اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نخست‌وزیر عراق: 2500 نفر از معترضان آزاد شدند

نخست‌وزیر عراق ضمن اعلام آزادی دو هزار و 500 نفر از معترضان بازداشت شده، تحولات جاری در این کشور را «فتنه بزرگ» توصیف کرد.

نخست‌وزیر عراق: 2500 نفر از معترضان آزاد شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق، طی نشست  امروز (چهارشنبه؛ ۲۷ نوامبر) هیأت دولت  درباره تظاهرات‌های جاری در کشور و نحوه تعامل با معترضان گفت که نیروهای امنیتی بر حمایت از تظاهرات‌کنندگان در میدان‌های تحصن تاکید دارند.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق «واع»، وی توضیح داد: ما نیروهایی برای حفظ قانون تشکیل داده‌ایم و آنها را به تجهیزاتی ویژه مجهز کردیم. اما حوادث تاسف‌باری با این تظاهرات‌ها همراه شد و کمیته‌ حقیقت‌یاب این مسائل را طی یک گزارش روشن کرد.دولت نمی‌تواند مقابل تجاوزهای صورت گرفته سکوت کند وگرنه نظام فروپاشیده خواهد شد. دولت تا اکنون در حالت دفاع بوده و آنچه در عراق روی می‌دهد، یک فتنه بزرگ است. دولت با فشار زیادی مواجه است و وظیفه ما به طور کلی حمایت از نظام و شهروندان به یک میزان است.

عبدالمهدی گفت: آنچه که در عراق روی داد یک زلزله بزرگ بود. برخی خشونت‌ها و تهدیدها از سوی افراد نقابدار و ناشناس صورت گرفته است. تهدیدها به درگیری‌های خطرناکی تبدیل خواهد شد و باید پیگیری شوند و قانون در حق آنها اعمال شود.

نخست‌وزیر عراق در ادامه از آزادی دو هزار و ۵۰۰ نفر از بازداشتی‌ها طی تظاهرات‌های جاری در کشور خبر داد و گفت هنوز ۲۴۰ نفر در بازداشت به سر می‌برند که به دلیل قضایای جنایی در حبسند و پس از تکمیل اقدامات قانونی آزاد خواهند شد.

عبدالمهدی افزود: ما انتقادات را می‌پذیریم و اشتباهات را تشخیص می‌دهیم..هر دولت و حکومتی مرتکب اشتباه می‌شود..اتفاقات تاسف‌بار زیادی روی داده و همه طرف‌ها شهید داده‌اند، تظاهرات‌کنندگان، مردم عادی، نیروهای مسلح و ...تعداد زخمی‌ها بالاست و بسیاری بازداشت شده‌اند. اما هیچ اتفاقی برای بازداشتی‌ها روی نداده است.

وی تصریح کرد: نیروهای امنیتی همواره در موقعیت دفاع بودند. اما برخی اقدامات برای آتش زدن و ایجاد هرج ومرج صورت گرفته است. باید از نظام در قبال تجاوزها و فتنه حمایت کرد.

نخست‌وزیر عراق در ادامه گفت که کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل گزارشی درباره تظاهرات‌های اخیر در کشور به ما تحویل داده است و دولت و پارلمان به دنبال تصحیح بسیاری از موارد در روند سیاسی هستند.

وی افزود: ما بر جلوگیری از دستگیری‌های بی‌دلیل تاکید داریم و به شدت با آدم‌ربایی مخالفیم و در مقابل آن می‌ایستیم. حق تظاهرات و آزادی بیان یک حق اساسی است اما حقوقی نیز درباره زندگی و تحصیلات وجود دارد که باید مراعات شوند. کسی که اقدام به آتش‌زدن یا تهدید می‌کند، هیچ ارتباطی با تظاهرات و آزادی‌ها ندارد.

تظاهرات‌های مردمی عراق از اول اکتبر گذشته در اعتراض به فساد، بیکاری و اهمال در خدمات‌رسانی آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد و طرح‌های ابتکاری پیشنهادی دولت و مقامات سیاسی عراق تا به امروز نتوانسته، این اعتراض‌ها را مهار و متوقف کند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول