اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

انتقال ریاست سازمان پیمان امنیت جمعی به روسیه

رئیس جمهور قرقیزستان در نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی، ریاست این سازمان را به روسیه منتقل کرد.

انتقال ریاست سازمان پیمان امنیت جمعی به روسیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در «بیشکک»، قرقیزستان ریاست این سازمان بین‌المللی را به روسیه منتقل کرد.

در این نشست «سارانبای جین بیک اف» رئیس جمهور قرقیزستان به عنوان میزبان نشست فعالیت بیشکک در قالب این سازمان را جمع‌بندی کرد و اظهار داشت: در دوره ریاست قرقیزستان بستر حقوقی مرکز واکنش به بحران‌های سازمان پیمان امنیت جمعی فراهم شده و گام‌های جدی برای اجرایی اهداف سازمان در زمینه همکاری نظامی، نظامی- اقتصادی و نظامی- تجهیزاتی برداشته شد.

وی ادامه داد: همچنین مانورهای نظامی بزرگ از جمله «اشلان» در روسیه، «برادری پایدار» در تاجیکستان و غیره برگزار شد و در نتیجه چنین اقدامات هماهنگی نیروهای مسلح کشورهای عضو تقویت شد.

جین بیک اف تصریح کرد: باید به تلاش‌های بسیار روسیه در مسائل تأمین امنیت در فضای اوراسیا توجه شود و برگزاری مانور «مرکز- 2019» نمونه درخشان آن است.ما اعتقاد داریم که مرزهای سازمان پیمان امنیت جمعی، امن است.

رئیس جمهور قرقیزستان گفت: علاوه بر این همکاری سازمان پیمان امنیت جمعی با دیگر سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای باید تقویت می‌شود. در ماه جولای سال جاری در مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه همکاری بین سازمان ملل و سازمان پیمان امنیت جمعی تصویب شد.

وی افزود: تعامل در بخش مبارزه با تروریسم و افراطگرایی در فضای مجازی تقویت و به طور کلی در دروه ریاست قرقیزستان در سازمان پیمان امنیت جمعی تمام اهداف سازمان برآورده شد.

جین بیک اف خاطر نشان کرد: ریاست سازمان مذکور به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه منتقل می‌شود و به مناسبت این اقدام برای همتای روس آرزوی موفقیت می‌کنم.

وی گفت: ریاست روسیه در سازمان پیمان امنیت جمعی انگیزه جدید برای توسعه سازمان می‌دهد.

شایان ذکر است که امروز در شهر بیشکک نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به ریاست قرقیزستان برگزار شد.

اجلاس پشت درهای بسته و نشست عمومی با حضور خبرنگار و کارشناسان برگزار شد که در آن مسائل تأمین امنیت در منطقه و جهان مورد بررسی قرار گرفت.

سازمان پیمان امنیت جمعی در سال 1992 و با مشارکت کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان تشکیل شد.

این کشورها در سال 2002 تصمیم گرفتند، این سازمان را به یک ائتلاف نظامی تبدیل کنند. بعدها کشورهای گرجستان، آذربایجان و ازبکستان از آن جدا شدند. این سازمان در دوم دسامبر 2004 به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته شد.

اهداف تشکیل این سازمان، محدود کردن زمینه گسترش ناتو و نفوذ آمریکا در حوزه کشورهای همسایه است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش توان سیاسی، اقتصادی و نظامی فدراسیون روسیه به منظور متحد نگهداشتن کشورهای عضو اتحاد و بالا بردن ظرفیت‌های نظامی و سیاسی آنها ایجاد شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول