اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کاهش 30 درصدی هزینه ترانزیت کالا با عضویت ازبکستان در اتحادیه اوراسیا

معاون کمیته توسعه نوآوری، سیاست و فناوری‌های اطلاع رسانی مجلس عالی ازبکستان گفت: حضور کامل در اتحادیه اقتصادی اوراسیا امکان کاهش هزینه انتقال کالا را تا 30 درصد فراهم می‌کند.

کاهش 30 درصدی هزینه ترانزیت کالا با عضویت ازبکستان در اتحادیه اوراسیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «ایرکین خالبوتایف» معاون کمیته توسعه نوآوری، سیاست و فناوری‌های اطلاع رسانی مجلس عالی ازبکستان گفت: حضور کامل در اتحادیه اقتصادی اوراسیا امکان کاهش نرخ انتقال کالاها را تا 30 درصد و ایجاد مسیر جدید ترانزیتی را فراهم می‌کند که در نتیجه حجم کلی ترانزیت از 2 میلیون تن کنونی تا 10-12 میلیون تن افزایش می‌یابد.

خالبوتایف افزود: بخش حمل و نقل ازبکستان با توجه به عوامل جغرافیایی و تاریخی در اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا می‌کند. ازبکستان به راه‌های بین المللی دریایی دسترسی ندارد و بدین دلیل هزینه‌ها برای انتقال بارهای صادراتی و وارداتی عامل تاثیرگذاری می‌باشد.  

به گفته نماینده مجلس عالی، با وجود برخی دستاوردها در ایجاد و تکامل سیستم ملی حمل و نقلی هنوز مشکلاتی باقی مانده است که بدون حل و فصل آنها بخش حمل و نقل نمی‌تواند تقاضاهای روزافزون اقتصاد و مردم را با نرخ‌های نسبتا پایین برآورد کند.  

خالبوتایف اظهار داشت: در این میان ازبکستان با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در زمینه حمل و نقل از نزدیک همکاری می‌کند در سال  2018 میلادی سهم کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مجموع حجم انتقال بارهای ازبکستان از طریق مسیرهای ریلی صادراتی و وارداتی و ترانزیتی به ترتیب 67، 71 و 78 درصد را تشکیل داده است.    

وی خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد از کل حجم بارهای صادراتی ازبکستان در مسیر «شمالی» ارسال می شود بر اساس آمار سال 2018 میلادی حجم ترانزیت بارهای ازبکستان به قزاقستان از طریق حمل و نقل ریلی در سطح 17 میلیون تن قرار گرفت.  

این نماینده مجلس عالی تاکید کرد: همکاری نزدیک با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در زمینه حمل و نقل امکان افزایش پتانسیل حمل و نقلی ازبکستان را فراهم می‌کند.

وی افزود: ازبکستان خواستار افزایش حمل و نقل از طریق قلمرو خود است. اگر در حال حاضر انتقال بارهای کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از طریق جاده‌های زمینی ازبکستان در سطح 648 هزار تن در سال است، در صورت همکاری‌های بیشتر این مقدار می‌تواند تا افزایش پیدا کند و سود قابل ملاحظه‌ای برای اقتصاد در پی خواهد داشت.

خالبوتایف گفت: علاوه بر این، به طور کلی در فضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا سیستم دریافت مجوز برای ورود وسایل نقلیه به بازار حمل و نقل ترانزیتی داخلی و بین المللی لغو شده و همچنین سیاست واحد تعرفه ای عمل می‌کند. این مورد برای کشورهای همکار اتحادیه اقتصادی اوراسیا امکان دسترسی به تمام فضای اقتصادی اتحادیه را فراهم می‌کند.    

وی در پایان گفت: ازبکستان می‌تواند از سیستم حمل و نقلی اتحادیه اقتصادی اوراسیا که کوتاه ترین مسیر بین اروپا و آسیا و ورود به بازارها و مسیرهای دریایی خاور نزدیک، چین، روسیه و اروپا را تامین می‌کند، استفاده کند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم اکنون از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند.

اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.  

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول