اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«گارد ریاست جمهوری مصر» سکوی پرش ژنرال‌ها به دستگاه قدرت

یک رسانه عربی موضوع انتصاب فرمانده گارد ریاست جمهوری مصر به عنوان رئیس دفتر ریاست جمهوری این کشور را در راستای تلاش السیسی برای تقویت ارکان خود از طریق انتصاب افسران وفادار در نهادهای حکومتی توصیف کرد.

«گارد ریاست جمهوری مصر» سکوی پرش ژنرال‌ها به دستگاه قدرت

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری «العربی الجدید» در یادداشتی با عنوان «تغییرات داخل کاخ السیسی، سرنگونی بی سروصدای رئیس دفتر ریاست جمهوری» آورده است که رئیس جمهور نظامی مصر همان خط مشی حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع  را در ارتقای قدرت فرماندهان گارد ریاست جمهوری به منظور تثبیت حکومت خود، دنبال می‌کند.

فرماندهان نظامی گارد ریاست جمهوری مصر همچنان مورد اعتماد حداکثری عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور هستند تا جایی که او بتازگی سرلشکر «احمد علی» فرمانده گارد ریاست جمهوری را جایگزین سرلشکر «مصطفی شریف» رئیس دفتر ریاست جمهوری خود کرده است.

شریف از ماه مه ۲۰۱۵ تاکنون رئیس دفتر السیسی بوده و رفتن او غیرمنتظره و بی سروصدا صورت گرفته است و هیچ اعلام رسمی برای آن نشد. در حالی که چهار سال پیش خبر انتصاب وی در این سمت رسما اعلام شد تا خبر از ورود دفتر ریاست جمهوری مصر به مرحله‌ای از یک مدیریت جدید بدهد. شریف جایگزین سرلشکر «عباس کامل» شده بود زیرا السیسی، عباس کامل را  به ریاست دستگاه اطلاعات مصر منصوب کرد.

ناظران اوضاع داخل حکومت مصر زمانی از خبر رفتن شریف مطلع شدند که او در دو مناسبت اخیر بر خلاف همیشه در کنار السیسی حضور نداشت که این قضیه پرسش‌هایی را درباره سرنوشت او به وجود آورد.

اطلاعات دقیقی در محافل نظام حاکم بر مصر درباره دلیل رفتن شریف نیست. او قبل از اینکه رئیس دفتر السیسی شود، معاون وزیر دفاع  و پیش از آن هم رئیس اداره امور افسران بوده که از مهم‌ترین پست‌های اداری در ارتش مصر محسوب می‌شود و از طریق این پست افسرانی را که دیدگاه‌هایی سیاسی مخالف سیاست‌های شورای نظامی به ریاست «حسین طنطاوی» داشتند تحت کنترل داشت و تلاش می‌کرد آنها را از موضع خود منصرف کند. (حسین طنطاوی فرمانده سابق نیروهای مسلح مصر و رئیس سابق شورای عالی نظامی مصر بود و در فاصله استعفای حسنی مبارک و ریاست جمهوری محمد مرسی به عنوان رئیس جمهور موقت مصر تعیین شد).

شریف همه این پست‌ها را بعد از انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ گرفته است. قبل از آن شریف فرمانده یک گروهان از ارتش دوم میدانی مصر بود، جایی که او بیشترین دوران کار خود را گذراند.

به گفته منابع آگاه شریف از زمان ورود به کاخ ریاست جمهوری  به سخت کوشی و دقت بالا در انجام کامل وظایفی که به وی محول شده مشهور بوده است. بخصوص که طرف‌ها و شخصیت‌های متعددی هستند که السیسی در  وظایف و پرونده‌های مرتبط با حیطه کار دفتر ریاست جمهوری به آنها اعتماد کرده است،کارهایی که تا قبل از اینکه او رئیس دفتر السیسی شود منحصرا در حیطه وظایف و اختیارات دفتر ریاست جمهوری بوده است.

منابع مصری گفتند این تداخل اختیارات افراد دور و بر السیسی به نظر نمی‌رسد غیر عادی باشد. با توجه به اینکه اطراف السیسی هم افرادی هستند که شاید کار مشخصی نداشته باشند، اما آنها به عنوان شخصیت‌های نزدیک وارد دایره وی می‌شوند و سپس بعداً منصب رسمی خود را می‌گیرند.

«عباس کامل» و «احمد شعبان» معاون وی، محمود السیسی فرزند السیسی و جانشین سرویس اطلاعات مصر و سرلشکر «محسن عبدالنبی» رئیس دفتر فعلی از جمله این افراد هستند و در کنار آنها نام «احمد جمال الدین» مشاور مسائل امنیتی و وزیر سابق و شمار زیادی از مشاورانی است که السیسی آنها را از بین افسران سابق سرویس اطلاعات جنگ خود برگزیده است.

محافل نزدیک به کاخ ریاست جمهوری مصر گهگاه شایعات زیاد یا اندک اطلاعات موثقی را درباره اختلافات بین مصطفی شریف و عباس کامل شنیده بودند، زیرا کامل با اینکه از پست ریاست دفتر ریاست جمهوری خارج شده بود، اما کار هماهنگی با سرویس‌های مختلف برای تنظیم سفرهای خارجی السیسی یا اتخاذ ترتیبات پروتوکلی لازم و رابطه با رهبران وسیاستمداران خارجی و پرونده ارتباط رسانه‌ای و توجیه رسانه‌ها و شبکه‌های ماهوارای و هماهنگی کنفرانس‌هایی که با نظارت رئیس جمهور و حضور او صورت می‌گیرد و برنامه‌ها و طرح‌های مربوط به ریاست جمهوری را انجام می‌داد، یعنی کامل و معاون او همان اختیاراتی را که از ساعات نخستین حضور در کاخ ریاست جمهوری السیسی برعهده داشتند، هنوز هم دارند.

به گفته این منابع شریف همواره از اینکه به یک مقام پروتکلی و تشریفاتی با اختیاراتی محدود تبدیل شده بود، اکراه داشت و در مقطعی از طریق نزدیکان خود و همزمان با رفتن عباس کامل از کاخ ریاست جمهوری و واگذاری مدیریت دفتر رئیس جمهور به محسن عبدالنبی گفت که دوست دارد بازنشسته شود، اما السیسی مخالفت کرده و اصرار دارد که او کنارش باشد. سپس چند ماه بعد شایعه شد که  با عبدالنبی توافق به توافق رسیده که با دخالت‌های کامل و معاون وی شعبان در برخی مسائل مقابله کند، اما منابع این را هم بیان داشتند که  شریف هیچ گاه شخصیتی نداشته که با دیگران درگیر شود با اینکه همواره جدی و سخت گیر به نظر می‌رسد.

این منابع می‌گویند زمانی که شعبان مدیریت مراسم استقبال السیسی را هنگام بازگشت از نشست سازمان ملل در سپتامبر گذشته در نیویورک  برعهده داشت و این قضیه به دعوای و با عبدالنبی منجر شد، شریف طرف عبدالنبی را گرفت.

این منابع می‌گویند صرف نظر از وجود این اختلافات این احتمال وجود دارد که رفتن مصطفی شریف به دلیل مریض احوالی او بوده باشد، زیرا او اوایل سال جاری میلادی دچار کسالتی شد که او را چند هفته از کار دور کرد و در این مدت معاون او سرلشکر اشرف الداووی جانشین وی بود.

به گفته این منابع مدیریت مراسم سوگند استانداران و معاونان آنها در چهارشنبه هفته گذشته  آخرین ماموریت مصطفی شریف  بود که یک روز بعد سرلشکر «احمد علی» فرمانده گارد ریاست جمهوری پست او را گرفت و جانشینی را هم برای خودتعیین کرد و سرلشکر «مصطفی شوکت» فرمانده یگان‌های صاعقه به فرماندهی نیروهای گارد ریاست جمهوری مصر رسید.

العربی الجدید اعتماد السیسی به فرمانده سابق گارد ریاست جمهوری به عنوان رئیس دفتر خود را تصادفی نخواند و گفت: رئیس جمهور مصر در ژوئن ۲۰۱۸ هم  «محمد زکی» فرمانده سابق گارد ریاست جمهوری مصر را به عنوان وزیر دفاع برگزید.

منابع مصری می‌گویند السیسی به همراه شخص زکی از زمان قبل از اینکه او برای جانشینی «صدقی صبح» در فرماندهی کل ارتش انتخاب شود، طرحی را برای بازسازی و ارتقای قدرت گارد ریاست جمهوری تهیه کردند و گروهی از افسران فرماندهی مرکزی به گارد ریاست جمهوری منتقل شدند و به آنها مزایای استثنایی مالی و شغلی داده شد به گونه‌ای که از آن به بعد، گارد ریاست جمهوری به سکویی برای پرتاب  رهبران ارشد نظامی و اجرایی تبدیل شده است.

العربی الجدید نوشت: حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر هم خط مشی ارتقای فرماندهان گارد ریاست جمهوری را در اوایل دهه نود قرن گذشته شروع کرده بود وقتی که حسین طنطاوی را به ریاست کمیته عملیات ارتقا داد و در سال ۱۹۹۱ او را به عنوان وزیر دفاع منصوب کرد. «مجدی حتاته» هم در سال ۱۹۹۵ رئیس کل نیروهای مسلح مصر شد. «حمدی وهیبه» را فرمانده ارتش دوم و سپس در سال ۲۰۰۱ رئیس ستاد کل کرد،  اما این اتفاق در دهه اخر حکومت مبارک تکرار نشد.

«محمد زکی» هم در سال ۲۰۱۲ به فرمان محمد مرسی  به فرماندهی گارد ریاست جمهوری رسید و شش سال در آنجا ماند و بعدا وزیر دفاع شد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول