اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

پرند، شهر بدون بیمارستان

اهمیت و ضرورت سلامت به‌عنوان یک حق اساسی در زندگی بر کسی پوشیده نیست و بی‌هیچ تردیدی سلامتی را باید جزء مهمی از سرمایه انسانی محسوب کرد، اساسی‌ترین بخش از هزینه‌های بهداشت و درمان در هر کشوری به بیمارستان‌ها و به‌طور خاص به تخت بیمارستانی مربوط است. این در حالی است که مردم شهر جدید پرند از نبود حتی یک بیمارستان در این منطقه رنج می‌برند.

پرند، شهر بدون بیمارستان

به گزارش خبرگزاری فارس از پرند، یکی از معضلات بارز شهرهای جدید را می‌­توان در عدم توازن و ناهماهنگی در ساخت اماکنی مثل بیمارستان، مسجد، مدرسه و ... دانست، اینک در این گزارش بر موضوع مشکلات درمانی و بهداشتی شهر جدید پرند علی‌­الخصوص پیرامون کمبود امکانات درمانی پرداخته می‌­شود.

آمار تخت بیمارستانی در جهان

اهمیت و ضرورت سلامت به‌عنوان یک حق اساسی در زندگی بر کسی پوشیده نیست و بی‌هیچ تردیدی سلامتی را باید جزء مهمی از سرمایه انسانی محسوب کرد، اساسی‌ترین بخش از هزینه‌های بهداشت و درمان در هر کشوری به بیمارستان‌ها و به‌طور خاص به تخت بیمارستانی مربوط است.

بر همین اساس نگاهی کوتاه به وضعیت تخت‌های بیمارستانی کشور در مقایسه با کشورهای جهان خواهیم داشت، میانگین جهانی تعداد تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر جمعیت برابر با ۳.۱ است و این رقم برای کشور ما برابر با ۱.۸ تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر است، این در حالی است که کشورهایی نظیر موناکو، آلمان، اوکراین، بلاروس با بیش از ۸ تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر از این حیث بالاترین رتبه‌ها را در سطح جهان به خود اختصاص داده‌اند، گفتنی است این شاخص برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا معادل با ۵.۴ تخت به ازای هر هزار نفر است.

شهر جدید پرند، شهری بدون بیمارستان

شهر جدید پرند، در ۳۳ کیلومتری جنوب غربی شهر تهران و در مسیر آزادراه تهران­ - ­ساوه واقع شده است، بیشترین تعداد پروژه مسکن مهر در این شهر در حال اجراست و در آینده به شهری بزرگ و پرجمعیت تبدیل خواهد شد، توسعه سریع و افزایش جمعیت این شهر به حدود ۲۰۰ هزار نفر بدون در نظر گرفتن همه جوانب توسعه، مشکلات اجتماعی در پی داشته است که نبود بیمارستان و کمبود امکانات درمانی ازجمله مشکلات شهر جدید پرند محسوب می­‌شود.

این شهر ۲۰۰ هزارنفری در حال حاضر بیمارستان ندارد و تنها یک درمانگاه شبانه‌روزی خدمات درمانی مختلف را با کلینیک‌های تخصصی به شهروندان پرند ارائه می‌دهد و چند ساختمان پزشکان هم در مکان‌هایی از شهر با پزشک­‌های عمومی، دندانپزشکی و ... خدمات درمانی می­‌دهند.

ساخت بیمارستان ۹۶ تخت خوابه مهر پرند توسط بخش خصوصی در فاز پنج شهر پرند در سال ۱۳۹۲ با کلنگ زنی آغاز شد، عضو هیئت‌مدیره شرکت تعاونی خدماتی و بهداشتی درمانی ولیعصر مهر پرند در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی با بیان اینکه در کار ساخت بیمارستان بسیار جدی هستیم اشاره داشت که مدت‌زمان ساخت بیمارستان ۲ سال به طول خواهد انجامید.

اما با گذشت ۸ سال از کلنگ زنی و وعده ساخت دوساله همچنان ساخت این بیمارستان به اتمام نرسیده است و مردم این منطقه از نداشتن امکانات درمانی کافی رنج می­‌برند.

عضو هیئت‌مدیره شرکت تعاونی خدماتی و بهداشتی درمانی ولیعصر مهر پرند در حاشیه مراسم کلنگ زنی بیان کرد: این ۹۶ تخت بیمارستان قابلیت افزایش به ۱۵۰ تخت را دارد؛ اما به نظر می‌­رسد با این وجود نیز پاسخگوی سیل جمعیت بالایی که در حال افزایش است، نخواهد بود.

علت عدم تکمیل بیمارستان

حسن نوروزی نماینده مردم بهارستان و رباط‌کریم در گفت­‌و­گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه علت مشکلات بیمارستانی کم‌توجهی دو وزارتخانه راه و شهرسازی و بهداشت هستند اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت گرفتار روزمرگی شدند و نسبت به این موضوع کم‌توجهی دارند.

وی گفت: شهر جدید پرند پایتخت مسکن مهر است و از زمان دولت احمدی­‌نژاد کلنگ آن زمین خورد، متأسفانه دولت تدبیر و امید به این شهر توجه نکرد و خیال کرد که اگر با دولت احمدی‌­نژاد درگیر هستند باید با شهر پرند نیز درگیر باشند و این ظلمی است که بر مردم حاکم کرده است، این شهر نه بخشدار دارد، نه فرماندار دارد، نه بیمارستان دارد، نه آرامستان دارد و این شهر به‌غایت از مشکلات رنج دارد.

فریبا مرادپور رئیس شورای شهر پرند در گفت‌­و­گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه علت توقف بیمارستان مهر پرند مشکلات مالی است، اظهار کرد: بیمارستان مهر پرند خصوصی بوده و ۱۵۰ نفر سهامدار دارد، این پروژه نیازمند ۲۵ میلیارد است تا تکمیل شود.

فیلم| پایتخت مسکن‌مهر هنوز بدون بیمارستان است (اینجا ببینید)

فخرالسادات امامی، مدیر شبکه بهداشت و درمان رباط‌کریم در مورد علت عدم تکمیل بیمارستان پرند اظهار داشت: به علت تغییرات تعرفه‌ها و تغییرات قیمت­هایی که برای ساخت‌وساز خصوصاً تجهیزات درمانی اتفاق افتاده سیر ادامه کار کمی آهسته شده است.

وی با بیان اینکه یک ساختمان پلی کلینیک زیر نظر دانشگاه در این شهر با مقدار زیادی هزینه ساخته‌شده است، تأکید کرد: زمان تحویل این ساختمان حدود سه هفته پیش بوده و ما در شرف ایجاد مرکز جامع سلامت در آن مکان هستیم همچنین دو کلینیک شبانه‌روزی موجود در این شهر به‌راحتی این شهر را پوشش می­دهند و دو پایگاه اورژانس نیز در آنجا داریم.

امامی در ادامه با اشاره به اینکه پرند را نباید به‌عنوان حاشیه کلان‌شهر تهران دید، عنوان کرد: باید به شهر پرند به‌عنوان یک منطقه محروم نگاه شود چراکه شهر پرند حاشیه شهر تهران نیست بلکه منطقه محرومی است همچون سیستان و بلوچستان ولی در دل استان تهران.

 درنتیجه می­توان بی‌­توجهی سازما‌‌ن­‌های دولتی، مشکلات مالی سهامداران خصوصی، تغییرات قیمت‌ها و تعرفه‌­ها و نگاه حاشیه‌ه­ای به این شهر در سیاست­گذاری­های کلان را دلیل عدم تکمیل بیمارستان شهر جدید پرند دانست.

بااین‌حال به دلیل افزایش بسیار بالای جمعیت این شهر، مسئولان مربوطه باید از یکسو به تکمیل بیمارستان مهر پرند و از سوی دیگر به افزایش تعداد تخت بیمارستان همت گمارند، امید است با همت و توجه بیش‌ازپیش مسئولان ذی‌ربط به این موضوع، شهر جدید پرند از این وضعیت خارج‌شده و صاحب بیمارستان متناسب با جمعیتش شود.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول