اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ماجرای مرمت گنبد تاریخی «هفده تن» گلپایگان با ایزوگام

یکی از مهمترین ابنیه‌های تاریخی و میراث فرهنگی گلپایگان بقعه هفده تن است که گنبدی با کاشی‌کاری‌های زیبا و منقوش دارد اما بر اثر ناملایمتی‌‌ها و بروکراسی‌های اداری مرمت آن به تعویق افتاد و کار مرمت را به استفاده از ایزوگام کشانده است.

ماجرای مرمت گنبد تاریخی «هفده تن» گلپایگان با ایزوگام

به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، یکی از مهمترین ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان بقعه امام‌زاده هفده تن است که گنبدی با کاشی‌کاری‌های زیبا و منقوش دارد؛ سال‌های متوالی است که این بنای تاریخی و مذهبی توسط اداره اوقاف و امور خیریه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صورت مشترک در حال مرمت است؛ اما خبرها حکایت از آن دارد که مسؤولان مرمت این بنا تصمیم گرفتند گنبد این بنا را ایزوگام کنند که این موضوع موجب تکدر خاطر دوست‌داران میراث فرهنگی شده است.

ایزوگام شدن گنبد توسط اوقاف اجرا شده و موقتی است

مصطفی قانونی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گلپایگان اظهار داشت: سال 91 و 92 تمام کاشی‌های گنبد به دلیل فرسودگی بیش از حد تعویض و کاشی نو جایگزین شد، اما در پی بارش‌های فروردین ماه امسال با نفوذ آب به دو پوش و تزئینات قوس‌های گنبد موجب تخریب آن شد و نیاز به یک مرمت اساسی داشت که به علت کمبود اعتبارات اجرا نشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان ادامه داد: در پی بارندگی‌های امسال آسیب زیادی به گنبد وارد ‌شد، به طوری که شدت نفوذ آب به داخل دوپوش افزایش یافته بود و باعث آسیب دیدن گچکاری و تزئینات داخل صحن نیز شد و ایستایی خود گنبد نیز به خطر افتاد.

وی تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی بارش‌های غیرنرمال مانند سال قبل اگر اقدام حفاظت اضطراری انجام نمی‌شد قطعا کل گنبد تخریب می‌شد که راه‌های متعددی از جمله ایجاد داربست آزمایش شد، اما به دلیل بادگیر بودن بنا و ریزش کاشی‌ها خطرات جانی برای زائران این امامزاده ایجاد می‌شد.

قانونی بیان داشت: می‌افزاید: انجام ایزوگام به صورت مخروطی با حداقل چسبندگی به کاشی‌های جدید توسط اداره اوقاف اما به صورت موقتی است که پس از پایان فصل سرما و بارش‌های زمستانی در اوایل سال‌ آینده مرمت اصولی گنبد شروع خواهد شد.

به دلیل فصل سرد سال امکان مرمت وجود نداشت

حجت الاسلام عباس نصیرالاسلامی نیز در این باره اظهار داشت: امسال در پی بارش‌های بهاری گنبد و سقف آستان امام زاده هفده‌تن برای دومین مرحله دچار ریزش شد.

رئیس اوقاف و امور خیریه گلپایگان افزود: دنبال مقصر ماجرا نیستیم، اما علت اصلی ریزش عدم نظارت میراث فرهنگی در هنگام ساخت سقف گنبد بود که به جای استفاده از آجر هفت‌سانتی، آجر دو سانتی کار کردند که موجب ریزش آن شد.

وی تصریح کرد: تابستان امسال گنبد امام زاده هفده تن قرار بود از نو مرمت و بازسازی شود؛ اما به دلیل نامه‌نگاری‌ بین اوقاف و میراث فرهنگی استان در انجام مناقصه در جذب پیمانکار تعمیرات به تعویق افتاد.

نصیرالاسلامی خاطرنشان کرد: اکنون به دلیل فصل سرد و یخبندان امکان آن نیست که مرمت صورت گیرد و تصمیم گرفته شد که به صورت موقت ایزوگام شود و سال آینده پس از اتمام بارندگی‌ها مرمت گنبد و سقف آستانه امام زاده هفده تن اجرا می‌شود.

انتهای پیام/63071/ج10/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول