اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تاییدیه حذف بیماری سرخک را دریافت کردیم/ پیشنهاد تلفیق دانشگاه فردوسی و علوم‌پزشکی مشهد

معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: خوشبختانه حدود یک ماه پیش ایران توانست تاییدیه حذف بیماری سرخک را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کند و این در حالی است که در ۶ ماه اول سال ۲۰۱۹، ۶۵۰ نفر در آمریکا و اروپا با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کردند.

تاییدیه حذف بیماری سرخک را دریافت کردیم/ پیشنهاد تلفیق دانشگاه فردوسی و علوم‌پزشکی مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علیرضا رئیسی امشب در همایش هفتادمین سالگرد دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در تالار علوم دانشگاه فردوسی برگزار شد، با اشاره به اینکه سابقه علمی کشور طولانی است و دستاوردهای زیادی در حوزه سلامت داشته‌ایم، اظهار کرد: دانشمندانی مانند زکریای رازی و ابوعلی سینا تنها در یک علم مهارت نداشتند به همین دلیل حکیم بودند نه طبیب، چند بعدی بودن آن‌ها سبب شده بود که در تمامی زمینه‌ها و علوم سرآمد شوند.

معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه قبل از ۴۰ سال گذشته شاهد حضور پزشکان هندی در سراسر کشور بودیم، عنوان کرد: امروز در سراسر کشور در تمامی روستا و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به ازای هر ۲ هزار نفر یک پزشک ثبت شده در سیستم خدمت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه به تعداد کافی پزشک متخصص به سراسر کشور اعزام می‌کنیم و در حال حاضر ۹ هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال تحصیل و خدمت هستند.

رئیسی با تاکید بر اینکه در سه دهه گذشته از هر هزار تولد، ۱۲۰ نوزاد فوت می‌کردند، متذکر شد: حدودا ۹۵ درصد نوزادان به یک سالگی نمی‌رسیدند و از هر ۱۰۰ هزار زن باردار، ۲۷۰ نفر در هنگام زایمان از دنیا می‌رفتند.

معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، بیماری‌های عفونی مانند سرخک، سل، مالاریا را علت اصلی این مرگ‌ومیرها در گذشته برشمرد و بیان کرد: در حال حاضر از بین هزار تولد ۹ نوزاد در هنگام زایمان از بین می‌روند و ایران رتبه اول منطقه را در کاهش مرگ و میر نوزادان دارد.

وی با اشاره به اینکه تعداد مرگ و میر برای مادران به عدد ۱۸ در هزار کاهش یافته است، تصریح کرد: خوشبختانه مرگ و میر نوزادان زیر یکسال به عدد ۱۲ و کودکان زیر ۵ سال به عدد ۱۵ در هزار کاهش یافته است.

رئیسی با اشاره به اینکه در حال حاضر پوشش ۸۸ درصدی واکسیناسیون را در کشور داریم، اظهار کرد: به ازای هر هزار نفر حداقل یک خانه بهداشت در کشور وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادغام حوزه آموزش و عملیات بهداشت و درمان را یکی از ویژگی‌های مهم کشور برشمرد و اضافه کرد: در نتیجه این ادغام درست، دانشجویان ما بعد از فارغ التحصیلی وارد کار عملی شده و به‌خوبی خدمت می‌کنند.

وی یادآور شد: خوشبختانه حدود یک ماه پیش ایران توانست تاییدیه حذف بیماری سرخک را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کند و این در حالی است که در ۶ ماه اول سال ۲۰۱۹، ۶۵۰ نفر در آمریکا و اروپا با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کردند.

رئیسی ادامه داد: ما در همسایگی افغانستان و پاکستان هستیم که بیشترین آمار مالاریا و سل را در دنیا دارند، در سه دهه پیش ۱۲۰ هزار مرگ به‌علت بیماری مالاریا اتفاق می‌افتاد، با این وجود در سال ۲۰۲۰ تاییدیه حذف بیماری مالاریا را از سازمان بهداشت جهانی می‌گیریم.

معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه از هر ۱۰۰ هزار نفر تنها ۱۲ نفر بر اثر بیماری سل از دنیا می‌روند، بیان کرد: آمار مرگ و میر ناشی از بیماری سل در ترکیه که بهترین وضعیت منطقه را دارد، عدد ۶۷ است.

وی توضیح داد: در چهل سال گذشته انتقال بیماری محلی را در کشور نداشته‌ایم، اگر انتقالی هم بوده مربوط به کشور روسیه است.

رئیسی با اشاره به اینکه در حوزه پژوهش در منطقه رتبه اول را داریم، اظهار کرد: ۷ نفر از پزشکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد جزو یک درصد دانشمندان دنیا هستند.

معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: انتظارات از دانشگاهی که ۷۰ سالگی خود را پشت سر گذاشته بیشتر است و باید با خلاقیت و تلاش بیشتر در حوزه‌های پژوهش، فناوری جهشی بزرگ داشته باشد، خوشبختانه در حوزه علم و فناوری به‌قولی که در زمان پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داده بودیم، عمل کرده‌ایم.

پیشنهاد تلفیق دانشگاه فردوسی و علوم‌پزشکی مشهد

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه مراسم گفت: امروز در هفتادمین سالگرد دانشگاه فردوسی‌ و علوم پزشکی به این بهانه گردهم آماده‌ایم تا گذشته را مرور کرده و راه رسیدن به آینده و اجزای تشکیل‌دهنده آن را بررسی کنیم.

محمد کافی با اشاره به اینکه در سرزمین کهن خراسان، تاریخ، جغرافیا، ادب، فرهنگ و هنر زبانزد است، بیان کرد: ۷۰ سال از تأسیس دو دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد می‌گذرد و ریشه‌های فرهنگی آن‌ها نهادینه شده است، این استان از دیرباز محل رفت و آمد دانشمندان و اقوام مختلف از سراسر جهان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۲ هزار دانشجوی خارجی از ۲۹ کشور مختلف در دانشگاه فردوسی تحصیل می‌کنند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در ابتدا، دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم‌پزشکی، یکی بوده‌اند و در نیمه راه از هم جدا شدند، اظهار کرد: امیدواریم این دو دانشگاه دوباره با یکدیگر ادغام شوند و طعم شیرین یکی شدن را بچشیم.

کافی افزود: با توجه به اینکه هنوز در ابتدای راه هستیم، وظیفه داریم در بحث مدیریت دانشگاه به‌صورتی عمل کنیم که دانشگاه را تبدیل به مرکز آموزشی تراز اول کشور کنیم تا در شأن خطه پهناور خراسان رضوی باشد و حق همجواری با امام رضا(ع) که منشأ علم و یادگیری هستند را ادا کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: ایده تلفیق مجدد دو دانشگاه علوم پزشکی و فردوسی موضوعی است که مخالفان و موافقانی دارد و نباید ابتدا این اتفاق نمیفتاد و حالا برگشتن به حالت قبل سخت است.

دانشکده هنر فردوسی را ایجاد کنید

هنرمند پیشکسوت مشهدی نیز در ادامه مراسم با بیان خاطره‌ای از زمان کنکور و تحصیل در دانشگاه فردوسی گفت: بزرگترین افتخار من شاگردی دکتر شریعتی است، او بود که به من کمک کرد تا در رشته هنر تحصیل کنم.

داریوش ارجمند افزود: متأسفم که دانشگاه فردوسی با این همه دانشکده، دانشکده هنر ندارد، دانشکده هنرش کجاست؟ 

وی با بیان اینکه خراسان جایگاه بزرگی در هنر معاصر، شعر، بازیگری و نوشتن دارد، ادامه داد: آن زمان در بدترین شرایط و بدون امکانات در خیابان دکور تئاتر می‌ساختیم و به جرم ساختن نردبان برای دزدی خانه‌ها دستگیر می‌شدیم.

این هنرمند پیشکسوت مشهدی با بیان اینکه در علم و دانش و هنر به امام رضا(ع) مدیون هستیم، خاطرنشان کرد: در موسیقی نیز مشهد فرهیختگان بزرگی دارد، خطه خراسان سرزمین غریبی است، ما امام رضا(ع) را داریم که با هجرتش به این منطقه تمام علم و اسلام را با خود آورد، ما فردوسی داریم.

ارجمند خطاب به وزیر علوم گفت: همت کنید و در این دانشگاه، دانشکده هنر را ایجاد کند.

وی افزود: می‌دانم کار سختی است، ما برای هنر در این شهر تحقیر و تهدید شدیم، اما زمانی که تئاتر ابوذر را اجرا کردیم دکتر شریعتی آمد روی صحنه و گفت تمام عقده‌های من ریخت و کاری که شما کردید، دانشگاه الازهر نکرد.

این هنرمند پیشکسوت مشهدی ادامه داد: فردوسی تنهاست، امام رضا(ع) هم تنهاست، ما انسان‌های بزرگی اینجا داریم، چرا دانشکده هنر نداریم؟ فردوسی طبیب روح و روان و شخصیت تاریخی ما بوده و حقش این است که دانشکده هنر فردوسی ایجاد شود.

ارجمند خاطرنشان کرد: فرهنگ ما برخلاف همه جهان با دو بال اساطیر و دین پرواز می‌کند، اساطیر ما با باورهای مذهبی و دینی‌مان گره خورده است و رستم یزدان پرست‌ترین اسطوره تاریخ است.

وی ادامه داد: در دهه آخر عمرم آرزوی افتتاح دانشکده هنر در دانشگاه فردوسی را دارم، هیچکس نمی‌تواند در خارج از کشور عطار و فردوسی بخواند.

این هنرمند پیشکسوت مشهدی گفت: افتخار می‌کنم که دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد بودم و هفته گذشته آخرین پاداشم را از امام رضا(ع) گرفتم و مفتخر به خادمی ایشان شدم.

ارجمند تصریح کرد: سینمای ایران را بچه‌های مشهد راه می‌برند و اگر دانشکده هنر ایجاد شود، می‌توانند بیایند اینجا و تدریس کنند.

در پایان این مراسم، تمبر و فرش دستباف یادبود هفتاد سالگی دانشگاه فردوسی مشهد رونمایی شد.

گفتنی است؛ دانشگاه فردوسی مشهد از نظر قدمت در سال 1328 در شهر مقدس مشهد تأسیس شد، این دانشگاه به‌عنوان بزرگترین دانشگاه شرق کشور، هم اینک از وجود بیش از  810 عضو هیأت علمی، تعداد بیش از 30 هزار دانشجو در مقاطع  در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برخوردار است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول