اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

افزایش مناطق تحت مدیریتی همدان/ در مدیریت پسماند بیمارستان وضع خوبی داریم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از افزایش مناطق تحت مدیریتی همدان خبر داد و گفت: دو منطقه غار سراب و منطقه شکارممنوع کوه الوند را امسال به عنوان اثر طبیعی و ملی معرفی خواهیم کرد.

افزایش مناطق تحت مدیریتی همدان/ در مدیریت پسماند بیمارستان وضع خوبی داریم

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محسن جعفری‌نژاد بسطامی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان ۱۳ آذر به عنوان روز جهانی «یوزپلنگ» نامگذاری شده است اظهار کرد: متاسفانه در حیات وحش کشور دوران خوبی را سپری نکرده‌ایم و ببر مازندران و شیر ایرانی را از دست دادیم؛ امیدوارم تمام تلاش ما در راستای حفظ ذخایر زیستی و جانوری باشد.

وی با اشاره به اینکه فردا ۱۴ آذرماه روز جهانی «خاک» نامگذاری شده است گفت: خاک مادر تمام اتفاقات روی زمین است و  به عنوان منبع مولد در جهان بسیار تاثیرگذار است که باید از آن حفاظت کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه در موضوع فرسایش خاک، کشور ایران در جهان و آسیا وضعیت خوبی ندارد و امیدواریم در بیابان‌زدایی به رتبه خوبی برسیم افزود: تشکیل یک سانتیمتر مربع خاک هزار سال طول می‌کشد که این موضوع می‌طلبد در حفظ منابع ارزشمند کوشا باشیم.

وی از برگزاری همایشی با موضوع خاک در استان طی فردا خبر داد و گفت: این مراسم با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات آن برگزار می شود که امیدواریم موضوعات خوبی در آن بیان شود.

 جعفری‌نژاد بسطامی توجه به سیاست‌های کلان کشور را مهم عنوان کرد و افزود: در این راستا سازمان محیط زیست چهار محور کلی را تبیین کرده که مربوط به پسماند، آلودگی، ریزگرد و تالاب است.

وی با اشاره به اینکه حفاظت از تنوع زیستی، جانوری و گیاهی محیط زیستی از جمله اهداف ماست خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ام با بررسی اسناد توسعه همدان سند آمایش و سند توسعه استان را برای برنامه‌ریزی جامع داشته باشیم.

گردشگری پاک یکی از اولویت‌های همدان است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه موضوع گردشگر یکی از مباحثی است که در سند آمایش استان بسیار خوب مورد توجه قرار گرفته است گفت: گردشگری پاک به عنوان یکی از اولویت‌ها و محورهای مهم استان مطرح است.

وی با تاکید به اینکه یکی از راهبردهای سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت پسماند است افزود: رئیس جمهور با سفر به همدان چندان از وضعیت مدیریت پسماند این استان رضایت نداشت و به همین خاطر تاکید داشت مسئله مدیریت پسماند جزو اولویت‌ها باشد.

 جعفری‌نژاد بسطامی با تأکید بر لزوم توجه به موضوع گردشگری پاک در استان گفت: نمی‌توانیم گردشگری را مبتنی به مباحث زیربنایی و هتل ببینیم، حتما گردشگر به جایی می‌رود که از شاخص‌های مهم زیست‌محیطی برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه امروزه در دنیا نمی‌توان گردشگری را بدون شاخص‌های زیست‌محیطی تعریف کرد افزود: بر اساس سیاست بالادستی گردشگری پاک را مورد توجه قرار داده‌ایم تا با کمک مسوولان بتوانیم آن را اجرا کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در روز ۱۳ تا ۱۶ اسفند ماه در کشور خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم در این نمایشگاه با استفاده از ظرفیت‌های استان موضوع گردشگری پاک و مدیریت پسماند را مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۳ ظرفیتی برای شهر همدان فراهم شد و به عنوان «شهر سبز پایدار» در جهان اسلام مطرح شد خاطرنشان کرد: این یک اقدام موثر بود اما بعد از گذشت مدتی به آن اهداف مورد نظر نرسیده‌ایم و این مسئله عملیاتی نشده است.

پیگیر برنامه عملیاتی برای شهر سبز پایدار هستیم

 جعفری‌نژاد بسطامی ادامه داد: نشستی را با اعضای شورا در این راستا برگزار کرده‌ایم که امیدواریم بتوانیم سال بعد برنامه عملیاتی برای شهر سبز پایدار داشته باشیم که یکی از شاخص های مورد توجه مدیریت پسماند شهری است.

وی افزود: استان همدان ظرفیت فرهنگی و تاریخی خوبی دارد که با پیگیری های صورت گرفته به دنبال تدوین سند جامع آموزش و ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی استان بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: امیدوارم با حمایت استاندار و نماینده ولی فقیه در استان این موضوع در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح  و تصویب شود.

وی با بیان اینکه باید ۸۰ میلیون محیط‌یار در کشور داشته باشیم که باید در این راستا از ظرفیت آحاد مردم استفاده کرد افزود: امیدواریم استان همدان با سابقه فرهنگی قوی و غنی بتواند در اجرای این سند و تحقق شعار ۸۰ میلیون محیط‌بان پیشرو باشد.

 جعفری‌نژاد بسطامی با اشاره به اینکه برای دست‌یابی به اهداف کلان زیست‌محیطی استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌ها مورد توجه است تاکید کرد: سازمان محیط زیست در بسیاری از مسائل جایگاه نظارتی و حاکمیتی دارد و حوزه اجرایی به دیگر دستگاه‌ها برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه امروزه در حوزه مدیریت پسماند بیمارستانی وضعیت خوبی داریم گفت: در حوزه مدیریت پسماند استان هرچند رضایتمندی مطلوب وجود ندارد اما در ساماندهی مدیریت پسماند برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با اشاره به اینکه امیدوارم با منطقه‌ای کردن مدیریت پسماند، در یک برنامه‌ریزی چند سال آینده ساماندهی مناسبی را در این زمینه داشته باشیم افزود: بحران آب در استان به یک دغدغه جدی تبدیل شده و فروچاله‌هایی وجود دارد که باعث نگرانی شده است.

وی تأکید کرد: برنامه‌ریزی خوبی در حوزه مدیریت منابع آب توسط سازمان آب منطقه‌ای صورت گرفته اما باید این مدیریت در استان به گونه‌ای باشد که فرهنگ مصرف بهینه آب را در دستور کار جدی داشته باشیم.

 جعفری‌نژاد بسطامی گفت: چالش‌هایی که در این سال‌ها مواجه بودیم نمی‌توان به راحتی مدیریت کرد و نیاز به تلاش همگانی و فرهنگ‌سازی است.

وی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست وظیفه نظارت بر منابع را دارد افزود: شاید در حوزه کشاورزی باید اتفاقات بهتری رخ می‌داد البته خوشبختانه کشت گلخانه‌ای به عنوان برنامه مهم و اولویت‌دار تعریف شده است.

افزایش مناطق تحت مدیریتی همدان

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: سه درصد از وسعت استان را مناطق تحت مدیریت شکل می‌دهد که این مناسب نیست، باید تلاش کنیم سطح مناطق تحت مدیریت را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری صورت گرفته امسال در شورای عالی حفاظت محیط زیست سطح مدیریتی مناطق استان افزایش پیدا می‌کند.

جعفری‌نژاد بسطامی با بیان اینکه دو منطقه غار سراب و منطقه شکارممنوع کوه الوند را امسال به عنوان اثر طبیعی و ملی معرفی خواهیم کرد که در شورای عالی محیط زیست مصوب خواهد شد گفت: تالاب‌ها نیز منابع زنده اثرگذاری هستند که امیدوارم بتوانیم از آنها بهره لازم را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: امروز تالاب‌های استان زنده هستند اما برای اینکه به پایداری برسیم  حوزه مدیریت منابع آب و وزارت نیرو برای رسیدن به حق آب مستمر زیست محیط کمک کنند.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: در حوزه مدیریت منابع آب و حفر چاه‌های غیرمجاز نیز باید مدیریت خوبی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه با اقدامات در دستور کار باید امیدوار باشیم تالاب‌های ما پویا و فعال باشند افزود: یکی از سیاست‌های موجود مشارکت جوامع بومی است که امید است با ظرفیتی که در حوزه جوامع محلی و بومی داریم به مدیریت و حفاظت پایدار برسیم.

تجهیز دو منطقه حفاظت شده همدان به دوربین‌ مداربسته

 جعفری‌نژاد بسطامی بیان کرد: طی دو سال آینده دو منطقه حفاظت شده استان به مدیریت نوین حفاظتی و دوربین مداربسته تجهیز می‌شوند که بسیار در امر حفاظت موثر است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد و نیروی انسانی متخصص و متعهد در اداره کل محیط زیست استان هستند و ظرفیت علمی خوبی فراهم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان عنوان کرد: امیدوارم تا پایان امسال اتاق فکری را در محیط زیست متشکل از سازمان‌ها، سمن‌ها، رسانه‌ها و...‌ تشکیل دهیم تا در مدیریت پایدار محیط زیست موثر باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا محیط زیست در اطلاع‌رسانی به موقع نسبت به آلودگی هوای استان ورود نکرد؟ گفت:  محیط زیست در حوزه هوا فقط وظیفه پایش را برعهده دارد و اطلاع‌رسانی به عهده سازمانی مثل علوم پزشکی است اما با این حل در زمینه اطلاع‌رسانی ورود داشتیم.

راه‌اندازی شبکه‌های پایش ایستگاه سنجش هوا

 جعفری‌نژاد بسطامی با اشاره به اینکه شبکه‌های پایش ایستگاه سنجش هوا را در شهر همدان راه‌اندازی خواهیم کرد تا پاسخگوی مردم باشیم افزود: در حال حاضر یک دستگاه سنجش هوا در استان فعال است و امیدواریم شاهد افزایش آن باشیم.

وی با بیان اینکه در کشور بنزین یورو چهار و یورو پنج توزیع می‌شود که نگرانی از لحاظ پاکی سوخت وجود ندارد گفت: مهمترین نگرانی ما این است که بسیاری از خودروها فرسوده هستند و اگر سوخت پاک هم به آنها بدهیم عملکرد مناسبی نداشته باشند ضمن اینکه می‌تواند معاینه فنی نیز در این راستا موثر باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نقش مردم را در حفظ محیط زیست و هوای پاک مهم عنوان کرد و افزود: باید فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی  مورد توجه باشد.

وی از فعالیت ۵۵ محیط‌بان در استان خبر داد و افزود: خلا بزرگی را در حوزه کیفی و کمی محیط‌بانان داریم اما خوشبختانه امسال چندین محیط‌بان جذب شده‌اند که به مجموعه می‌پیوندند اما تعداد خیلی بالا نیست و باید به عدد قابل توجهی برسیم.

 جعفری‌نژاد بسطامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح جاده سلامت در کمیسیون گردشگری مطرح شده اما گویا پیوست زیست‌محیطی ندارد و بوستان ۲۵۰ هکتاری سد اکباتان نیز این شرایط را دارد محیط زیست چطور می‌تواند در این خصوص ورود کند؟ بیان کرد: در خصوص این دو موضوع تاکنون هیچ طرحی برای اجرا به محیط زیست ارسال نشده است، تاکید دارم مشخصات طرح را بفرستند تا پیگیری قانونی و شرایط اخذ مجوز را در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول