اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

چالش محیط زیست بی‌توجهی به خاک است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بی توجهی محیط زیست به خاک یکی از چالش‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

چالش محیط زیست بی‌توجهی به خاک است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمد مهدی قاسمی ظهر امروز در همایشی که به مناسبت روز جهانی خاک برگزار شد، اظهار داشت:  توجه و حفاظت از خاک به جریان اجتماعی تبدیل نشده و برای برون رفت از این معضل نیاز به عزم و تمرکز بیشتر در جامعه به ویژه از سوی  مراکز علمی،  دانشگاه‌ها، نخبگان و نیز سازمان‌های مردم نهاد است.

وی افزود: در 2 سال گذشته اعتبارات ویژه‌ای از طریق صندوق توسعه ملی برای حفظ آب و خاک و توسعه آبخیزداری در نظر گرفته شده که نشان از توجه جدی مسؤولان و دست‌اندارکاران به حفاظت از محیط زیست  و نیز آب و خاک در ایران است.

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: افزایش مصرف خاک موجب فرسایش خاک درزمین‌های کشاورزی می‌شود و به دلیل کمبود مواد آلی خاک کشت در بسیاری از شهرها و روستا‌های استان فارس با مشکل رو‌به‌رو شده است.

قاسمی بیان داشت: بیش از 300 سال طول می‌کشد تا به  یک سانتی‌متر خاک افزوده شود و در  ایران به طور میانگین 10 تن فرسایش خاک با تخریب و خسارتی افزون‌بر سالانه 56 میلیارد دلار برابر با 19 درصد از تولیدات ناخاص کشور را  در  برمی‌گیرد.

اهمیت خاک به باور تبدیل شده است

مدیرکل دفتر خاک وزارت جهادکشاورزی در ادامه این نشست افزود: اهمیت خاک در کشور به باور تبدیل شده است و باید در حفظ و نگه‌داری آن از تمامی ظرفیت‌ها استفاده شود.

جهانبخش میرزاوند اصافه کرد: با تصویب دفتر امور خاک در وزارت جهاد کشاورزی، استان فارس نخستین استانی است  که  دفتر خاک در آن راه‌اندازی شده و دراین راستا در هر شهرستان این استان 2 کارشناس خاک تربیت و مشغول به فعالیت هستند.

وی ابراز داشت: بیش از 85 درصد از بودجه وزارت جهاد کشاورزی در حوزه آب و خاک مصرف می‌شود و امکان  نظارت جامع، دقیق و به روز امکان‌پذیر نیست.

این مسؤول اظهار داشت: با تشکیل و راه‌اندازی آزمایشگاه در 184 بخش خصوصی و 32 بخش دولتی، ایران  به عنوان کشور پیشرو در جهان معرفی شده است.

 رئیس انجمن علوم خاک ایران در ادامه این گردهمایی در مورد اهمیت خاک گفت: در خاک  8 میلیارد موجود زنده وجود دارد که این تعداد 90 درصد موجودات درخاک مورد شناسایی قرار گرفته‌ است.

منوچهر گرجی  ابراز داشت: مدیریت موجودات زنده خاک، تقویت تنوع زیستی، ساماندهی خاک در دیم زارها، کاهش فرسایش، تخریب و آلودگی رودخانه‌ها از جمله رویکرد انجمن علوم خاک ایران است.

وی اظهار داشت: تولید محصولات مختلف، تامین امنیت غذایی، تولید مواداولیه پوشاک، چوب و سایر نیازمندی‌های بشر، توزیع، تنظیم جریان تصیفه و ذخیره سازی آب در صنعت در حفظ خاک عملیاتی و اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/

   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول