اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

تامین ۳۷ دستگاه تجهیزات در چابهار از محل مصوبه صندوق توسعه ملی

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ۳۷ دستگاه تجهیزات دریایی و بندری در 2 سال اینده سال از محل مصوبه ۴۰۳ میلیون دلاری صندوق توسعه خریداری و وارد بندر چابهار میشود.

تامین ۳۷ دستگاه تجهیزات در چابهار از محل مصوبه صندوق توسعه ملی

به گزارش خبرنگار اعزامی گروه اقتصادی خبرگزاری فارس به چابهار، بهروز آقایی امروز در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی چابهار در نشست خبری اظهار داشت: بندر چابهار به عنوان بندری که جایگاهی بالا در منطقه دارد ایفای نقش می‌کند و پیوند دهنده منافع کشورهای منطقه است. 

وی ادامه داد: 3.2 میلیون تن کالای اساسی مصرفی در پس کرانه بندر چابهار وجود دارد؛ محصولات صادراتی 5.5 میلیون تن ، صادرات معدنی 4 میلیون تن و تولید 45 هزار دستگاه خودرو از تقاضای پس کرانه داخلی بندر چابهار در سال است. 

* تقاضای کشورهای همسایه برای استفاده از بنادر چابهار

آقایی با اشاره به تقاضای کشورهای همسایه برای استفاده از ظرفیت‌های بندر چابهار گفت: کشور افغانستان 7 میلیارد دلار تجارت بین‌المللی دارد و مسیر ترانزیت اسنتقال افغانستان از چابهار نزدیک تر است. 

آقایی ادامه داد: 90 درصد تجارت افغانستان از محل واردات و بنادر کشورهای اطراف است. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه 800 میلیون دلار محصولات کشاورزی صادراتی در افغانستان وجود دارد گفت: در بندر چابهار عملیات ترانزیت میوه و خشکبار افغانستان از 4ماه پیش آغاز شد. 

وی ادامه داد: همچین کشور هندوستان 1.1 میلیارد دلار تجارت با افغانستان دارد و برنامه تجارت هند تا سال 2020 ، 2 میلیارد دلار با افغانستان است. 

آقایی افزود: در سنوات گذشته قرار بود یک میلیون تن گندم اهدایی هند به افغانستان برود که اولین محموله از مسیر چابهار با کمترین هزینه انجام شد. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: هندوستان 30 میلیارد دلار تجارت با روسیه، اکراین و آسیای میانه دارد که ضرورت دارد ما سه میلیارد دلار از این رقم را در بندر چابهار جذب کنیم. 

* 63 هکتار از 203 هکتار استحصال اراضی چابهار آماده بهره‌برداری است

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار 203 هکتار استحصال اراضی دارد که کاری جدید در بنادر ما بود و از این رقم 63 هکتار آماده بهره‌برداری به عنوان محوطه بندری است که در حال استفاده است. 

وی با بیان اینکه چابهار یکی از پیشرفته ترین بنادر در حوزه درافت و عمق آبخور است، گفت: 1700 متر اسکله‌های بندر چابهار در چند سال اخیر اضافه شد که شامل 5 پست اسکله است و امروز هر نوع کشتی با هر نوع سایز می‌تواند وارد بندر چابهار شود. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: در حوزه روبنا امروز بندر چابهار 30 دستگاه تجهیزات دارد که از دو سال گذشته استقرار یافته و 37 دستگاه تجهیزات دیگر نیز در حال خرید است که تا یک و دو سال آینده وارد کشور می‌شود. 

* تامین مالی 37 دستگاه تجهیزات جدید بندر چابهار از مصوبه 403 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی 

وی توضیح داد: این 37 دستگاه تجهیزات شامل مواردی نظیر 14 دستگاه ترانستینر ، 4 فروند یدک‌کش، 4 دستگاه گنتری کرین،‌2 دستگاه شناور ناجی و ... است. 

آقایی افزود: یدک‌کش‌های بندر در فاز بالای با درصد ساخت است لایروب‌ها در حال ساخت در اروپا است، مناقصه گنتری کرین ها تمام شده است همچنین جرثقیل‌های ساحلی توسط شرکت هندی در حال برگزاری مناقصه است.

* تخفیفات تعرفه‌های بندری در مسیرهای دریایی منتهی به بندر چابهار و از چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در حوزه کانتیتری هر ساعت 30 کانتینر در بندر چابهار تخلیه و بارگیری می شود و روزانه 12500 تن تخلیه داریم. 

وی ادامه داد: با دو بندر ناواشیبا و ماندرا در هند تبادلات و تخفیفات خوبی داریم که تخفیف 40 درصدی به عوارض بندری و عوارض متوسط کالا اعمال می‌شود. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: گاهش نرخ حمل کانتینر توسط خطوط از بنادر ناواشیبا و مندرای هند به چابهار در دستور کار قرار گرفت و همچنین تخفیفات هزینه‌های مترتب به کالا و کانتینر داریم. 

آقایی ادامه داد: کشتی‌هایی که به بندر چابهار وارد شده‌اند از 300TEU تا 3500TEU بوده‌اند.  

وی افزود: تخفیف 30 درصدی بازرگانی به کالای وارده از طریق بندر چابهار اختصاص می‌یابد. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین تسهیل و کاهش هزینه ترانزیت  در چابهار در دستور کار قرار گرفت. 

وی گفت: راه‌آهن چابهار- زاهدان نیز به روش BOT در حال اجرا است و تضمین تعهد بار توسط دولت برای اقتصادی شدن بهره‌برداری پروژه دارد. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: پیش از این 25 درصد تعرفه برای صادرات مواد خام معدنی اضافه شده است که انتظار داریم حذف یا کاهش تعرفه سنگ آهن و مواد معدنی برای چند سال در دستور کار دولت قرار گیرد. 

* افزایش 55 درصدی تخلیه و بارگیری در بندر چابهار 

وی گفت: در سال 97 بیش از 55 درصد افزایش تخلیه و بارگیری در چابهار داشتیم. در حوزه صادرات به رقم 7 هزار تن رسیده‌ایم و تا پایان سال این رقم 20 هزار تن خواهد بود. 

وی تاکید کرد: صادرات میوه تازه از بندر چابهار در دستور کار قرار گرفت و چابهار امروز 580 سوکت ترمینال کانتینری یخچالی دارد. 

* جزئیات سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار

آقایی بیان کرد: هندی‌ها باید 85 میلیون دلار تجهیزات برای بندر چابهار خریداری کنند که برخی از آنها در حال ساخت است. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با هندی‌ها قرارداد بلند مدت به صورت BOT داریم و عملیات کارشناسی انجام شده است، تجهیزات و میزان سرمایه‌گذاری مشخص است برند و تعداد آنها تعیین شده و برخی مناقصات خرید تجهیزات در چارچوب 85 میلیون دلار انجام شده است. 

وی ادامه داد: اما از آن منظر که قرارداد بلند مدت سریع‌تر پیش رود قرارداد یکساله با هندی ها داریم که تا انتهای همین ماه خواهد بود که باید بازاریابی انجام دهند. 

وی گفت: امروز هندوستان و بندر خود را برای کالای چابهار با 40 درصد معافیت تعرفه‌ای داده است. 

*چابهار به هیچ کشوری به صورت خصوصی واگذار نشده و نمی‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه محدودیتی برای کشورها در حوزه سرمایه‌گذرای چابهار نداریم گفت: 130 شرکت خصوصی داخلی و خارجی تا پیش از این بندر چابهار آمده‌اند 17 شرکت از کشورهای مختلف تقاضای سرمایه‌گذاری داده‌اند و چند کشور هایی شده است. 

آقایی تاکید کرد: چابهار در حوزه سرمایه‌گذاری خصوصی استقلال دارد و به هیچ کشوری به صورت خصوصی واگذار نشده و نمی‌شود.

وی درباره الحاق بندر چابهار به منطقه ویژه اقتصاد گفت: منطقه ویژه اقتصادی مشکلات چابهار را از لحاظ تعرفه‌‌ای ، بیمه و ... رفع می‌کند یکی از ضرورت‌های بندر این است که فعالیت رقابت‌پذیر با  کشورهای اطراف داشته باشد. 

آقایی  ادامه داد: امروز انتظار سازمان بنادر این است که فرصت ما معطوف الحاق چابهار به منطقه ویژه اقتصادی باشد و این تضادی با بنادر جنوبی ما نظیر بندر امام و شهید رجایی ندارد. منطقه ویژه اقتصادی شدن منافع دولت، سرمایه‌گذاران و صاحبان کالا را به دنبال دارد و موضوعات دریایی، بندری و اقتصادی را به بهترین شکل پوشش می‌دهد.

* استفاده بهتر از ظرفیت کشتیرانی جمهوری اسلامی در بندر چابهار 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در جلسه‌ای که اخیرا داشتیم، موضوع استفاده بهتر از ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی در بندر چابهار مطرح شد کشتیرانی یکی از ناوگانی است که بیشترین نقل و انتقال کالا را در این بندر دارد و انتظار داریم بیش از پیش با ما همکاری داشته باشد.

* احداث 18 کیلومتر آزادراه از بندر چابهار توسط قرارگاه خاتم

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: مطالعات احداث 18 کیلومتر آزادراه از بندر چابهار انجام شده که به قرارگاه خاتم ابلاغ شده و تا دو ماه آینده پروژه آغاز می‌شود. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول