اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

اختراع دستگاه آب‌زدایی کابینتی حبه‌ قند با امواج توسط محققان دانشگاه مراغه

محققان دانشگاه مراغه موفق به ثبت اختراع “ دستگاه آبزدایی کابینتی حبه قند با امواج میکروفرکانسی” شدند.

اختراع دستگاه آب‌زدایی کابینتی حبه‌ قند با امواج توسط محققان دانشگاه مراغه

 امین حاضروظیفه عضو هیأت علمی گروه مکانیک ماشین‌های کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه مراغه امروز در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: برای آبزدایی از حبه قندهای مرطوب در آخرین مرحله از خط تولید حبه قند، از جریان هوای گرم استفاده می‌شود که به‌دلیل پایین بودن ضریب هدایت حرارتی حبه قند، فرآیند آب‌زدایی بسیار طولانی بوده و این عمل به‌طور یکنواخت صورت نمی‌پذیرد که سبب افت کیفیت محصول خشک شده و مصرف انرژی بسیار زیاد می‌شود.

وی، هدف از اختراع حاضر را به‌منظور افزایش راندمان بهره‌وری از انرژی همراه با صرف زمان کمتر و افزایش کیفیت محصول خشک شده اعلام کرد و گفت: دستگاه آب‌زدایی حبه قند با امواج میکرو فرکانسی در ظرفیت‌های متفاوت بر اساس مطالعات وسیع دانشگاهی و نتایج آزمایش‌های متعدد در نرم‌افزار Comsol multiphysics  بر اساس خصوصیات دی الکتریک  و حرارتی حبه قند و با بهره‌گیری از روش عددی المان محدود (EEM) با حداقل گرمایش غیر یکنواخت طراحی و ساخته شد.

به گفته حاضروظیفه این دستگاه قادر است روزانه 20 تن حبه قند را تا رطوبت مطلوب خشک کند که در عین حفظ کیفیت محصول، در مقایسه با روش  جریان هوای گرم مدت زمان فرآیند آب‌زدایی را 90 درصد و میزان مصرف انرژی را تا 80 درصد کاهش دهد.

گزارش فارس حاکی است: دانشگاه دولتی مراغه در 1366 تاسیس با عنوان آموزشکده کشاورزی مراغه تاسیس و در 1388 به دانشگاه مراغه ارتقا یافته و در حال حاضر به عنوان یکی از دانشگاه‌های بزرگ استان آذربایجان‌شرقی در شهرستان مراغه واقع شده‌است. این دانشگاه در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار احداث شده و متشکل از چهار دانشکده کشاورزی، علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم انسانی است.

شهرستان مراغه دومین شهر بزرگ استان آذربایجان‏‌شرقی در فاصله 130 کیلومتر از مرکز در جنوب استان  قرار دارد.

انتهای پیام/ 60023 /س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول