اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

پروژه‌ها توسط بسیج 30 درصد ارزان‌تر اجرا می‌شود

مسئول بسیج سازندگی گفت: سند نوسازی حرکت‌های جهادی تدوین شده که تا پایان سال تصویب و از سال آینده اجرا می‌شود.

پروژه‌ها توسط بسیج 30 درصد ارزان‌تر اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد زهرایی مسئول بسیج سازندگی کشور امروز به مناسبت هفته بسیج در برنامه زنده گفت‌وگوی 18:30 شبکه خبر اعلام کرد: امروز 12 هزار و 800 گروه جهادی جغرافیامحور و 8 هزار گروه جهادی ملی در کشور داریم و بسیج سازندگی انسان‌محور است و این گروه‌های جهادی بهانه‌ای برای خودسازی افراد و تربیت نیرو در تراز انقلاب است و جوانان باید با تفکر جهادی برای اداره آینده کشور وارد شوند.

وی افزود: در سیل اخیر 6200 گروه جهادی به استعداد 120 هزار نفر خدمت‌رسانی انجام دادند و من خودم 81 روز مستمر در مناطق سیل‌زده بودم.

مسئول بسیج سازندگی گفت:‌در زلزله اخیر آذربایجان که شرایط هوا نامساعد و سرد است تا کنون 1170 نفر در قالب 70 گروه جهادی برای خدمت‌رسانی رفته‌اند و تاکنون آواربرداری 1700 خانه ویران شده انجام شده است.

زهرایی افزود: بسیج اقشار مانند بسیج جامعه پزشکی، کشاورزی، مهندسی، طلاب و سایر گروه‌ها برای خدمت‌رسانی به مردم تشکیل شده و این گروه‌ها از پروژه‌محوری و مقطع‌کاری به گروه‌های برنامه‌محوری تبدیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه مأموریت بسیج سازندگی در محرومیت‌زدایی کمک به دولت است، گفت:‌ یکی از هدف‌های ما جلوگیری از مهاجرت مردم از روستا با ایجاد زیرساخت‌های اشتغال در روستا است و 40 هزار پروژه که در سال گذشته افتتاح شد، امسال نیز 4 هزار پروژه در کردستان، 6 هزار در خراسان و 6100 پروژه در همدان در هفته بسیج افتتاح می‌شود.

مسئول بسیج سازندگی همچنین در مورد ایجاد اشتغال گفت: سیاست‌ها به نفع مردم انجام می‌شود و باید مردم را باور کنیم و در اقتصاد نگاه درون‌گرا و برون نگر داشته باشیم و مدیریت زنجیره ارزش در پروژه‌ها دنبال می‌شود و ما دنبال سودآوری نیستم، بلکه با کمک خیرین پروژه‌های مختلفی اجرا کرده‌ایم.

زهرایی با بیان اینکه تاکنون 158 هزار پروژه توسط بسیج انجام شده است، گفت:‌ میانگین اجرای این پروژه‌ها 30درصد ارزانتر از هزینه پروژه‌های دولتی است و ما اعلام کرده‌ایم که حاضریم پروژه‌های دولت را با 70درصد هزینه تعریف شده آنها انجام دهیم.

وی افزود: مثلاً در جایی که مردم نیاز به آموزش دارند، به صورت رایگان به مردم آموزش می‌دهیم یا محصولاتی مانند پنیر طالقان یا گلاب قمصر نیاز به برندسازی، بسته‌بندی و یا بازاررسانی دارد که ما در این زمینه به آنها کمک می‌کنیم تا درآمد مردم افزایش پیدا کند. در این زمینه فروشگاه‌های مجازی و حقیقی برای محصولات آنها در نظر گرفته‌ایم و 435 قطب تخصصی تولید محصولات شناسایی کرده‌ایم و سیاست منهای نفت را در پیش گرفته‌ایم که معتقدیم بودجه را می‌توانیم از نفت جدا کنیم و ستارگان اقتصاد مقاومتی را به مردم معرفی کرده‌ایم.

به گفته زهرایی در زمینه ایجاد زنجیره ارزش در تولید با وجود اینکه امکانات مالی زیادی نداریم، اما تلاش شده است تسهیلات ارزان قیمت ولو به مقدار اندک از بانک انصار و بانک مهر اقتصاد با حداقل تضامین و وثیقه در اختیار کارآفرینان قرار گیرد و محصولات آنان در قالب شبکه و زنجیره ارزش ارائه شود. مثلاً شبکه دوخت و دوز را راه‌اندازی کرده‌ایم که توسط زنان سرپرست خانوار در منزل انجام می‌شود و چرخ‌  خیاطی در اختیار آنها قرار داده شده است.

وی همچنین گفت: وضعیت نسبی و رقابتی هر استان از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت خواسته شده است و برخی از صنایع دستی که در مناطق کشور از بین رفته است را احیا می‌کنیم. به عنوان مثال در خراسان جنوبی حوله‌بافی یا مله‌بافی توسط زنان خراشاد احیا شد که در این زمینه 800 نفر حوله‌بافی مشغول شده‌اند و کمک درآمدی برای خانوار ایجاد کرده‌اند.

مسئول بسیج سازندگی در مورد سند نوسازی بسیج گفت: در بسیج سازندگی برنامه راهبردی وجود دارد که نرم‌افزار اعتلای بسیج نشسته‌ایم و نسبت به سازمان بسیج با سایر نهادها را تعریف کرده‌ایم. در حال حاضر نهادهای زیادی در محرومیت‌زدایی کار می‌کنند و ما می‌خواهیم در کنار آنها هم‌افزایی کنیم و در این زمینه 22 رده بسیج اقشار مانند بسیج پزشکی، مهندسی، کشاورزی و یا طلاب تشکیل شده است.

به گفته زهرایی، برای گام دوم انقلاب نرم‌افزاری درست کردیم و سندنوسازی حرکت‌های جهادی را نوشته‌ایم  سه ماه قبل 40 نفر از جهادگران خدمت مقام معظم رهبری رفتیم که ایشان انتظاراتی داشت و پیام 9 بندی خطاب به جوانان بسیج سازندگی ارائه کردند و تأکید داشتند گفتمان جهادی باید عمومی شود و گروه‌های جهادی را باید گسترش دهیم. در حال حاضر 90 درصد جوانان عضو گروه‌های جهادی نیستند که باید به نحوی آنان را جذب کنید.

وی با بیان اینکه سند نوسازی گروه‌های جهادی تا آخر سال مراحل تصویب را طی می‌کند، گفت: از سال آینده حرکت‌های جهادی براساس سند نوسازی انجام می‌شود. همچنین نرم‌افزار اطلس جهادی با حضور سرلشکر سلامی فرمانده سپاه رونمایی شد که از این پس هر گروه جهادی که می‌خواهد تشکیل شود باید در این نرم‌افزار ثبت شود و اگر می‌خواهد اردوی جهادی برگزار کند، باید اعلام شود و وقتی اردوی جهادی برگزار شد، نتیجه و گزارش آن باید از طریق همین نرم‌افزار اعلام و اطلاع‌رسانی شود.

مسئول بسیج سازندگی همچنین در مورد اینکه اگر کسی بخواهد به صورت فردی در گروه جهادی شرکت کند، گفت: در محلات اقشار مختلف در گروه‌های جهادی حضور دارند. مثلاً به فرد گفته می‌شود این گروه جهادی در حال اعزام است و توصیه می‌کنم جوانان حتماً یک بار به اردوی جهادی بروند و در آنجا آنقدر حال خوش پیدا می‌کنند که دوباره در گروه‌های جهادی حاضر می‌شوند و اخلاق و رفتار آنان بعد از حضور در گروه‌های جهادی تغییر می‌کند.

زهرایی در پایان گفت: امیدواریم با تربیت جوانان در گروه‌های جهادی مقدمه‌ساز لشگر امام زمان (عج) باشیم.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول