد.»

چاووش اغلو با بیان اینکه آمریکا پیشنهاد کرده کمیته‌ای مشترک برای بحث در مورد قضیه اس-۴۰۰ تشکیل شود، گفت آنکارا از این پیشنهاد استقبال کرده و از ابتدا هم برای بحث در این مورد آماده بوده است.

وزیر خارجه ترکیه گفت اردوغان در دیدار با گروهی از سناتورهای آمریکایی هم بر حق حاکمیتی آنکارا برای خرید جنگ‌افزار تأکید کرده و گفته است: «من به شما اجازه نمی‌دهم در مسائل حاکمیتی کشور من دخالت کنید.»

آمریکا ترکیه را تهدید کرده است که در صورت فعال شدن سامانه‌های اس-۴۰۰، این کشور را تهدید می‌کند. با این وجود، ارتش ترکیه بی‌توجه به این تهدید، آزمایش عملی این سامانه را آغاز کرده است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول