اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

تهیه لایحه حفظ کرامت انسانی و مبتلایان به ایدز

معاون حقوق بشر وزارت دادگستری از تهیه پیش‌نویس لایحه حفظ کرامت انسانی و حمایت از مبتلایان به ایدز خبر داد.

تهیه لایحه حفظ کرامت انسانی و مبتلایان به ایدز

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، محمود عباسی معاون حقوق بشر وزارت دادگستری امروز در مراسم روز جهانی ایدز با تاکید بر حفظ کرامت انسانی افراد اظهار داشت: این موضوع مورد تأکید آموزه‌های قرآنی و اسناد بین‌المللی قرار دارد.

وی ادامه داد: در پرتو این نگاه به نظر می‌آید وقتی آسیب و نگرانی در متن جامعه می‌بینیم، باید بدون توجه به رنگ و نژاد به آن موضوع بنگریم و نگاه حمایتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دستورکار قرار دهیم.

معاون حقوق بشر وزارت دادگستری با اشاره به قوانین و مقررات ایدز در کشورهای مختلف خاطرنشان کرد: علی‌رغم گام‌های بلندی که در برخی حوزه‌های علمی برداشته‌ایم، هنوز در حوزه قوانین و مقررات در این خصوص نواقصی داریم.

عباسی خاطرنشان کرد: از بیش از یک سال پیش زمینه‌ای فراهم شد تا مطالعه‌ای در این خصوص انجام دهیم و در قالب طرح تحقیقاتی بررسی کردیم و پیش‌نویس لایحه حفظ کرامت انسانی و حمایت از مبتلایان ایدز فراهم شده و در دستور کار قرار گیرد؛ چراکه ما از بسیاری از کشورهای منطقه نیز در این خصوص عقب‌تر هستیم.

وی با اشاره به موارد مهمی که باید در این لایحه مورد توجه قرار گیرد، بیان داشت: اولین نکته در این لایحه آموزش و اطلاع‌رسانی است؛ چراکه ما در برخی از زمینه‌ها کوتاهی کرده و باید پاسخگو باشیم.

معاون حقوق بشر وزارت دادگستری اظهار داشت: وقتی سخن از آموزش خودمراقبتی به کودکان در مدارس مطرح می‌شود عده‌ای برمی‌آشوبند که چه نیازی به این آموزش‌هاست.

عباسی متذکر شد: برخی پدیده‌های ناهنجار مانند سزارین‌های نابهنگام در تاریخ‌های نامشخص را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌بینیم که این کار غیراخلاقی و غیرقانونی است و باید مردم را نسبت به آنها آگاه سازیم.

وی با طرح این پرسش که آیا برای برون رفت از چالش HIV راهی جز مشاوره و آموزش داریم،  گفت:‌تنها راه گریز ما این است که آموزش و مشاوره ارائه دهیم و این حق مردم است.

معاون حقوق بشر وزارت دادگستری با تاکید بر اینکه آموزش خود مراقبتی باید به عنوان یک اولویت در مدارس مورد توجه قرار گیرد، گفت:تفاهم‌نامه‌هایی با آموزش و پرورش صورت گرفته و قرار است با همکاری معاونت امور زنان رئیس‌جمهور به این آموزشگاه برای کودکان در سال جاری ابتدا به صورت پایلوت در یک استان و تا پایان سال نیز در سراسر کشور اجرا شود.

عباسی با بیان اینکه آموزش به متخصصان پزشکی قانونی، قضات و نیز مردم در خصوص آگاهی در مورد ایدز باید مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: موضوع عدم تبعیض بین مبتلایان باید مورد توجه قرار گرفته چرا که قانون تبعیض را منع کرده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کسی حق ندارد با رفتار و گفتار فرد مبتلا را مورد توهین قرار دهد، گفت: هر گونه تبلیغاتی که حاوی اطلاعات نادرست در این خصوص باشد، ممنوع بوده و هیچ کسی حق ندارد رسانه و فضای مجازی را جولانگاه خواسته‌های خود قرار دهد.

معاون حقوق بشر وزارت دادگستری با بیان اینکه همه کودکان مبتلا به ایدز حق دارند از همه خدمات اجتماعی مانند مدرسه، بهداشت و درمان برخوردار شوند، تصریح کرد: اسکان وسرپناه حق همه مردم از جمله مبتلایان به ایدز است و جابجایی اجباری آنها نقض حقوق آنهاست. 

عباسی با اشاره به حق قانونی مبتلایان به ایدز برای تحصیل بیان داشت:‌اگر والدین و متولیان امر ممانعتی از تحصیل آنان کنند جرم انگاری و قابل مجازات هستند.

وی اضافه کرد: هیچ کودکی نباید از حق اساسی آموزش و تحصیل محروم شود  و اخراج و محرومیت این کودکان از مدرسه ممنوع بوده و هر کسی چنین کاری کند قابل رسیدگی است.

معاون حقوق بشر وزارت دادگستری با بیان اینکه استخدام و مزایای شغلی برخی از بیماران مبتلا به ایدز از نکات مهمی است که نسبت به آن بی‌توجهی شده است، یادآور شد:‌البته ملاحظاتی وجود دارد که باید با هماهنگی وزارت بهداشت در این خصوص انجام شود اما محدودیت و تبعیض قائل شدن نباید وجود داشته باشد و موضوع عدم منع استخدام، و مزایا در این لایحه پیش‌بینی شده است.

عباسی با تاکید بر حفظ محرمانگی در خصوص وضعیت بیماران مبتلا به ایدز ابراز داشت:‌ محرمانگی قانونی، اخلاقی و شرعی است و باید مورد توجه قرار گرفته و حق نداریم نتیجه آزمایش مبتلایان به ایدز را غیر از خود فرد به دیگری اطلاع دهیم مگر در مواردی که قانون مشخص کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باید حقوق مبتلایان به ایدز را به رسمیت بشناسیم، یادآور  شد: باید این لایحه هر چه زودتر در مجلس مطرح و در دستور کار قرار گیرد.

همچنین در این همایش رضازاده معاون سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه‌های این سازمان در پیشگیری از ایدز خاطرنشان کرد:‌معتقدیم کاهش آسیب از ایدز از مهمترین برنامه‌هاست.

وی ادامه داد:‌در کشور 120 مرکز کاهش آسیب داریم و در سال جاری به 21 هزار نفر خدمات داده‌ایم ضمن اینکه 82 مرکز به عنوان سرپناه شبانه برای افراد در نظر گرفته شده که 57 مرکز برای مردان و 25 مرکز برای زنان است.

معاون سازمان بهزیستی کشور گفت: از فعالیت 170 تیم سیار و ارائه خدمات به 30 هزار نفر در خصوص کاهش آسیب خبر داد و گفت: در مراکز کاهش آسیب نزدیک به 30 هزار تست ایدز انجام داده‌ایم و در مراکز غیرآسیب ما نیز 50 هزار تست انجام شده است.

رضازاده با بیان اینکه در بهزیستی معتقدیم بهترین روش در مداخلات اجتماعی مدل اجتماع محور است،‌گفت:‌باشگاه‌های مثبت مراکز مؤثری در این خصوص هستند که با مجوز بهزیستی راه‌اندازی می‌شوند و با حمایت خود مبتلایان به ایدز اداره می‌شوند.

وی از ارائه خدمات روانشناسی، ازدواج،‌مامایی، حمایت اجتماعی و معیشتی و شغل یابی به افراد در این مراکز خبر داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول