اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سفیر روسیه: آمریکا مثل آب خوردن، دروغ می‌گوید

سفیر روسیه در لبنان اتهام تروریست بودن به حزب الله و ایران را رد کرد و با اشاره به ادعای دوستی آمریکا با شوروی اما حمایت از تجزیه آن گفت، آمریکایی‌ها مثل آب خوردن، دروغ می‌گویند و اتهام جعل می‌کنند.

سفیر روسیه: آمریکا مثل آب خوردن، دروغ می‌گوید

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الکساندر زاسپکین» سفیر روسیه در لبنان در گفت‌وگویی با روزنامه لبنانی «الجمهوریه» به بحث درباره آخرین تحولات لبنان و منطقه پرداخت.

وی آوارگان را باری سنگین برای دولت لبنان خواند و آمریکا و متحدانش را عامل این وضع دانست.

زاسپکین به اینکه برخی به جای قدردانی، ایران را حامی تروریست معرفی می‌کنند، اعتراض کرد.

سفیر روسیه در ادامه تأکید کرد، این کشور در امور لبنان مداخله‌ای ندارد و فقط گاهی میان طیف‌های مختلف میانجیگری می‌کند.

این مصاحبه به شرح زیر است:

الجمهوریه: اجازه دهید از مشکل آوارگان سوری ، شرایط آنها در لبنان و کم کاری کمیته سازمان ملل در تأمین نیازهای ضروری آنها آغاز کنیم؛ مسؤول کیست؟

زاسپکین: مشکل آوارگان در لبنان به باری بزرگ برای دولت لبنان تبدیل شده، دولتی که قادر به پشتیبانی کافی از شهروندان خود و فراهم کردن زندگی شایسته برای بسیاری از آوارگان مشغول به کار در خاکش با دستمزدی پایینتر از کارگر لبنانی نیست؛ کارگر لبنانی فکر می‌کند کارگر سوری برای امرار معاش با او رقابت می‌کند و همین موضوع باعث برخی اظهارات نژادپرستانه شهروندان و مسؤولان شده است.

الجمهوریه: روسیه به نظام سوریه و ایران و متحدان آن دو یعنی حزب‌الله برای بقای بشار اسد در حکومت کمک کرد و شما در اقدامات این دولت شریک هستید، پاسخ شما چیست؟

زاسپکین: جنگجوها از چند کشور برای مبارزه با نظام سوریه آمده بودند اما در حقیقت آنها ملت سوریه را می‌کشتند این وظیفه ما به عنوان یک متحد بود که در کنار ملت سوریه و نظام آن برای مقابله با تروریست‌های داعش و النصره بایستیم زیرا ما آنها را دزد و تروریست می‌دانیم؛ این اقدامات به دلیل تمایل ما برای حفظ سوریه واحد و ترس از تجزیه آن صورت گرفت و موفقیت هم حاصل شد اما به جای اینکه از ما تشکر کنند ، می بینیم برخی ایران را متهم به حامی تروریست بودن می‌کنند، همان چیزی که آمریکایی‌ها و متحدان آنها در منطقه می‌گویند.

الجمهوریه: آیا آمریکا را در پشت پرده هر چه اتفاق افتاده می‌دانید؟

زاسپکین: تأکید می‌کنم که آمریکایی‌ها اتهاماتی را جعل می‌کنند تا بگوید از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده شده و ادعا می‌کنند روسیه جاسوس روس را مسموم کرده است؛ آنها مانند نفس کشیدن [آب خوردن]، دروغ می‌گویند. ما تجربه‌ای با آمریکایی‌ها مربوط به زمان رئیس‌جمهور «بیل کلینتون» و «بوریس یلتسین» رئیس‌جمهور وقت روسیه داریم؛ کلینتون در آن زمان گفته که یلتسین دوست اوست اما این دوستی منجر به تجزیه شوروی، مقابله اقتصادی با ما تا به امروز، تحمیل تحریم‌ها بر ما و دیگر شد به این بهانه که آنها (آمریکایی‌ها) از نظر نظامی و اقتصادی قویتر هستند و می‌خواهند به تنهایی بر جهان حاکمیت کنند.

الجمهوریه: ۱۵۰ کشور از ۱۹۳ کشور اقدامات نظام سوریه و متحدان آن را قبول ندارند.

زاسپکین: این درست نیست؛ ما ایران را کشوری تروریستی نمی‌دانیم، حتی حزب‌الله را هم تروریستی نمی‌دانیم؛ هر کسی این را می‌گوید نتوانسته فاصله خود را با دیکته‌های آمریکا حفظ کند.

الجمهوریه: آیا طرحی برای بازگشت دهها میلیون انسان (آوره، به سوریه) وجود دارد؟

زاسپکین: همانطور که در ابتدای بحث گفتم آمریکا و متحدانش مسؤول تمام اتفاقات سوریه هستند.

الجمهوریه: آیا ضربه‌ای آمریکایی-سعودی به همراه ائتلاف علیه ایران در پاسخ به عملیات آرامکو وجود خواهد داشت؟

زاسپکین: هیچ کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چه اتفاقی می افتد، تحقیقات همچنان برای پی بردن به آنچه دقیقا رخ داده در جریان است به همین دلیل نمی‌توانم این موضوع را تأیید یا رد کنم و بگویم آیا واکنشی علیه خاک ایران وجود خواهد داشت.

الجمهوریه: آیا شما مانند آمریکا، فرانسه، انگلیس و سعودی به امور لبنان مرتبط هستید یا اینکه فقط نظارت دارید و مداخله نمی‌کنید؟

زاسپکین: سیاست روسیه فرق می‌کند و در امور هیچ کشوری مداخله ندارد اما ما گاهی اوقات تلاش می کنیم که کلیدی برای آشتی میان طرف‌های لبنانی بویژه در نظر کردن دیدگاه‌های آن باشیم.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول