اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

اجرای طرح توسعه پایدار روستایی در 3 استان به عنوان پایلوت کشور

معاون عمران بنیاد مسکن کشور گفت: طرح اجرای توسعه پایدار روستایی در استان‌های گلستان، کهگیلویه و بویراحمد و زنجان به صورت پایلوت کشوری در حال مطالعه است.

اجرای طرح توسعه پایدار روستایی در 3 استان به عنوان پایلوت کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، شامگاه امروز نشست بررسی  اجرای طرح  توسعه پایدار منظومه روستایی گچساران که با حضور معاون عمران بنیاد مسکن کشور، نماینده گچساران، فرماندار، مدیران‌کل و روسای شهرستان گچساران در سالن کنفرانس فرمانداری گچساران برگزار شد.

 در این نشست محمدرضا شاملو اظهارکرد: موضوع توسعه روستایی  یک موضوع گسترده‌ای است  که اگر بخواهیم نگاهی بیندازیم بعد از پیروزی انقلاب هیچ کجایی دنیا این گونه به روستاها توجه نشده است.

وی با بیان اینکه کارهای بزرگی در سطح روستاها صورت گرفته اما متاسفانه بازده کمتری داشته است، گفت: جاهایی کار شده و زیرساخت های صورت گرفته اما به مرور روستاها تخلیه شده است.

معاون عمران بنیاد مسکن کشور با بیان  اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ازجمله  نهادهایی است که چهل سال است در حال فعالیت است، ابراز کرد: این نهاد در این مدت سعی کرده چالش‌های مهم در روستاها را شناسایی کند.

شاملو ادامه داد: یکی از چالش‌ها عملکرد تک بعد دستگاه‌ها از جمله فقط کار عمرانی و یا اقتصادی بوده است در حالی که توسعه پایدار دارای ابعاد مختلفی دارد.

وی ابراز کرد: طرح منظومه روستایی تلاش دارد که این خلا را مرتفع و یک نگاه مشترکانه در بین دستگاه های اجرایی داشته باشد.

شاملو تصریح کرد:  در طرح توسعه پایدار روستایی مشارکت مردمی و هماهنگی بین دستگاه‌ها لحاظ شده است.

معاون عمران بنیاد مسکن کشور تصریح کرد: برای اجرای این طرح در روستاهای استان جلسات مختلفی با دانشگاه‌ها، اساتید، معاونت توسعه روستایی و معاونت کشور  برگزار شد و این طرح بیش از سه سال طول کشید تا به تصویب دولت رسید.

شاملو با بیان اینکه این طرح از سوی بنیاد مسکن در برخی از استان‌ها در حال اجرا است، اذعان کرد: برای اجرای این طرح در 17 استان کشور  مورد مطالعه قرار گرفته است  و محوریت این طرح با بنیاد مسکن و سازمان برنامه ریزی استان است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه با حمایت‌هایی که در استان و  پیگیری تاجگردون برای اجرای طرح توسعه پایدار روستایی اجام گرفته در برخی از استان‌ها به صورت پایلوت این طرح در حال مطالعه و تدوین شده است، گفت: طرح اجرای توسعه پایدار روستایی در استان‌های گلستان، کهگیلویه و بویراحمد و زنجان به صورت پایلوت کشوری در حال مطالعه و عملیاتی خواهد شد.

شاملو اظهار کرد: در شهرستان گچساران این طرح مورد تصویب قرار گرفته و هم اینک این طرح عملیاتی و اجرایی می‌شود.

 این مسوول عنوان کرد: آنچه بنیاد مسکن  انجام می‌دهد یک وظیفه بوده است و بنیادمسکن به تنهایی خود را متولی روستاها نمی‌داند.

معاون عمران بنیاد مسکن کشور خاطرنشان کرد: می‌طلبدبا همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرای و موسسات این منظومه روستایی تامین منابع  و اجرایی شود.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود سند توسعه و آمایش سرزمین به سازمان برنامه ریزی ابلاغ شود، گفت: در برنامه توسعه ششم کشور ایجاد طرح ها اشتغالزایی در روستاها مورد هدف قرار گرفته است.

شاملو ابراز کرد:  تعدادپنج هزار روستا در سطح کشور به عنوان روستاهای هدف  برای اجرای طرح توسعه پایدار  روستایی قرار گرفته که سالانه یک هزار روستا در سطح کشور برای اجرای طرح توسعه پایدار منظومه روستایی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در برنامه توسعه ششم کشور این طرح در مدیریت برنامه‌ریزی استان اجرایی خواهد شد، گفت: هدف از اجرایی شدن این طرح ایجاد تعاونی تولید و مصرف با مشارکت مردم، دومین هدف از اجرایی این طرح جایگزین کردن کشت‌های با بهره وری بیشتر و سومین هدف از اجرای این طرح توانمند سازی ساکنان روستایی است که با اجرایی شدن این طرح ساکنان روستایی می توانند محصولات تولیدی خود را به کشورهای خارجه به فروش برسانند.

انتهای پیام/82031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول