اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

پیشرفت فیزیکی ۸۴ درصدی عملیات بیولوژیک در مراتع کردستان

رییس اداره مرتع و امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی طرح بوم سازگان زاگرس, عملیات بیولوژیک در مراتع اجرا و بطور متوسط ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پیشرفت فیزیکی ۸۴ درصدی عملیات بیولوژیک در مراتع کردستان

بختیار مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: سطح مصوب برای اجرای عملیات طرح بوم‌سازگان زاگرس سه هزار و ۷۴۶ هکتار است که تاکنون در سه هزار و ۱۴۷ هکتار این طرح اجرایی شده است.

وی افزود: سطح مصوب عملیات‌های بیولوژیک آبخیزداری در این استان به ترتیب شامل بذرپاشی یک هزار و ۶۱۸ هکتار با پیشرفت فیزیکی  ۱۰۰ درصد، کپه‌کاری یک هزار و ۵۳۹ هکتار با پیشرفت فیزیکی ۶۹ درصد و بذرکاری  ۵۸۹ هکتار با پیشرفت فیزیکی ۷۹ درصد است.

رییس اداره مرتع و امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: عملیات بیولوژیک آبخیزداری در این استان شامل کپه کاری، بذرکاری و بذرپاشی، قرق مراتع و تبدیل دیم زارهای کم بازده  به علوفه‌زار است.

مرادی یادآور شد: از گونه‌های اسپرس، یونجه، پروتریوم، آگروپاپیرون، چاودار وحشی، جاشیر، کما، آویشن ختمی و کاسنی در اراضی ملی استان استفاده می‌شود و تعداد ۹۲ دستگاه آبشخور نیز در روستاهای دارای طرح مرتعداری و واجد مطالعات آبخیزداری تولید و توزیع شده است.

 وی گفت: این طرح ها با اهداف مدیریتی مرتعداری و آبخیزداری در راستای حفظ و احیا مراتع و برای ایجاد شرایط لازم جهت زادآوری، تکثیر گونه‌های مرتعی و افزایش تولید علوفه مرتعی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، کاهش سرعت آب و کنترل و بهره وری مناسب از سیلاب و در نهایت  افزایش پوشش گیاهی منطقه اجرا می‌شود.

مرادی تاکید کرد: در سال جاری همانند سال قبل با عنایت مقام معظم رهبری با هدف کاهش و کنترل سیلاب، کنترل فرسایش خاک، توسعه پوشش گیاهی در جهت کاهش سطح تبخیر و جذب ‌آب توسط خاک و کنترل ریزگردها، اعتبارات صندوق توسعه ملی و بوم سازگان زاگرس اختصاص یافته است.

رییس اداره مرتع و امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: از اهداف این طرح‌ها افزایش تولید علوفه، کاهش رواناب، حفاظت خاک، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و در نهایت تقویت پوشش گیاهی است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول