اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

قیمت گاز تنها مسئله باقیمانده در خط لوله ترکمنستان- چین

یک مقام وزارت امور خارجه چین گفت: تمام مسائل مربوط به خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به چین حل شده و تنها موضوع تعیین قیمت گاز باقی مانده است.

قیمت گاز تنها مسئله باقیمانده در خط لوله ترکمنستان- چین

به گزارش خبرنگار دفتر خبرگزاری فارس در بیشکک، «یو بین» نماینده ویژه وزارت امور خارجه چین در امور خط لوله انتقال گاز ترکمنستان- چین در نشست مطبوعاتی در بیشکک با اشاره به ترانزیت خط گاز ترکمنستان از قرقیزستان گفت: پروژه ساخت لوله انتقال گاز ترکمنستان- چین نقش بزرگی نه تنها در توسعه ترکمنستان و چین بلکه دیگر کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان و قرقیزستان دارد.

وی ادامه داد: در این زمینه تمام مسائل حل شده و تنها موضوع تعیین قیمت گاز ترکمنستان است.

این مقام چینی خاطر نشان کرد: امیدواریم که این پروژه به زودی اجرایی شود زیرا علاوه بر تولید اشتغال برای مردم قرقیزستان همچنین این کشور سود زیادی از ترانزیت این خط لوله خواهد برد.

بین گفت: چین سرمایه گذاری زیادی در خط لوله گاز ترکمنستان صورت خواهد داد و قرقیزستان می‌تواند از ظرفیت ترانزیتی خود به طور کامل استفاده کند.

«دو دوین» سفیر چین در «بیشکک» نیز در ادامه با اشاره به اظهارات «محمد قالی عبدالقاضی اف» نخست وزیر قرقیزستان درباره لزوم بررسی بیشتر قرارداد ترانزیت گاز تولید ترکمنستان گفت: توافقات صورت گرفته برای طرفین خوب است و لازم است تا هر چه زودتر تمام اسناد امضا شود.

چنین اظهارات دیپلمات‌های چین در حالی است که نخست وزیر قرقیزستان در گزارشی خود از لزوم بررسی مجدد بندهای پروژه ساخت لوله انتقال گاز ترکمنستان- چین خبر داد.

به نظر وی سندهای مربوط به مسائل ترانزیتی باید مجددا مورد بحث کارشناسان قرار بگیرد.

لوله مذکور دومین خط ترانزیتی گاز تولید ترکمنستان به چین است ، خط اول در قلمروی ازبکستان و قزاقستان قرار دارد.

چین بزرگترین واردکننده گاز ترکمنستان است اما جزئیات قراردادها مربوط به صادرات رسما اعلام نمی‌شود و کارشناسان معتقد هستند «عشق آباد» به دلیل وجود بدیهی بزرگ به چین درآمد زیادی از این صادرات نصیب این کشور نمی‌شود. 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول