اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

دیشب تهران برای آلودگی هوا باید تخلیه می‌شد

شهردار تهران با اشاره به اینکه شب گذشته ذرات معلق در هوا به 200 پی پی ام رسیده بود،‌گفت:‌ این حالت خطرناک است و وقتی در چنین شرایطی آلودگی هوا قرار می‌گیریم باید شهر تخلیه شود که البته این امر ناشی از تمرکز است و برای کنترل آلودگی هوا علاوه بر کاهش آلاینده‌ها باید به مسأله تمرکز توجه شود.

دیشب تهران برای آلودگی هوا باید تخلیه می‌شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پیروز حناچی امروز در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: نرخ رشد جمعیت داخل محدوده تهران کمتر از 2 درصد است اما این بدان معنا نیست که تهران با نرخ رشد 2 درصدی مواجه است زیرا شهرهای اطراف تهران رشد بالاتری دارند به طوری که شهریار نرخ رشد آن 17 درصد است و برخی از شهرهای دیگر اطراف تهران مانند احمدآباد مستوفی نرخ رشد بالاتری را تجربه می‌کند.

* بعد از افزایش قیمت بنزین 12 درصد به بار حمل‌ونقل عمومی اضافه شد

شهردار تهران در ادامه بیان داشت: ما بعد از افزایش قیمت بنزین با چالش‌های جدیدتری مواجه شدیم البته قبلاً هم مشکلاتی در حوزه حمل و نقل عمومی وجود داشت اما با افزایش قیمت بنزین بیش از 12 تا 13 درصد به بار حمل و نقل عمومی در مترو اضافه شد در حالی که تا قبل از افزایش قیمت بنزین مترو 16 درصد بار حمل و نقل عمومی را بر عهده داشت.

وی با بیان اینکه البته زیرساخت‌های مترو وضعیت بهتری دارد،‌گفت: ما بخش‌هایی از خطوط 6 و 7 را به بهره‌برداری رسانده‌ایم و هر یکی دو  ماه یک ایستگاه اضافه می‌شود.

وی بیان داشت:‌با کمبود 2 هزار واگن مترو مواجه هستیم تا خطوطی که در حال حاضر وجود دارد به سرخط 2.5 دقیقه برسانیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه دو سوم واگن‌ها در داخل کشور تولید شده است، بیان داشت: الان هم آمادگی تولید وجود دارد اما مشکلات منابع مالی و ارز باعث وقفه در تأمین واگن‌ها شده البته برنامه‌هایی داشته‌ایم برای اینکه منابع مترو را از طریق اوراق مشارکت و منابع دیگر تأمین کنیم و تأمین هم کرده‌ایم اما به هر حال شرایط اقتصادی کشور سایه خود را بر روی حمل و نقل عمومی کشور هم انداخته است.

* تهران دیشب باید تخلیه می‌شد

وی با اشاره به اینکه شب گذشته ذرات معلق در هوا به 200 پی پی ام رسیده بود،‌گفت:‌ این حالت خطرناک است و وقتی در چنین شرایطی آلودگی هوا قرار می‌گیریم باید شهر تخلیه شود که البته این امر ناشی از تمرکز است و برای کنترل آلودگی هوا علاوه بر کاهش آلاینده‌ها باید به مسأله تمرکز توجه شود.

وی با بیان اینکه ما بیش از 75 درصد بودجه شهردار تهران مستقیماً به ساخت و ساز وابسته است گفت: ما می‌خواهیم این وابستگی را به 50 درصد کاهش دهیم و برای این کار لازم است منابع جایگزین کنیم.

حناچی اظهار داشت: به همین دلیل اقداماتی انجام شده و لایحه‌ای که 30 سال از دولت بیرون نیامده به جریان انداخته‌ایم و در حال حاضر لایحه منابع مالی پایدار برای شهرداری آخرین مراحل خود را در مجلس طی می‌کند.

وی اظهار داشت: ما آمادگی داریم در حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت از ظرفیت اتاق بازرگانی استفاده کنیم.

* قنات‌های تهران در بارندگی‌ها فعال می‌شوند

در ادامه شهردار تهران با اشاره به اینکه بیش از 700 رشته قنات در تهران وجود دارد، گفت: علیرغم اینکه در طول زمان قنات‌ها مسدود، تخریب و حتی در مواردی فاضلاب به آن جریان پیدا کرده است اما به طور طبیعی قنات‌های شیوه کارکرد خود در بارندگی‌های شدید حفظ کرده‌اند و در جاهایی که قنات‌ها مسدود شده باشند در هنگام بارندگی شدید آب مسیر خود را به این قنات‌های پیدا خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه در آلودگی هوا 14 دستگاه نقش دارد گفت: البته به دلیل گستردگی نقش ما پررنگ تر است. 

شهردار تهران با بیان اینکه طبیعتا براساس میزان آلاینده‌ها نمی‌توانیم آلایندگی را به صفر برسانیم ولی می‌توانیم برای کاهش آن تلاش کنیم.

* سهم وسایل نقلیه مختلف در آلودگی هوا

حناچی با بیان اینکه موتورهای دو چرخ کاربراتوری که کسی هم به آن توجه نمی‌کند 10 درصد، خودروهای شخصی تک سرنشین تا 40 درصد و وسایل نقلیه عمومی کشور مثل اتوبوس و تاکسی‌ها که در طول طول شبانه‌روزی بیشترین پیمایش را دارند  نقش بسیاری در آلودگی هوا دارند. 

وی با بیان اینکه براساس 3 مؤلفه شورای عالی شهرسازی در تهران شناخته شده گفت: حدود 3500 هکتار بافت فرسوده در تهران است که شرایط تسهیل کننده به صورت نسبی در نوسازی این بافت‌های فرسوده مؤثر بوده است البته نمی گویم موفق بوده‌ایم. 

* برای دو طبقه کردن پل صدر مطالعات کارشناسی پشتیبان وجود ندارد

حناچی با انتقاد از سازه دو طبقه پل صدر بیان داشت: اجرای چنین پروژه‌ای در وسط شهر تهران کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است اما اینکه چرا این پل باید دو طبقه شود جای سوال دارد زیرا حتی 4 مطلب کارشناسی برای دو طبقه کردن این موضوع وجود ندارد. 

وی افزود: باید پرسید که دو طبقه کردن پل صدر چه امکان را برای شهر تهران فراهم می‌کند؟ آیا بهتر نبود که به جای دو طبقه کردن این سازه خطوط مترو را اضافه می‌کردیم؟ 

* بوی بد تهران با پدیده وارونگی مرتبط است

وی در رابطه با منشاء بوی بد تهران اظهار داشت: سال گذشته و امسال با این بودی بد در تهران مواجه بودیم که ارتباط مستقیم با پدیده وارونگی هوا دارد زیرا زیرا در این شرایط میزان SO2 در هوای تهران افزایش می‌یابد و زمانی که آلودگی هوا افزایش می‌یابد، بوی بد تشدید می‌شود. البته ممکن است در شرایط عادی این بوی بد وجود داشته باشد اما از آنجا هوا جریان دارد و به سطوح بالاتری منتقل می‌شود استشمام نمی‌شود. 

شهردار تهران بیان داشت: منشاء SO2‌، سوخت‌های فسیلی، مازوت و ... است و ما نیز در حال بررسی در این زمینه هستم که تا زمانی که مطالعات ما تکمیل نمی‌شود نمی‌توان در رابطه با بوی بد تهران اظهار نظر کرد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول