اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

حمله روزنامه اردنی به عربستان، ترکیه و اسرائیل برای چپاول نفت سوریه

روزنامه رأی الیوم ضمن حمله به سیاستهای دزدمآبانه ترکیه، رژیم صهیونیستی و عربستان در سرقت نفت سوریه، تأکید کرد که درآمدهای این منابع، باید به دست ملت و حکومت سوریه برسد.

حمله روزنامه اردنی به عربستان، ترکیه و اسرائیل برای چپاول نفت سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه الکترونیکی رأی الیوم به چپاول نفت سوریه توسط کشورهایی مانند عربستان سعودی و ترکیه و رژیمی مانند رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.

رأی الیوم ضمن ابراز شگفتی از «از این حمله چندجانبه و چند طرفه به نفت سوریه در شرق فرات»، گزارش داد: «گویا در این کشور عربی مسلمان (سوریه) ملت و حکومتی وجود ندارد؛ [کشوری] که با یک جنگ بی‌رحمانه مواجه است که در آن کشورهای بزرگ و کوچک منطقه‌ای و بین‌المللی، طی هشت سال مشارکت دارند».

این روزنامه، حملات این طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به نفت سوریه را در موارد زیر خلاصه کرد:

«نخست؛ رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که برای سهم کشور خود از گاز مدیترانه می‌جنگد و برای این هدف، آماده ورود به جنگی منطقه‌ای است، در یک مصاحبه تلویزیونی که دو روز پیش، پخش شد، گفت که به باراک اوباما و دونالد ترامپ رؤسای جمهور پیشین و کنونی آمریکا پیشنهاد داده است که از درآمدهای نفت سوریه برای تأمین مالی تشکیل منطقه امن و اسکان آوارگان سوری در شمال شرق سوریه استفاده شود، ولی آن دو، پیشنهاد وی را رد کردند.

دوم؛ یک شرکت اسرائیلی از طرح خود برای انتقال به شرق دیرالزور به منظور بهره‌برداری از میادین نفتی و گازی موجود در آن، و استفاده از آن برای تأمین مالی پروژه تشکیل یک گروه جدایی‌طلب کُرد در شمال سوریه و با حمایت آمریکا خبر داد.

سوم؛ شرکت نفتی آرامکو عربستان اعلام کرد که یک هیئت تکنیسین به میدان نفتی العمر سوریه اعزام کرده تا با نیروهای اشغالگر آمریکایی حاضر در آن منطقه، قرارداد بهره‌برداری امضا و فعالیت‌های مربوط به حفاری و صادرات نفت را آغاز کنند.

چهارم؛ ورود کارشناسان نفتی و گازی مصری به شرق دیرالزور با بالگردهای آمریکایی برای مشارکت در عملیات تسهیل قاچاق و سرقت نفت سوریه. لذا شک داریم که این افراد، بدون اجازه مسئولان رسمی کشورهای خود، دست به انجام این کار زده باشند.

پنجم؛ ترامپ تأکید کرد که نظامیان این کشور، کنترل این میادین نفتی را در دست دارند و او نیز با درآمدهای حاصل از آن، هر کاری که بخواهد، خواهد کرد؛ از جمله، اعطای سهمی به نهاد موسوم به خودمختاری کُرد و نیروهای وابسته به آن. گویا این میادین، ملک متعلق به دولت اشغالگر و غاصب آن است».

این روزنامه این سؤالات را مطرح کرد که «آیا آمریکا و روسیه می‌توانند هر اندازه بخواهند از گاز آینده ترکیه برای تأمین مالی به عنوان مثال جنبش‌های تجزیه‌طلب کُرد استفاده کنند؟ آیا این اقدام، نقض حاکمیت ترکیه نیست؟. این سؤال را از پادشاهی سعودی می‌پرسیم که پادشاه این کشور، لقب خادم حرمین شریفین را یدک می‌کشد: آیا می‌پذیرد که ایران یا شرکت‌هایش، کنترل چاه‌های نفتی سوریه را برای تأمین مالی اپوزیسیون این کشور در بیش از چند کشور عربی و خارجی به دست گیرد؟».

به گزارش این روزنامه، اگر پاسخ این سؤالات منفی است که «یقینا نیز منفی است، چرا دولتهای سعودی و ترکیه با منابع نفتی سوریه به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا زمین مشاع است و صاحبی ندارد؟ بر مبنای چه اصول قانونی و اخلاقی، نمایندگانی از شرکت سعودی آرامکو اعزام می‌شوند یا نفت سرقت شده سوریه، از طریق خاک ترکیه، به مشتریانش فروخته می‌شود؟».

بنا بر این گزارش، این نفت، «نفت سوریه است. باید تمام درآمد آن به حکومت و ملت سوریه بازگردانده شود. ترکیه، عربستان و مصر هم باید در صدر کشورهایی قرار داشته باشند که مخالف سرقت نفت و اشغال چاه‌های آن باشند... زیرا این مسئله، نقض فاحش تمام قوانین بین‌المللی و اخلاقی است».

رأی الیوم در پایان، نوشت: «ما در این روزنامه، با قدرت، با هر گونه عملیات غارت منافع نفتی و گازی سوریه، مخالف هستیم؛ درست در زمانی که ملت سوریه گاز ندارد که در این زمستان بسیار سرد، کودکان خود را گرم کند و طول صفهای خودروها نیز گاهی به چندین کیلومتر می‌رسد؛ زیرا سوخت کم است و سهمیه‌بندی شده است... سوریه از دل آتشفشان این توطئه، با قدرت و به سلامت عبور خواهد کرد و نقش و جایگاه خود را به دست خواهد آورد و به همراه ملت و دوستداران خود، موضع دیگری نسبت به تمامی افرادی اتخاذ خواهد کرد که از ضعف و شرایط دشوار آن سوء استفاده کردند.»

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول