اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

تفاوت‌های امسال جشنواره سینماحقیقت؛ از بلیت‌فروشی تا ویدئو لایبرری

دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، تفاوت‌های این دوره از جشنواره با ادوار پیشین را تشریح و تاکید کرد: در این دوره برای نظم بخشیدن به جشنواره بلیت‌فروشی داریم و همه عواید آن به مالکان فیلم‌ها اختصاص می‌یابد.

تفاوت‌های امسال جشنواره سینماحقیقت؛ از بلیت‌فروشی تا ویدئو لایبرری

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۱۲ آذر) با حضور محمد حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره و رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این مرکز برگزار شد. 

شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت با تشکر از همراهی اهالی رسانه با این رویداد بیان کرد: امیدوارم میزبان خوبی برای شما در این دوره از جشنواره که از ۱۸ تا ۲۴ آذرماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود، باشیم. جشنواره امسال با دوره‌های گذشته تفاوت‌هایی دارد. امسال ۱۶۸ فیلم در بخش‌های مختلف داخلی و بین‌المللی که شامل ۱۱۴ فیلم ایرانی و ۵۴ فیلم خارجی از ۳۹ کشور جهان است در جشنواره نمایش داده می‌شوند.

* رشد ۸ درصدی متقاضیان شرکت در جشنواره

حمیدی‌مقدم در ادامه این نشست با ارائه آماری درباره مجموع فیلم‌های ارسالی به دبیرخانه بیان کرد: آمار مستندسازی امسال هشت درصد رشد داشته است که شامل ۶۸۷ فیلم در بخش ملی است. این تعداد ۷۴ فیلم مستند بلند، ۱۸۸ فیلم مستند نیمه‌بلند و ۴۱۳ فیلم مستند کوتاه را شامل می‌شود و این آمار نشانگر رشد ۸ درصدی متقاضیان شرکت در جشنواره نسبت به دوره گذشته است.

وی افزود: همچنین ارسال فیلم به دبیرخانه از ۷۳ شهر ایران صورت گرفته است، ۳۵۲ فیلم توسط مستندسازان سایر شهرها ساخته شده است و ۳۳۵ فیلم توسط مستندسازان تهرانی یا ساکن شهر تهران، 36 فیلم توسط مستندسازان اهل کرج و ۳۵ فیلم از مستندسازان اصفهانی به دبیرخانه راه یافته است. 

حمیدی‌مقدم خاطرنشان کرد: سیزدهمین و جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم است. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند.

وی سپس به تفاوت‌های جشنواره امسال با ادوار گذشته اشاره کرد و گفت: تفاوت‌های امسال جشنواره با ادوار قبل در هویت بصری جشنواره شکل گرفته است و امسال برای نخستین بار، مدیر هنری داریم.

وی ادامه داد: امسال سینماحقیقت از هویت عمومی خودش خارج می‌شود و با کارت ورود فقط امکان حضور مهیا خواهد شد. چرا که طی یکی دو سال قبل مخاطبان اصلی گله‌مند بودند که به دلیل ازدحام بیش از حد امکان تماشای فیلم‌ها را نداشتند. به همین دلیل ورود سالن توسط رزرو بلیت انجام می‌شود، این به معنای بلیت‌فروشی نیست، چون صاحبان آثار، سینماگران و اهالی رسانه با ثبت‌نام در سامانه به صورت رایگان می‌توانند از تماشای فیلم‌ها بهره ببرند.

به گفته دبیر سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت، علاقه‌مندان عام سینمای مستند هم با ثبت نام در باشگاه فیلم مستند (حداکثر ۱۵۰ عضو) و پرداخت حق عضویت بتوانند بلیت‌ها را به صورت رایگان دریافت کنند. فقط رزرو بلیت کافی نیست و تا یک ساعت قبل از شروع سانس، بلیت‌ها باید از پیشخوان پردیس چارسو دریافت شود. به این طریق می‌توانیم نظم را ایجاد کنیم.

وی توضیح داد: تعدادی بلیت ۱۰هزار تومانی هم به صورت حضوری به فروش می‌رسد. سانس‌های صبح هم که از ۱۰:۳۰ آغاز می‌شود، ۵ هزار تومان قیمت دارد. سانس‌های صبح فیلم‌های پرمخاطب شب گذشته را نمایش می‌دهند تا بدین‌ترتیب هر فیلم ۳ نمایش در جشنواره داشته باشد. ۱۰ صندلی به صاحب فیلم، ۱۰ تا ۱۲ صندلی به اهالی رسانه و ۱۰ صندلی به گروه‌های داوری و مهمانان بین‌المللی اختصاص می‌یابد. 

 

 

این مدیر سینمایی گفت: ویدئو لایبرری با امکان ۱۵ مصرف‌کننده مهیا شده‌است که فیلم‌ها با زیرنویس انگلیسی برای مهمانان بخش بین‌الملل به نمایش درآید. هدف اصلی، آرام‌تر کردن فضای جشنواره و منظم‌تر کردن آن است تا به سمت استانداردسازی جشنواره سینماحقیقت برویم. 

وی با طرح این پرسش که سهم فروش فیلم چه خواهد شد؟ گفت: با تصویب شورای سیاست‌گذاری جشنواره قرار شد این سهم با تأیید کارگردان و تهیه‌کننده به صورت کامل به مالک فیلم اهدا شود.

اضافه شدن سالن فردوس موزه سینما با ۴۲ سانس به جشنواره سینماحقیقت یکی از اتفاقات خوب این دوره است. آنجا همه صندلی‌ها بلیت فروشی می‌شود و اکران رایگان نداریم. 

حمیدی‌مقدم تصریح کرد: ۱۳ استان علاقه‌مند به میزبانی سینماحقیقت هستند. در مراکز آکادمیک هم اکران های اختصاصی خواهیم داشت. هنچنین ۱۱۸ طرح برای پیچینگ پنل دریافت کردیم که ۱۵ طرح طی سه روز معرفی می‌شود و مهمترین شرکت‌های تولید و تهیه مستند در این سه روز حضور دارند که در کنار داوران و خریداران خارجی به بررسی طرح‌ها می‌پردازند.

رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: فیلم‌های با محتوای سیاسی داریم و فکر می‌کنم رنگ خوبی در جشنواره دارند. امسال هم هیچ مورد رد شده نداشتیم، غیر از مستندی که بهمن کیارستمی عرضه کرده است که دارای قواعد مورد پذیرش هیچ یک از هیأت انتخاب نبود. این فیلم در مورد زندگی یک نقاش است اما به خاطر عدم توجه به مساله حجاب که دو سوم زمان فیلم را در برمی‌گیرد، به هیچ وجه امکان نمایش آن بر اساس قوانین موجود امکان نمایش در کشور وجود ندارد. 

وی گفت: برنامه زنده سینماحقیقت هر شب از ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه ۴ سیما می‌رود. یک برنامه در شبکه اول و شبکه دوم داریم، در شبکه آی فیلم ۶ برنامه داریم و شبکه مستند هم به عنوان یار همیشگی جشنواره، برنامه مختص خود را دارد.

به گفته حمیدی‌مقدم، مراسم نکوداشت منوچهر طیاب و احمد ضابطی جهرمی که از پیشکسوتان پژوهش در سینمایی مستند هستند، در جشنواره امسال برگزار می‌شود و دو اثر آن‌ها به نمایش درمی‌آید. کتاب آقای تهامی نژاد با عنوان «پژوهش‌های سینمایی» نیز در جشنواره رونمایی خواهد شد.

وی به فیلم‌های شاخص حاضر در جشنواره امسال ادامه داد: فیلم «سرزمین عسل» که یکی از نامزدهای اسکار است در جشنواره امسال حضور دارد و یکی از سورپرایزهای جشنواره است. فیلم‌های خوبی هم در حوزه پرتره داریم، از جمله اثر پسر آندره تارکوفسکی که متاسفانه امکان حضور ایشان در جشنواره مهیا نشد اما فیلمشان در این رویداد به نمایش درخواهد آمد. امسال پنل پیچینگ در جشنواره برقرار است. در پنل پیچینگ جشنواره که مربوط به سرمایه‌گذاران است، هشت چهره بین‌المللی حضور خواهند داشت.

دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت گفت: مدیران جشنواره‌های مهمی در جشنواره سینماحقیقت امسال شرکت خواهند کرد، امسال بخش مهم جشنواره عرضه و شناسایی فیلم‌های ایرانی در بخش خرید و فروش است، جشنواره‌ها برای ما مهم هستند اما افرادی که ما را وارد چرخه اقتصادی دنیا کنند، مهم‌تر هستند. مدیر جشنواره میلینیوم بلژیک، تهیه‌کننده و خریدار یکی از کمپانی‌های معتبر چینی که بازار بسیار مهمی برای ماست و ... در جشنواره حضور دارند. حتی با جشنواره‌های منطقه‌ای همچون سلیمانیه که ارتباط خوبی با سینمای ایران دارد، تعامل داشته و داریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول