اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هشدار مقام‌های سابق آمریکایی به ترامپ درباره تلاش برای براندازی در ایران

دو مقام سابق آمریکایی با نگارش یادداشتی به رئیس‌جمهور این کشور درباره تلاش برای براندازی نظام ایران هشدار داده‌اند.

هشدار مقام‌های سابق آمریکایی به ترامپ درباره تلاش برای براندازی در ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دو مقام سابق آمریکایی در یادداشتی به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد داده‌اند تلاش برای براندازی در ایران را کنار بگذارد.

«فیلیپ گوردون»، هماهنگ‌کننده سابق کاخ سفید در امور غرب آسیا و «رابرت مالی»، دستیار ویژه رئیس‌جمهور سابق آمریکا در امور غرب آسیا در یادداشتی در «فارن‌پالیسی» استدلال‌های مقام‌های دولت ترامپ مبنی بر اینکه آشوب‌های اخیر در ایران را نشانه کارآمدی سیاست‌های این دولت بوده را رد کرده‌اند. 

گوردون و مالی به سخنان مقام‌های دولت ترامپ، از جمله «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در هفته‌های گذشته اشاره کرده‌اند که آشوب‌ها در ایران را نتیجه کارآمدی سیاست «فشار حداکثری» دانسته‌اند. به عنوان مثال، برایان هوک در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌‌سی گفته بود که از اعتراضات در ایران «بسیار خرسند» است. 

گوردون و مالی چنین اظهارنظرهایی را گواهی بر تلاش‌های دولت ترامپ برای براندازی نظام ایران علی‌رغم سیاست‌های اعلامی دانسته‌اند. 

آنها می‌نویسند: «تشویق به اعتراض و ابراز رضایت از میزان آن حاوی نکاتی روشن است. دولت، از ابتدا ادعا کرده که هدفش تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران است و تلاش برای براندازی نظام ایران را رد کرده است.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «اما این انکارها نصفه و نیمه بوده‌اند و اشتیاق عیان کاخ سفید برای ناآرامی‌ها در ایران آنچه آنها در تلاش برای پنهان کردن آن هستند را فاش می‌کند.»

گوردون و مالی یادآوری کرده‌اند «مایک پامپئو» سال گذشته ضمن اعتراف به اینکه جمهوری اسلامی ایران ۱۲ شرط او برای مذاکره را نخواهد پذیرفت گفته است: «چیزی که می‌تواند تغییر پیدا کند این است که مردم می‌توانند حکومت را عوض کنند. کاری که ما در تلاش برای ایجاد آن هستیم، ایجاد فضا برای مردم ایران است.»

آنها در ادامه با ارائه مثال‌هایی از چند کشور تحت فشار اقتصادی آمریکا تصریح کرده‌اند سیاست‌های دولت ترامپ برای براندازی نظام ایران از این طریق به سرانجام نخواهد رسید. 

مقام‌های سابق آمریکایی نوشته‌اند: «چنانکه اتفاقات کوبا، کره شمالی و عراق به خوبی نشان می‌دهند اختناق اقتصادی- حتی هنگامی که شدید باشند یا برای چند دهه یا چندین سال ادامه داشته باشد- کارنامه فوق‌العاده‌ای از لحاظ فروپاشی اقتصادی ندارند. ضمن آنکه حفظ سیاست تلاش برای سرنگون کردن حکومت ایران از طریق تخریب اقتصاد آن موجد هزینه‌ها و خطرهای عظیمی هم برای مردم ایران و هم برای ایالات متحده و شریکانش در سراسر منطقه است.»

مالی و گوردون نوشته‌اند سیاست‌های دولت ترامپ به جای آنها باعث کاستن از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شود به مضاعف شدن آنها منجر شده و ایران به جای پذیرفتن محدودیت‌های هسته‌ای بیشتر، اقدام به رفع محدودیت‌ از خودش در این حوزه کرده است.

آنها به دولت ترامپ پیشنهاد داده‌اند در جهت رسیدن به توافقی جامع با ایران که تهران را در ازای رفع تحریم‌ها به بازگشت به اجرای کامل برجام ملزم کند، تلاش کند. 

دو مقام سابق آمریکایی تلاش دولت آمریکا برای قرار دادن ایران در برابر «تهدید موجودیتی» را «قماری بزرگ» توصیف کرده و نوشته‌اند بعید است به نتیجه ختم شود. آنها تصریح کرده‌اند: «خیالبافی درباره تغییر رژیم در خاورمیانه چیزی است که قبلاً شاهد آن بوده‌ایم و به ندرت پایان خوش داشته است.»

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول